جهان اقتصاد و کسب‌وکار به روایت آمار

اعداد و ارقام اقتصادی در هفته دوم مرداد 1397

رکوردشکنی تاریخی اپل، آمار اشتغال آمریکا، نرخ تورم ترکیه در ماه جولای و کشورهای OECD در ماه ژوئن، میزان بدهی دولت آلمان و نیز رقم تهدید تعرفه‌ای جدید چین علیه آمریکا، مهم‌ترین اعداد و ارقام اقتصادی منتشر شده طی یک هفته اخیر بوده‌اند.
تاریخ: 14 مرداد 1397
شناسه: 14697

در هفته‌ای که گذشت اعداد و ارقام متعددی در ارتباط با اقتصاد، تجارت و کسب‌وکار در اقصی نقاط جهان، از سوی رسانه‌ها، نهادهای اقتصادی ملی و بین‌المللی و مراکز تحقیقاتی منتشر شد که مهم‌ترین آنها را می‌توان در موارد ذیل خلاصه نمود:

60 میلیارد دلار

سی‌ان‌ان مانی: چین قصد دارد 60 میلیارد دلار از کالاهای وارداتی خود از آمریکا را مشمول تعرفه 25 درصدی کند.

1 تریلیون دلار

سی‌ان‌ان مانی: در معاملات روز پنج‌شنبه بازار بورس نزدک در نیویورک، ارزش بازار شرکت اپل از مرز 1 تریلیون دلار عبور کرد تا این شرکت اولین شرکت غیرنفتی تاریخ باشد که به چنین ارزش بازاری دست پیدا می‌کند.

717 میلیون دلار

سی‌ان‌ان مانی: شرکت تسلا موتورز که در زمینه تولید خودروهای برقی فعالیت می‌کند، در دوره سه‌ماهه منتهی به پایان ماه ژوئن (9 تیر) 717 میلیون دلار زیان به بار آورده است که این میزان زیان طی یک دوره سه‌ماهه، از ابتدای تأسیس این شرکت در سال 2003 تاکنون بی‌سابقه بوده است.

157 هزار شغل

رویترز: اقتصاد آمریکا در ماه جولای (10 تیر تا 9 مرداد) حدود 157 هزار شغل جدید ایجاد کرده و نرخ بیکاری در این کشور به 3.9 درصد رسیده است.

3 درصد

رویترز: وزارت خزانه‌داری آمریکا پیش‌بینی کرده است که نرخ رشد سالانه اقتصاد آمریکا طی 4 الی 5 سال آینده دست‌کم 3 درصد خواهد بود.

15.8 درصد

فایننشال تایمز: بر اساس اعلام بانک مرکزی ترکیه، شاخص قیمت مصرف‌کننده این کشور در ماه جولای 15.8 درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل رشد داشته است.

1.97 تریلیون یورو

فایننشال تایمز: گزارش جدید دفتر آمار فدرال آلمان حاکی از این است که ارزش بدهی‌های دولت این کشور در سال 2017 با 2.1 درصد کاهش نسبت به سال قبل از آن به 1.97 تریلیون یورو رسیده است.

2.8 درصد

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD): شاخص تورم کشورهای OECD در ماه ژوئن (11 خرداد تا 9 تیر) در قیاس با ماه مشابه سال قبل، 2.8 درصد افزایش نشان می‌دهد.

45.8 میلیون برده

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD): در حال حاضر دست‌کم 45.8 میلیون برده در اقصی نقاط جهان مورد بهره‌کشی قرار می‌گیرند.

4.9 درصد در مقابل 7.4 درصد

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD): در فاصله سال‌های 2012 تا 2016 میلادی 4.9 درصد از زنان ساکن کشورهای OECD با جدیت تمام برای راه‌اندازی کسب‌وکار جدید تلاش کرده‌اند. طی دوره یادشده، این رقم برای مردان ساکن کشورهای OECD حدود 7.4 درصد بوده است.

54.2 میلیون دستگاه

بلومبرگ: شرکت چینی هوآوی با فروش 54.2 میلیون دستگاه گوشی تلفن همراه هوشمند، به دومین فروشنده بزرگ این محصول در جهان تبدیل شد.

53.3 میلیارد دلار

بلومبرگ: شرکت اپل در سه‌ماهه سوم سال مالی خود 53.3 میلیارد دلار سود خالص کسب کرده است.

2 تریلیون دلار

بانک جهانی: چاقی و اضافه‌وزن سالانه 2 تریلیون دلار به اقتصاد جهانی زیان تحمیل می‌کند.

150 میلیون کارگر

بانک جهانی: در حال حاضر دست‌کم 150 میلیون کارگر مهاجر در سراسر جهان، در معرض کار اجباری و سوءاستفاده کارفرمایان هستند.

800 میلیون نفر

صندوق بین‌المللی پول: رشد اقتصادی خارق‌العاده چین در 4 دهه اخیر به خروج حدود 800 میلیون نفر از مردم این کشور از زیر خط فقر مطلق کمک کرده است.

6.8 درصد

اداره تحلیل‌های اقتصادی آمریکا: شهروندان آمریکایی در ماه ژوئن 6.8 درصد از درآمد قابل‌تصرف خود را پس‌انداز کرده‌اند که در قیاس با ماه قبل تغییری نشان نمی‌دهد.

42 درصد

ای‌مارکتر (eMarketer): بر اساس نتایج یک مطالعه میدانی، 42 درصد از کاربران اینترنت در سراسر جهان دست‌کم یک بار بدون آگاهی اقدام به خرید اجناس تقلبی کرده‌اند.

در همین رابطه