رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

رئیس اتاق سنندج در نشست شورای گفت‌وگو

واردکنندگان کوچک مواد اولیه برای تامین ارز سردرگم هستند

سیدکمال حسینی، رئیس اتاق سنندج می‌گوید، برای توسعه اقتصادی کشور، هر آنچه به اقتصاد و زیرساخت‌های اقتصادی و نماینده‌ها و فعالان بخش خصوصی ربط دارد باید در قالب مشارکت با سه قوه حل و فصل شود.

14 مهر 1397
کد خبر : 15657
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

 دومین نشست گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کردستان در سالن شهدای دولت استانداری با محوریت بررسی مسائل واحدهای تولیدی و مشکلات ارز در کشور برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج در این نشست گفت: واردکنندگان کوچک مواد اولیه برای تامین ارز خود سردرگم هستند و در مقابل دولت بازار ثانویه‌ را ایجاد کرده و اجازه ورود صنایع کوچک در شهرستان‌ها و استان‌های محروم را نمی‌دهد. در راستای حل این مشکلات باید جلسات مستمری با دولت برگزار و مشکلات آنها شنیده و برای حل آن تلاش شود.

سیدکمال حسینی افزود:. براساس مصوبات قانون بهبود فضای کسب و کار، اتاق موظف است که در حیطه کشاورزی، آب، منابع طبیعی و صنایع غذایی با ایجاد مرکز مطالعات راهبردی کشاورزی و آب، توانمندی خود را در این بخش‌ها تقویت کند.

حسینی افزود: اتاق برای توسعه اقتصادی کشور در مسائلی که هر آنچه به اقتصاد و زیرساخت‌های اقتصادی و نماینده‌ها و فعالان بخش خصوصی ربط دارد باید در قالب مشارکت با سه قوه باشد و این نیازمند کسانی است که بصورت واقعی در ارتباط با این مشکلات هستند.

وی گفت: تجارت بدون وجود تولید و بدون پشتوانه تولید به مثابه دلالی ارز است که هیچکدام از اهداف کشور مبتنی بر ایجاد اشتغال، توسعه و رشد را به دنبال نخواهد داشت و تولید، بخصوص در بخش کشاورزی بدون آب یعنی هیچ و معنی ندارد.

رئیس اتاق سنندج گفت: امروز بیش از هر زمانی نیازمند حمایت از تولید، ایجاد زیرساخت‌ها و مولفه‌های تولید و صادرات در کشور و بخصوص در استان هستیم اما متاسفانه هیچ کدام از دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها و بسته‌های حمایتی کمکی به روند تولید واقعی و تجارت حاصل از تولید واقعی کشور بخصوص در بخش خصوصی نداشته است.

حسینی ادامه داد: بیش از ۶ ماه است که برخی از تولیدکنندگان استان به دنبال بسته‌های حمایتی در بروکراسی زمان بر اداری نتوانسته اند سفارشات خود را تحویل بگیرند و این ظلم در حق این افراد است.

وی گفت: در این شرایط کشور شرکت‌های بزرگ مشکلی ندارند بنابراین اگر قرار است برای استان‌های محروم مثل کردستان بسته حمایتی داده شود بصورت استانی در نظر گرفته شود چرا که استان‌ها تولیدکننده واقعی خود را می‌شناسند.

حسینی به قیمت تضمینی محصولات کشاورزی اشاره کرد و گفت: قیمت تضمینی که برای محصول استراتژیکی مثل گندم در نظر گرفته شده است متناسب با قیمت‌های جهانی نیست. ما اگر میخواهیم هم تداوم تولید داشته باشیم و هم امنیت غذایی کشور تضمین شود باید قیمت‌ها متناسب باشد.

رئیس اتاق سنندج خواستار افزایش زمان بازپرداخت تسهیلات کشاورزی شد و گفت: اگر زمان بازپرداخت تسهیلات ۳ سال فرصت داده شود و پرداخت بهره بانکی را دولت متقبل شود کمک شایانی به کشاورزان می‌شود. همچنین سهم استان از آب سدها پایین بوده و خواستاریم این سهم نرمال شود.

وی گفت: نباید تحت هیچ شرایطی صادرات محصولات کشاورزی متوقف شود زیرا صادرکننده ها با هزاران زحمت توانسته اند بازاری پیدا کنند بنابراین نباید به آسانی و با احکام دستوری آن را از دست بدهند.

موضوعات :
در همین رابطه