رئیس کمیته تجارت کلاها و خدمات حلال

کنفرانس بین المللی حلال بهمن ماه برگزار می شود

محمدرضا کرباسی، معاون بین‌الملل اتاق ایران و مدیرکل ایکریک از تحقق نیافتن اهداف ایران بر اساس سند چشم‌انداز 1404 و در اختیار گرفتن بخشی از بازار غذای حلال در دنیا، انتقاد کرد و آن را ناشی از نبود هم‌افزایی بین دستگاه‌های تصمیم‌گیرنده در این حوزه دانست.
تاریخ: 29 آبان 1397
شناسه: 16380

مدیرکل ایکریک و معاون بین‌الملل اتاق ایران در نشست کمیته تجارت کالاها و خدمات حلال از اینکه ایران نتوانسته بر اساس سند چسم انداز 20 ساله در بازار غذای حلال، سهمی را به خود اختصاص دهد، انتقاد کرد و آن را ناشی از نبود هم‌افزایی لازم بین دستگاه‌های تصمیم‌گیرنده دانست.

محمدرضا کرباسی، مدیرکل ایکریک در مورد سهم ایران از بازار حلال، گفت: آمارها نشان می دهد از سال 2013 تا 2017 در حدود 20 میلیارد دلار کسری موجود در بازار حلال توسط کشورهای مختلف جبران شد اما ایران نتوانست با وجود ظرفیت‌های قابل توجه در این بخش، سهمی از بازار را در اختیار بگیرد.

وی ادامه داد: کمیته تجارت کالاها و خدمات حلال، نقشه راه تجارت حلال را تدوین کرد و برای تصویب نهایی در اختیار شورای سیاست‌گذاری و راهبری تجارت کالاها و خدمات حلال قرار داد اما هنوز شورای سیاست‌گذاری که ریاست آن را وزیر صنعت، معدن و تجارت به عهده دارد، نشستی برگزار نکرده است.

کرباسی با شرح جایگاه کنونی ایران در صنعت حلال افزود: تعداد قابل توجهی از کشورهای اسلامی، قوانین محدودکننده‌ای برای خود در حوزه غذای حلال تعریف کرده‌اند. برای مثال مالزی، امارات، سنگاپور و غیره نسبت به لوگوی حلال درج شده بر روی محصولات غذایی وارداتی بسیار حساس هستند و به هنگام واردات محصولات غذایی توجه ویژه‌ای به این مسئله دارند، در اندونزی از سال 2019 تمامی محصولات وارداتی ملزم به داشتن نشان حلال معتبر می باشند. درحالی‌که هنوز در ایران نظارت کافی و دقیقی برای محصولات وارداتی صورت نپذیرفته است. وی تأکید کرد: ضروری است چارچوب مشخصی بر اساس منافع بلندمدت کشور تعریف شود.

بر اساس اظهارات وی برای گسترش روابط اقتصادی ایران و مالزی، به تازگی هیات مالایی (از سازمان دامپزشکی و نهاد صدور گواهی حلال جاکیم) برای بازرسی میدانی از کارخانه های مواد غذایی به منظور صادرات این محصولات به آن کشور، سفر کرد.

در ادامه نماینده سازمان ملی استاندارد ایران از اقدامات دبیرخانه شورای سیاست گذاری در راستای جلوگیری از موازی های صورت گرفته در صنعت حلال خبر داد و از تلاش های اتاق ایران برای تحقق این مهم تقدیر کرد.

در ادامه این نشست کرباسی ضمن اشاره به تغییر تاریخ برگزاری اولین کنفرانس بین‌المللی حلال Halal Orientation The New Global Tend از 3 الی 6 بهمن ماه  به 23 الی 25 بهمن ماه همزمان با نمایشگاه بین المللی گردشگری در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران، از برگزاری ششمین نمایشگاه حلال سازمان همکاری اسلامی و نشست جهانی حلال 2018 در استانبول خبر داد و مشارکت ایران در این نمایشگاه را فرصت خوبی برای معرفی توانمندی‌های کشور در حوزه حلال دانست.

موضوعات :
در همین رابطه