رئیس اتاق سنندج عنوان کرد

منطقه آزاد، ضرورتی انکارناپذیر برای توسعه کردستان است

سید کمال حسینی، رئیس اتاق سنندج معتقد است، وجود منطقه آزاد تمرینی برای آزادی اقتصادی کشور است و ایجاد مناطق آزاد در استان‌هایی همچون کردستان به عنوان ضرورتی انکارناپذیر برای توسعه محسوب می‌شود.
تاریخ: 25 مهر 1397
شناسه: 15827

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج گفت: وجود منطقه آزاد می تواند تمرینی برای آزادی اقتصادی کشور باشد و در این راستا نیز ایجاد مناطق آزاد در استان هایی همچون کردستان به عنوان ضرورتی انکارناپذیر برای توسعه محسوب می شود.

سید کمال حسینی اظهار کرد: بند ۱۱ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی مبنی بر توسعه حوزه عملی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور و به منظور انتقال فناوری های پیشرفته و گسترش و تسهیل تولید صادرات کالا و خدمات و تامین نیازهای ضروری و منابع مالی خارجی یا جذب سرمایه گذاری های خارجی بوده و در این راستا با استفاده از نکات تشویقی و مثبت، قانون مناطق آزاد بسیار موثر هستند.

حسینی افزود: قوانین حامی سرمایه گذاری تولید در مناطق آزاد می تواند انگیزه مناسبی برای جذب سرمایه گذاران و یا مشارکت با آنها را آغاز و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را برای تولید صادرات محور به مناطق آزاد تجاری صنعتی هدایت کند.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از سرمایه داران کردستان علاقمند هستند در شرایط مناسب به جای سرمایه گذاری در اروپا و آفریقا و دیگر نقاط جهان، در ایران سرمایه‌گذاری کنند وبرای توجیه اقتصادی این موضوع نکات مثبتی همچون نزدیکی و هم مرزی به محل سرمایه‌گذاری، آسان بودن ایجاد ارتباط بر اساس مولفه های قومی، زبانی و ذهنی را بر می شمارند.

رئیس اتاق سنندج گفت: اقتصاد دولتی ایران می‌تواند با استفاده از الگوی چین که در دهه ۱۹۸۰ به دنبال ایجاد منطقه آزاد تجاری رفت و هدف این کشور افزایش صادرات، ایجاد فرصت‌های شغلی، جلوگیری از تمرکز فعالیت ها در شهرهای بزرگ، انتقال تکنولوژی و افزایش ارتباط با اقتصاد جهانی بود، موفق عمل کند.

حسینی افزود: ایجاد منطقه آزاد می تواند تمرینی برای آزادی اقتصادی کشور باشد چرا که کشور ما سال‌هاست از وابستگی اقتصاد به دولت با تکیه بر فروش نفت رنج می‌برد و اقتصاد کشور با آن همه منابع خدادادی، اقتصادی ناکارآمد و ضعیف و فقرزدا بوده این است.

وی خاطرنشان کرد: یقیناً ایجاد مناطق آزاد می تواند فرصت پیوستن به سازمان تجارت جهانی(WTO) و اقتصاد جهانی را برایمان مهیا و ما را برای رقابت با اقتصادهای قدرتمند در شرایط قابل کنترل آماده کند تا در آینده بتوانیم با اطمینان بیشتر وارد مراوده اقتصادی با دنیا شویم.

حسینی اظهار داشت: باید آزمون و خطا های خود را در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی انجام داده و برای حضور اثرگذار در بازار جهانی خود را آماده کنیم چرا که این مهمترین شروع برای رسیدن به اقتصاد باز و اقتصاد توسعه یافته است.

 رئیس اتاق سنندج خاطرنشان کرد: کشور ما به سرمایه‌گذاری خارجی نیازدارد و اقتصاد ما زمانی تکان خواهد خورد که از طریق تزریق سرمایه گذار خارجی تامین باشد و بتواند تولید بکند و روی GNP وGDPو شاخص های اقتصادی اثر مناسب داشته باشد.

حسینی افزود: اقتصاد دانانی مثل آدام اسمیت معتقد بودند که اگر هرکشور در تولید کالایی که در آن کارایی بیشتری دارد تخصص یابد و مازاد کالای تولید شده خود را با کالایی که در آن تولید کارایی ندارد مبادله کند تولید کلی هر دو محصول در جهان افزایش می یابد و این اضافه تولید در بین کشورها قابل تقسیم شده و به نوعی تقسیم کار و مبادله در مناسبات بین المللی صورت می گیرد که در چنین شرایطی منافع حاصل از تجارت به حداکثر می رسید.

رئیس اتاق سنندج تصریح کرد: به هر حال ایجاد یک منطقه آزاد در بانه و مریوان در صورت موفقیت و برنامه درست و ایجاد زیرساخت های مورد نیاز آن، می‌تواند امتیازاتی را برای اقتصاد استان و کشور ما که به نوعی اقتصاد بسته و ناکارآمد است، داشته باشد.

وی گفت: ایجاد منطقه آزاد تجاری در بانه و مریوان می تواند امتیازاتی همچون جذب سرمایه گذاری در بخش تولید، جذب و انتقال TQ تکنولوژی به درون اقتصاد کشور، ایجاد فرصت های شغلی داخل، افزایش تولید و ارزش افزوده بخش های اقتصادی به ویژه بخش صنعتی، کمک به کشور برای ورود به بازارهای جهانی و آشنایی با تجارت خارجی و گسترش و متنوع ساختن صادرات، افزایش درآمد کشور ناشی از خدمات متعلقه در مناطق آزاد، کمک به ورود کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای با قیمت مناسب و کمک به تولید صادرات محور را به دنبال داشته باشد.

حسینی خاطرنشان کرد: برای تحقق این مهم زیرساخت‌هایی همچون محوطه های مناسب برای بار، استفاده از تجهیزات نقل و انتقال و بارگیری، ایجاد انبار های مناسب و تامین منابع آب و برق و سوخت همچنین توسعه راه های منتهی به مناطق آزاد و مرتبط به بازار هدف، ایجاد اماکن خدماتی،آموزشی و رفاهی در این مناطق با شبکه های مخابراتی پیشرفته مورد نیاز است که امیدواریم این مهم مورد توجه مسئولان و متولیان امر قرار گیرد.

موضوعات :
در همین رابطه