کمیسیون اروپا، سهشنبه گذشته تصویب کرد یک بسته حمایت مالی ۱۸ میلیون یورویی به ایران اختصاص دهد که قرار است برای حمایت فنی از چالشهای محیطزیستی، کاهش آسیبهای اجتماعی مواد مخدر و بهبود وضعیت فعالیتهای بخش خصوصی بهویژه مؤسسات کوچک و متوسط و سازمان توسعه تجارت ایران هزینه شود.
اتحادیه اروپا اعلام کرده است: این ۱۸ میلیون یورو بخش نخست بسته حمایتی ۵۰ میلیون یورویی است که قرار است این نهاد منطقهای به ایران اختصاص دهد.
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز بودجه 18 میلیون یورویی کمیسیون اروپا را بخش اول بودجه ۵۰ میلیون یورویی عنوان میکند که برای اجرای همکاریها تفاهم شده بین ایران و اروپا در سال 2016 تخصیص داده شده است.
قاسمی میگوید: رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیر امور خارجه ایران، در ۱۶ آوریل ۲۰۱۶ بیانیه مشترکی را در تهران امضا کردند که ناظر بر همکاری بین طرفهای ایرانی و کمیسیون اروپا بهعنوان بازوی اجرایی اتحادیه اروپا بود. این همکاریها پیرو تبادل هیاتهای بلندپایه بین طرفین در حوزههای مختلف مانند حوزه کشاورزی، مهاجرت، صنعت و آموزش عالی وارد مراحل اجرایی شده است.
فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این خصوص میگوید: اتحادیه اروپا میخواهد با این اقدامات حمایت خود را از مردم ایران و حمایت از توسعه پایدار و صلحآمیز آنها نشان دهد. ما در تلاشیم تا با چنین اقداماتی همه طرفین بهویژه بخش خصوصی را به مشارکت بیشتر تشویق کنیم.
بسته 18 میلیون یورویی اروپا کجا هزینه می شود؟
از بودجه 18 میلیون یورویی کمیسیون اروپا، ۸ میلیون یورو برای حمایت فنی از چالشهای محیطزیستی و ۲ میلیون یورو برای کاهش آسیبهای اجتماعی مواد مخدر در ایران هزینه خواهد شد و 8 میلیون یورو نیز بهصورت کمکهای فنی برای پروژه تجاری شکوفایی (Prosperity) بنگاههای کوچک و متوسط با همکاری مشترک میان مرکز تجارت بینالملل (ITC) و اتحادیه اروپا اختصاص خواهد یافت.
پیشازاین ژوجون جیانگ، رئیس اداره آسیا و اقیانوسیه مرکز تجارت بینالملل در نشست با فعالان بخش خصوصی در اتاق ایران از طرح حمایتی اتحادیه اروپا خبر داده بود. او در نشست اتاق ایران گفت: اتحادیه اروپا برای اقدامات حمایتی خود در ایران 3 طرح را دنبال میکند.
به گفته او یکی از طرحهایی که در برنامه حمایت از ایران دنبال میشود، پروژههای کره زمین (Planet) است که بر محیطزیست تمرکز دارند و به یکی از مؤسسات تخصصی در این زمینه در یکی از کشورهای اتحادیه اروپا واگذار خواهد شد.
جیانگ پروژه مردم (People) را دیگر طرحی عنوان کرد که برای حمایت از ایران دنبال میشود و شامل پروژههایی خواهد بود که بر سلامت انسانها تمرکز دارد و به پیمانکار اروپایی که هنوز مشخص نیست، واگذار خواهد شد. به نظر میرسد بودجه ۲ میلیون یورویی برای کاهش آسیبهای اجتماعی مواد مخدر در ایران در قالب این طرح دنبال خواهد شد.
طبق اظهارات رئیس اداره آسیا و اقیانوسیه مرکز تجارت بینالملل، سومین طرح حمایتی اتحادیه اروپا در ایران، پروژه شکوفایی (Prosperity) است که اجرای آن به ITC واگذار شده و قرار است با کمک شرکای ایرانی و نظرات آنها طراحی شود.
جیانگ ادامه داد: از نظر مرکز تجارت بینالملل، پروژه شکوفایی تجارت ایران در قالب افزایش و متنوع کردن تولیدات و خدماتی که ایران بتواند صادر کند امکانپذیر است و در این راستا سازمان توسعه تجارت ایران 5 زمینه فعالیت را انتخاب کرده است که بر آنها تمرکز خواهد شد.
او این زمینهها را شامل جمعآوری اطلاعات بازارها ( Market Intelligence)، تدوین استراتژی ملی صادرات و پیادهسازی آن، کمک به تقویت مؤسسات حمایت از سرمایهگذاری ایران با هدف نهایی حمایت از صادرکنندگان، برنامه تقویت مشارکت جوانان در فعالیتهای تجاری و تمرکز بر کارآفرینان جوان و همچنین توسعه GVC زنجیره جهانی ارزش بعد از نهایی شدن استراتژی ملی صادرات ایران عنوان کرد.
حوزههای فعالیت مرکز تجارت بینالملل
مرکز تجارت بینالملل (International Trade Center) در سال 1964 بهوسیله توافقنامه عمومی تعرفه و تجارت (گات) ایجاد شد و از سال 1968 تحت هدایت مشترک گات (که از سال 1994 به سازمان تجارت جهانی-WTO- تغییر نام یافت) و سازمان ملل فعالیت میکند و عمدهٔ فعالیتهای این مرکز از طریق کنفرانس توسعه و تجارت ملل متحد (آنکتاد) به مرحله اجرا درمیآید.
این مرکز، بهعنوان یک آژانس اجرایی برنامه توسعه ملل متحد (UNDP) مرکز تجارت بینالملل مستقیماً مسئول اجرای پروژههای UNDP برای ارتقای ظرفیت تجاری کشورهای درحالتوسعه و اقتصادهای در حال گذار است.
مرکز تجارت بینالملل ITC در 6 حوزه مشخص به فعالیت میپردازد که عبارتاند از: 1- توسعهٔ تولید و بازار 2- توسعهٔ خدمات حمایت تجاری 3- اطلاعرسانی تجاری 4- توسعهٔ منابع انسانی 5- مدیریت عرضه و تقاضای بینالمللی 6- ارزیابی نیازها و طراحی برنامه برای بهبودی بخشیدن به تجارت.
مساعدت فنی ITC نیز در سه حوزه شامل «کمک به بازرگانی کشورها برای درک و انطباق با قوانین حاکم بر سازمان تجارت جهانی»، «تقویت رقابتی شدن حوزه اقتصاد و تجارت واحدهای ملی» و «توسعه بخشیدن به راهبردهای جدید تجاری» متمرکز شده است.