در شانزدهمین جلسه شورای گفت‌وگوی همدان مطرح شد

ضرورت مدیریت بازار داخلی با تولیدات کشاورزی داخلی

شانزدهمین جلسه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان همدان با محوریت بررسی مشکلات ارزی صادرات محصولات کشاورزی، بررسی مسائل صنعت مرغداری استان، پیگیری تحقق منابع مالی صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی، مسائل مربوط به تامین نهاده ها، مشکل تهیه و توزیع کربنات مورد استفاده باغداران و شرح مشکلات جاری صنعت زنبورداری استان تشکیل شد.
تاریخ: 22 مهر 1397
شناسه: 15783

شانزدهمین جلسه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان همدان با حضور رئیس اتاق و محمدناصر نیکبخت استاندار همدان و سایر مدیران بخش دولتی و فعالان بخش خصوصی در سالن جلسات شهدای استانداری همدان برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی همدان در این نشست گفت: این جلسه با محوریت بررسی مشکلات ارزی صادرات محصولات کشاورزی، بررسی مسائل صنعت مرغداری استان، پیگیری تحقق منابع مالی صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی، مسائل مربوط به تامین نهاده ها، مشکل تهیه و توزیع کربنات مورد استفاده باغداران و شرح مشکلات جاری صنعت زنبورداری استان تشکیل شده است.

علی اصغر زبرست افزود: فعالان اقتصادی استان جهت حل مسائل و مشکلات حوزه خود، ابتدا مسئله را در کمیسیون مرتبط اتاق همدان مطرح کنند؛ در صورت عدم دریافت نتیجه، مسائل از طریق شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی و همچنین در سطح ملی پیگیری می شود.

استاندار همدان در این جلسه با اشاره به اینکه اداره بازار داخلی توسط تولیدات کشاورزی داخلی ضرورت دارد، گفت: شرکت پشتیبانی امور دام موظف است در زمان رکود بازار، مرغ را خریداری کرده و در زمان کمبود آن را به بازار عرضه کند. برای تنظیم بازار و نهاده های کشاورزی، دام و طیور 26 کامیون به بندر امام خمینی (ره) اعزام شدند.

محمدناصر نیکبخت با بیان اینکه پرورش طیور بسیار حساس و آسیب ها و تلفات این صنعت بالا است، عنوان کرد: اگر قیمت های مصوب کمتر از قیمت واقعی باشد تولید کننده مجبور به کاهش تولید می شود. خرید گندم، مرغ و کالاهای راهبردی، طبق قیمت مصوب کارشناسی از تولید کنندگان استان تضمینی خریداری می شود.

نیکبخت تاکید کرد: هم اینک کمبودی در واردات نهاده‌های دامی و همچنین تغذیه دام و طیور نیست و اگر مشکلی در این حوزه مشاهده می‌شود مربوط به بخش حمل و نقل است.

وی اضافه کرد: مرغ به صورت تضمینی کیلویی 76 هزار ریال از تولید کننده خریداری می شود و همچنین زنجیره هایی تعریف شده تا مرغ به صورت مکانیزه کشتار و بسته بندی و به سایر کشورها صادر شود.

نیکبخت ادامه داد: در شرایط کنونی تحریم، وضعیت حوزه اقتصادی همدان نسبت به سایر استان ها بهتر است. در حوزه اقتصادی و تولید باید افراد متخصص مشغول کار شوند تا با کمک هم از این مرحله سخت بگذریم. در این مدت یک هزار و 638 تن گندم، یک هزار و 351 تن سویا و 695 تن جو به استان وارد شده است.

استاندار همدان ادامه داد: اشتغال را بخش خصوصی ایجاد می کند و پشتیبانی دولت برای موفقیت آنها ضروری است. در شرایط تحریم اگر حمایت دولت نباشد، بخش خصوصی شکست می خورد.

در ادامه این جلسه علی محمودی، نایب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق همدان و عضو هیئت مدیره انجمن ملی سیب زمینی به موضوع مشکلات ارزی صادرات محصولات کشاورزی و سایر موانع جاری این حوزه پرداخت و خواستار رفع موانع موجود بالاخص در حوزه مساعدت و حمایت بانک ها شد.

بهمنیار، نماینده اتحادیه مرغداران نیز در این جلسه به مشکلات عدم‌ حمایت سازمان حمایت پشتیبانی دام در حوزه مرغداری و اثرگذاری مثبت در تنظیم بازار اشاره کرد و گفت: نحوه قیمت گذاری این محصول عمدتا دستوری بوده و قیمت این محصول تابع عرضه و تقاضا نیست.

در ادامه حسین رستمی، مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی خواستار رفع موانع ومحدویت ها در راستای حمایت از صندوق توسعه بخش کشاورزی شد.

رستمی به ماده 33 بند ج قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی ایران اشاره کرد و گفت: تشکیل صندوق و بیان مشخصات و ویژگی های صندوق ضرورت دارد.

وی عمده مشکلات فعالان بخش کشاورزی در جهت تامین سرمایه را، سود و کارمزد تسهیلات، تضامین و وثایق، تشریفات و مراحل اداری دانست.

موضوعات :
در همین رابطه