جهان اقتصاد و کسب‌وکار به روایت آمار

اعداد و ارقام اقتصادی در هفته دوم آذرماه 1397

رقم توافق‌شده از سوی اوپک و روسیه برای کاهش تولید نفت، آمار اشتغال آمریکا در ماه نوامبر، نرخ تورم منطقه یورو در ماه اکتبر و پیش‌بینی گلدمن ساکس از رشد اقتصادی جهان در سال 2019 جزو مهم‌ترین اعداد و ارقام منتشرشده در این هفته بوده‌اند.
تاریخ: 17 آذر 1397
شناسه: 16641

در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم، اعداد و ارقام متعددی در ارتباط با اقتصاد، تجارت و کسب‌وکار در اقصی نقاط جهان، از سوی رسانه‌ها، نهادهای اقتصادی ملی و بین‌المللی و مراکز تحقیقاتی منتشر شد که مهم‌ترین آنها را می‌توان در موارد ذیل خلاصه نمود:

24.9 میلیون نفر

سازمان بین‌المللی کار: در حال حاضر دست‌کم 24.9 میلیون نفر در اقصی نقاط جهان قربانی کار اجباری هستند.

4.7 درصد

سازمان بین‌المللی کار: 4.7 درصد از کل کارگران جهان را کارگران مهاجر تشکیل می‌دهند.

20 تریلیون دلار

آنکتاد: انتظار می‌رود ارزش تجارت بین‌المللی کالاها در سطح جهان طی سال جاری میلادی به رقم 20 تریلیون دلار نزدیک شود.

2 میلیارد دلار

آنکتاد: از سال 2003 تاکنون لبنان توانسته است هر سال دست‌کم 2 میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کند.

1 میلیون تن

سازمان تجارت جهانی: بر اساس تحقیقاتی که نتایج آن از سوی کمیته تجارت و محیط‌زیست سازمان تجارت جهانی به اطلاع اعضای این سازمان رسیده است، بازیافت 1 میلیون تن پلاستیک به اندازه خروج 1 میلیون دستگاه خودرو از جاده‌های جهان، در کاهش گازهای گلخانه‌ای مؤثر است.

9.1 میلیون پرونده

سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO): در سال 2017 بیش از 9.1 میلیون پرونده برای ثبت نشان‌های تجاری در سراسر جهان تشکیل شده است.

5.2 درصد

فایننشال تایمز: آمارهای بانک UBS سوئیس نشان می‌دهد که نرخ بیکاری در جهان طی ماه سپتامبر 5.2 درصد بوده است که پایین‌ترین میزان آن در 38 سال اخیر محسوب می‌شود.

2.5 میلیارد دلار و 37850 شغل

فایننشال تایمز: شرکت تجارت الکترونیک آمازون، دومین شرکت بزرگ آمریکا از لحاظ ارزش بازار، قصد دارد ظرف 20 سال آینده 2.5 میلیارد دلار برای ایجاد 37850 شغل جدید در شهر کریستال‌سیتی ایالت ویرجینیا سرمایه‌گذاری کند.

1 میلیارد دلار

وال‌استریت ژورنال: در سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی سرمایه‌گذاران چینی بیش از 1 میلیارد دلار از دارایی‌های خود در بخش املاک و مستغلات آمریکا را به فروش رسانده‌اند

1.2 میلیون بشکه

وال‌استریت ژورنال: در پایان مذاکرات اوپک و روسیه در وین، دو طرف برای کاهش مجموع تولید نفت خود به میزان 1.2 میلیون بشکه در روز به توافق رسیدند.

3.5 درصد

شرکت خدمات مالی و بانکداری گلدمن ساکس: کارشناسان واحد تحقیقات اقتصادی گلدمن ساکس پیش‌بینی می‌کنند که نرخ رشد اقتصادی جهان در سال آینده میلادی 3.5 درصد خواهد بود.

6 تریلیون دلار

اندیشکده بروکینگز: چین قصد دارد در افق 2040 بیش از 6 تریلیون دلار برای توسعه انرژی‌های پاک سرمایه‌گذاری کند.

55.5 میلیارد دلار

اداره تحلیل‌های اقتصادی آمریکا: کسری تراز تجاری آمریکا در ماه اکتبر امسال 55.5 میلیارد دلار بوده است.

3.1 درصد

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD): شاخص تورم در کشورهای عضو OECD طی ماه اکتبر امسال 3.1 درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش یافته است.

155 هزار شغل

مارکت واچ: در ماه نوامبر 155 هزار شغل جدید در آمریکا ایجاد شده است. نرخ بیکاری این کشور در ماه نوامبر نیز 3.7 درصد بوده است که پایین‌ترین میزان آن در 49 سال اخیر به شمار می‌رود.

1.3 درصد

اداره آمار وزارت کار آمریکا: نرخ بهره‌وری در آمریکا طی سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی 1.3 درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل افزایش یافته است.

1 میلیارد مسافر

یورو استات: در سال 2017 بیش از 1 میلیارد مسافر از طریق فرودگاههای کشورهای عضو اتحادیه اروپا جابه‌جا شده‌اند که در تاریخ این اتحادیه یک رکورد محسوب می‌شود.

4.9 درصد

یورو استات: شاخص قیمت تولیدکننده در منطقه یورو طی ماه اکتبر امسال 4.9 درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش نشان می‌دهد.

13 درصد

یورو استات: در سال 2017 به‌طور متوسط 13.0 درصد از مخارج خانوارها در اتحادیه اروپا به حمل و نقل اختصاص یافته است.

در همین رابطه