تازه‌ترین نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران نشان داد

عدم تمایل کاربران به استفاده از پیام رسان‌های داخلی

تازه‌ترین نتایج مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) گویای آن است که با وجود فیلترینگ، همچنان بیش از 47 درصد کاربران از تلگرام استفاده می‌کنند و در ماه‌های گذشته میزان استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی کاهش چشمگیری داشته است.
تاریخ: 23 مهر 1397
شناسه: 15782

تازه‌ترین نتایج حاصل از نظرسنجی انجام‌شده توسط ایسپا که روز گذشته منتشر شد، نشان می‌دهد باگذشت حدود 5 ماه از فیلترینگ تلگرام، همچنان 47.3 درصد ازنمونه آماری 1128 نفری که مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران به مطالعه آن‌ها پرداخته است، اعلام کرده‌اند که همچنان از تلگرام استفاده می‌­کنند.

همچنین نتایج این نظرسنجی نشان می­‌دهد استفاده از «واتس‌آپ» بعد از فیلتر تلگرام افزایش یافته است. در حالی که نیمه اول فروردین ماه سال جاری نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران اعلام کرد استفاده کاربران از نرم‌افزار واتس‌آپ 12 درصد بوده است، اما نتایج روز گذشته این مرکز حاکی از افزایش حدود 2 برابری کاربران برای استفاده از واتس آپ است. بطوریکه میزان استفاده از واتس آپ در خرداد و مهرماه به ترتیب 25 درصد و 30.1 درصد بوده است.

میزان استفاده از «اینستاگرام» بعد از فیلتر تلگرام هم رشد صعودی داشته و از 17.7 درصد در فروردین ماه سال جاری به 32.2 درصد در خردادماه رسیده بود اما این عدد طبق نتایج اخیر ایسپا از خرداد تا مهر نسبتاً ثابت مانده است.

از طرف دیگر میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی داخلی از خرداد ماه تا مهر ماه کاهش یافته است؛ پیام‌رسان «سروش» که در فروردین ماه قبل از فیلتر تلگرام، حدود 2 درصد عضو داشته است در خرداد ماه و بر اساس نتایج نظرسنجی ملی ایسپا به 13.۵ رسیده بود اما در مهرماه سال جاری این مقدار به 4.3 درصد رسیده است. «ایتا» از 2.9 درصد به 0.9 درصد، «آی‌گپ» و «بله» هرکدام از 2.۵ و 1.8 درصد به 0.4 درصد، «گپ»  از 1.۴ درصد به 0.2 درصد، «بیسفون»  و «ساینا »از 0.6 درصد هرکدام به 0.1 درصد رسیده‌اند.

10 اردیبهشت سال جاری تلگرام با دستور قضایی مسدود شد؛ دستوری که شاید مهم‌ترین دلیل آن ترغیب مردم به استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی بود. نرم‌افزار «سروش» یکی از مهم‌ترین این پیام‌رسان‌های داخلی است که به‌موازات فیلترینگ تلگرام، از آن رونمایی شد و تلاش‌های بسیاری برای ترغیب شهروندان به استفاده از این نرم‌افزار صورت گرفت.

اما نتایج منتشرشده از سوی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران برای دومین بار در سال 97 حاکی از شکست تلاش‌های صورت گرفته برای جایگزین کردن پیام‌رسان‌های داخلی به‌جای مشابه خارجی آن‌ها و اعتماد مردم به پیام‌رسان‌های خارجی باهدف تبادل اطلاعات است.

در همین رابطه