توصیه‌های اقتصادی رهبرانقلاب در مراسم ارتحال امام (ره)

اقتصاد مقاومتی تنها راه تحقق استقلال اقتصادی است

مقام معظم رهبری: جذب سرمایه‌گذاری خارجی، خوب و لازم است اما مهمتر از آن، فعال کردن ظرفیت‌های درونی کشور است و نباید همه چیز را به جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی منوط کرد.
تاریخ: 15 خرداد 1395
شناسه: 1592

مقام معظم رهبری در مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی (ره)، مسائل اقتصادی را نیز مورد توجه قرار دادند و از ضرورت عمل به اقتصاد مقاومتی برای رسیدن به استقلال اقتصادی سخن گفتند.

طبق گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح روز جمعه در اجتماع عظیم و پرشکوه قشرهای مختلف مردم در حرم مطهر امام خمینی (ره) در تبیین معیارهای اصلی انقلابی گری به تشریح پنج شاخص عمده پرداختند: «پایبندی به مبانی و ارزشهای اساسی انقلاب اسلامی»، «هدف گیری مستمر آرمانها و همت بلند برای رسیدن به آنها»، «پایبندی به استقلال همه جانبه کشور»، «حساسیت در برابر دشمن و تبعیت نکردن از او» و «تقوای دینی و سیاسی».

«استقلال اقتصادی» به معنای هضم نشدن در هاضمه اقتصاد جامعه جهانی، نکته مهمی بود که رهبر انقلاب در تبیین شاخص سوم انقلابی‌گری یعنی «پایبندی به استقلال همه جانبه کشور» بیان کردند.

ایشان افزودند: امریکایی ها بعد از مذاکرات هسته ای گفتند: معامله هسته ای با ایران باید موجب ادغام اقتصاد ایران در جامعه جهانی بشود، معنای این حرف این است که ایران در «نقشه و نظامی که سرمایه داران عمدتا صهیونیسم برای تصرف منافع مالی جهان ترسیم کرده اند»، هضم و جذب شود.

حضرت آیت الله خامنه ای خاطرنشان کردند: امریکاییها در تحریم، فلج کردن اقتصاد ایران را دنبال می کردند، اکنون نیز که مذاکرات به نتایجی منتهی شده، می خواهند اقتصاد ایران در هاضمه اقتصاد جهانی که سردمدار آن امریکاست، بلعیده شود.

حضرت آیت الله خامنه ای، اقتصاد مقاومتی را تنها راه تحقق استقلال اقتصادی اعلام کردند و افزودند: خوشبختانه دولت براساس گزارشی که داده است، در سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» اقداماتی را شروع کرده که اگر با همین قوت پیش برود، یقیناً مردم آثارش را می بینند.

ایشان خاطرنشان کردند: در همه تصمیمات بزرگ و همه کارها از جمله قرارداد با کشورهای دیگر باید اقتصاد مقاومتی جداً مد نظر باشد.

حضرت آیت الله خامنه ای با نقد کسانی که رونق اقتصادی را صرفاً در گرو سرمایه گذاری خارجی می‌دانند، گفتند: جذب سرمایه‌گذاری خارجی، خوب و لازم است اما مهمتر از آن، فعال کردن ظرفیت‌های درونی کشور است و نباید همه چیز را به جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی منوط کرد.

ایشان با همین نگاه در خصوص فناوری های نو و پیشرفته نیز تذکر دادند: اگر کشورهای خارجی اینگونه فناوری‌ها را بدهند، خوب است اما اگر هم ندهند، جوانانی که ایران عزیز را در نانو، هسته ای و برخی عرصه‌های دیگر به یکی از 10 کشور برتر جهان تبدیل کرده اند، در صورت برنامه ریزی صحیح، حتماً فناوری‌های مورد نیاز کشور را تأمین خواهند کرد.

در همین رابطه