رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

گزارش پایگاه خبری اتاق ایران از برگزاری رویداد «همدان 2018»

فرصت‌سوزی در معرفی همدان به‌عنوان مقصد بین‌المللی گردشگری

رویداد همدان 2018 در حالی برگزار شد که به گفته کارشناسان به دلیل بی‌برنامگی در روند اجرای این رویداد بین‌المللی، عملا یک فرصت‌سوزی بود.

07 شهریور 1397
کد خبر : 15108
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

 مجمع گفت‌وگوی کشورهای آسیایی (ACD) که بزرگ‌ترین تشکل گردشگری آسیا با 34 عضو است در خردادماه سال 96 در اجلاس وزرای گردشگری کشورهای آسیایی در کشور کامبوج، همدان را به‌عنوان پایتخت گردشگری آسیا در سال 2018 انتخاب کرد.

همدان با این عنوان طی 1 سال فرصت داشت تا در بازارهای رقابتی گردشگری بدرخشد و با داشتن 1 هزار و 800 اثر تاریخی قدم درراه جهانی‌شدن در عرصه گردشگری بگذارد.

علی‌اصغر زبردست رئیس اتاق همدان 24 تیرماه در همایشی که با عنوان «همدان؛ پایتخت گردشگری 2018» برگزار شد تأکید کرد : «این رویداد بسزایی در شکوفایی استعداد همدان به‌عنوان مقصد گردشگری و افزایش سهم گردشگری دارد.»

به اعتقاد محمدناصر نیکبخت استاندار همدان در همایش مذکور نیز، سفیران خارجی نقش بسزایی در گردشگری استان داشته و ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری همدان را به مسئولان، فعالان اقتصادی و مردم کشور متبوع خود معرفی می‌کنند.

قرار بود همدان امسال در این رویداد مهم میزبان 500 عضو از بیش از 150 کشور وابسته به سازمان جهانی گردشگری و همچنین وزاری خارجی 34 کشور آسیایی باشد. اما در مراسم افتتاحیه این رویداد بین‌المللی که روز دوشنبه با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد، محمد محب خدایی معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی اعلام کرد مهمانان رویداد بین‌المللی همدان 2018، از 15 کشور در مراسم افتتاحیه شرکت کرده‌اند.

تغییر زمان برگزاری این رویداد که قرار بود در تیرماه برگزار شود اما به شهریور موکول شد، ازجمله مهم‌ترین دلایلی بود که دعوت‌شدگان را از شرکت در رویداد همدان 2018 منصرف کرد. نکته‌ای که باندیت لیمچون دبیر کل مجمع گفتگوی همکاری‌های آسیا نیز در جمع خبرنگاران حاضر در مراسم افتتاحیه، به آن اشاره کرد و افزود:« چون سمینار دیگری درباره جذب توریست در بنگلادش هفته دیگر برگزار می‌شود ، اعضا به آن کشور می‌روند.»

فرصتی که به دلیل نبود امکانات از بین رفت

حسن بهرام‌نیا نماینده مردم نهاوند در مجلس معتقد است ارائه تصویری زیبا و جذاب از  ایران به دنبال برگزاری این رویداد در همدان با توجه به اینکه مقامات و سفرای کشورهای دیگر نیز حضور دارند، به‌نوعی تبلیغ گردشگری ایران و رونق گردشگری در تمامی کشور را به دنبال خواهد داشت اما کمبود امکانات، بی‌نظمی‌ها و ناهماهنگی مردم با این جریان و ناآگاهی‌شان نسبت به چگونگی برخورد با توریسم می‌تواند به فرصت سوزی منتهی شود.

قدر فرصت‌های به‌دست‌آمده را نمی‌دانیم

علی فتحی نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر همدان هم با تأکید بر این موضوع که رویداد همدان 2018 حکم رؤیا برای هر شهری را دارد، اما معتقد است که قدر فرصت‌های به‌دست‌آمده را نمی‌دانیم . به گفته او شهر همدان نه صنعتی و نه کشاورزی بوده و تنها راه نجات این شهر و رفع معضل بیکاری و رونق اقتصادی توریست است که متأسفانه اهمیت نمی‌دهیم.

به اعتقاد نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر همدان باید در برگزاری همدان 2018 به‌گونه‌ای عمل می‌شد که در کشورهای آسیایی نام همدان مطرح می‌شد که متأسفانه نه‌تنها در آسیا بلکه در کشور و حتی همدان هم  اقدام خاصی صورت نگرفت.

 تحقق 20 میلیون گردشگر تا پایان 1404 بدون برنامه‌ریزی شدنی است؟

همان‌طور که اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور در مراسم افتتاحیه همدان 2018 هم تأکید داشت، صنعت گردشگری ظرفیت قابل‌توجهی برای نزدیک کردن ملت‌ها و کشورها به یکدیگر فراهم کرده و فرصت خوبی برای یافتن راه‌حل‌های منطقی در مشکلات منطقه‌ای به وجود می‌آورد.

از طرفی بر اساس سند چشم‌انداز 20 ساله گردشگری ایران، باید 20 میلیون گردشگر خارجی تا سال 1404 داشته باشد. همچنین سهم ایران از درآمد گردشگری جهانی از ۷صدم درصد در سال 83 به ۲ درصد در سال 1404 برسد. به‌گونه‌ای که ایران در سال 1404 سالانه نزدیک به 25 میلیارد دلار از محل گردشگر ورودی درآمد کسب کند. چشم‌اندازی که به نظر می‌رسد تحقق آن در گروی برنامه‌ریزی دقیق و بهره‌مندی از فرصت‌های پیش‌آمده است.

در همین رابطه