رادیو مجازی اتاق ایران - 1 اردیبهشت 1403

با تصویب کمیته تجارت کالاها و خدمات حلال

همایش بین‌المللی تجارت حلال ایران اوایل بهمن برگزار می‌شود

در تازه‌ترین نشست کمیته تجارت کالاها و خدمات حلال، موضوع برگزاری همایشی با همین محتوا در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی گردشگری که بهمن‌ماه برگزار می‌شود، موردتوافق قرار گرفت.

07 مرداد 1397
کد خبر : 14566
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

اعضای کمیته تجارت کالاها و خدمات حلال که شامل نمایندگانی از 9 سازمان و دستگاه اجرایی هستند در نشست اخیر خود در مورد برگزاری همایش تجارت حلال در سال جاری برنامه‌ریزی کردند. بر این اساس مقرر شد در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی گردشگری که 3 تا 6 بهمن‌ماه برگزار می‌شود، همایش تجارت حلال نیز برگزار شود.

در این نشست همچنین در مورد تعیین زمانی در تقویم نمایشگاهی کشور با عنوان اکسپو حلال نیز بحث شد و اعضا به این نتیجه رسیدند که با وجود اهمیت موضوع، زیرساخت‌ها برای این رویداد مهم فراهم نیست و در این شرایط برگزاری اکسپو نمی‌تواند در اولویت برنامه‌های کمیته قرار گیرد.

از سوی دیگر پیشنهاد برگزاری پاویون ایران در اکسپو 2018 استانبول در زمینه حلال مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت به دلیل استقبال نه‌چندان مناسب کشورهای دیگر از این نمایشگاه و برخی موارد دیگر، این پیشنهاد به تصویب اعضا نرسید.

در ادامه، برگزاری همایش بین‌المللی فرآورده‌های حلال در تبریز مورد بررسی قرار گرفت. این نمایشگاه بر خلاف تصمیمات کمیته تجارت حلال و شورای سیاست‌گذاری معرفی شد. برگزارکنندگان این همایش، سال قبل نیز چنین سیاستی را در پیش گرفته بودند و این همایش را بر خلاف نظر شورا و کمیته تجارت در شهر مشهد برگزار کردند. البته در سال 96 کمیته با در نظر گرفتن هزینه‌هایی که انجام شده بود در نهایت اجازه داد این همایش در قالب یک همایش علمی برگزار شود مشروط بر اینکه در حوزه تجارت ورود نکنند، متأسفانه برگزارکنندگان خلاف وعده‌ای که داده بودند، عمل کرده و قصد دارند بر اساس سیاست‌های سال پیش خود این بار همایش را در شهر تبریز برگزار کنند.

این اقدام با مخالفت اعضای کمیته قرار گرفت چراکه طبق اساسنامه شورا که مصوب هیئت وزیران است، هرگونه اقدامی در حوزه حلال باید با مجوز کمیته تجارت صورت گیرد. بنابراین اعضا تصمیم گرفتند طی نامه‌ای از طرف دبیرخانه شورا که سازمان استاندارد است، موضوع به مراجع مربوط اطلاع‌رسانی شود تا مانع برگزاری این همایش شوند.

محمدرضا کرباسی، مدیرکل مرکز تحقیقات و اطلاع‌رسانی اتاق اسلامی (ایکریک) که مسئولیت این کمیته را نیز برعهده دارد، در این نشست نگاهی به بازار حلال در کشورهای دنیا داشت و گفت: هزینه مصرف غذا و نوشیدنی حلال در دنیا در حال حاضر رقمی بالغ بر 1.173 تریلیون دلار برآورد می‌شود و طبق پیش‌بینی‌ها این رقم تا سال 2021 در حدود 18.3 درصد رشد خواهد داشت.

وی همچنین به وضعیت بازار حلال در ایران اشاره و تصریح کرد: ایران در مصرف غذا و نوشیدنی‌های حلال، رتبه ششم؛ در بخش مد و پوشاک، رتبه نهم؛ در بخش دارو، رتبه هفتم و در حوزه آرایشی و بهداشتی رتبه دهم را در اختیار دارد.

بر اساس اظهارات مدیرکل مرکز تحقیقات و اطلاع‌رسانی اتاق اسلامی، در سال‌های قبل میزان کسری تراز تجاری حلال در OIC، معادل 87 میلیارد دلار بوده که در سال‌های 2016-2017 این رقم به 63 میلیارد دلار کاهش یافته است به این معنا که تولیدات محصولات حلال در بین کشورهای OIC افرایش 25 میلیارد دلاری را تجربه کرده است.

کرباسی ادامه داد: آنچه باید صورت گیرد اندازه‌گیری سهم ایران از این 25 میلیارد دلار است.

وی در ادامه از مسکوت ماندن موضوع نقشه راه حلال ایران انتقاد کرد و افزود: نقشه راه به همت اعضای کمیته تهیه شده و باید به تأیید ریاست شورا که بر عهده وزیر صنعت، معدن و تجارت قرار دارد، برسد. متأسفانه از اواخر سال 96 تاکنون همچنان وضعیت این نقشه راه بلاتکلیف باقی مانده است.

در بخش دیگری از این نشست محمدحسین شجاعی، مشاور رئیس سازمان استاندارد و مشاور ایکریک نیز از انتخاب مجدد ایران به عنوان نایب‌رئیس کمیته اعتبارسنجی اسمیک (سازمانی منطقه‌ای که در حوزه محصولات حلال فعالیت می‌کند) برای مدت سه سال خبر داد.

موضوعات :
در همین رابطه