مهدی‌ تقوی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

دولت برای سال آخر خود، برنامه کوتاه‌مدت داشته باشد

مهدی تقوی، اقتصاددان می‌گوید: دولت باید برای سال آخر خود، برنامه کوتاه‌مدت ارایه دهد تا بار دیگر رکود و تورم بازگشت نداشته باشد و بتواند از فضای پسابرجام استفاده کند.
تاریخ: 03 تیر 1395
شناسه: 2057

مهدی تقوی، اقتصاددان

مهدی تقوی، استاد دانشگاه علامه ‏طباطبایی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران از اقتصاد ایران در شرایط امروز می‌گوید. او به اولین ماه‌های شروع به کار دولت اشاره می‌کند که گفته بود: «مشکل اقتصاد ایران حل نخواهد شد مگر اینکه این دولت عکس تمام سیاست‏‌های دولت نهم و دهم را پیش بگیرد.»

تقوی معتقد است: «دولت در کنترل تورم و رکود خوب عمل کرده است. اینکه امروز تورم تک‌رقمی اعلام شود، خبر خیلی خوبی است. اما دولت باید قبل از هر چیز، مشکل رکود و تورم را در اقتصاد ایران علت‏‌یابی می‌کرد و حالا هم این باید اولین اولویت دولت باشد. دولت باید ببیند چرا اقتصاد ایران گرفتار چنین مشکلی شده است؛ بعد می‏‌تواند دربارۀ خروج کشور از این مشکل، راهکار دایمی ارایه داد.» تقوی نگران این است که شاید در نیمه دوم سال، وضعیت تورم دوباره سیر صعودی طی کند و برای همین معتقد است که دولت اگر این مشکل را علت‌یابی کند و برنامه منسجمی داشته باشد، امکان بازگشت آن کمتر خواهد بود.

استاد بازنشسته علم اقتصاد، به روزهایی اشاره می‌کند که دولت نم و دهم، با سیاست هدفمندی یارانه‌‏ها و بالا رفتن قیمت نفت و سوخت بخصوص گاز، افزایش قیمت‏‌ها را گاهی تا چندصد در صد بالا برد. آن موقع بود که سطح درآمد مردم قابل مقایسه با تورم موجود در کشور نبود و به این نسبت سطح درآمدها بالا نرفت و توزیع درآمدها درمیان شهروندان عادلانه نبود. او مشکلات امروز را نتیجه همان سیاست‌ها می‌داند. به دولت یازدهم انتقاد می‌کند: «دولت باید پرداخت یارانه نقدی را حذف می‌کرد؛ اما در این زمینه خیلی محافظه‌کارانه عمل کرد. تا زمانی که هدفمندی یارانه‏‌ها و این 45هزار تومان حذف نشود و خیلی از سیاست‏‌های دولت قبلی کنار گذاشته نشود مشکل برطرف نمی ‏شود.»

اما در ارزیابی کارنامه اقتصادی دولت، این اقتصاددان، وضع امروز را خیلی بهتر از قبل می‌بیند. او به وضع رکود-تورمی سال 92 اشاره می‌کند که هزینه‌های تولید در نتیجه این وضعیت افزایش یافته بود. اما دولت پایین آوردن منحنی هزینه‏‌های تولید را در اولویت قرار داد. دولت در این مدت سعی کرد ضرر و زیان تولید‌کنندگان را تا حد ممکن جبران کند و بسته‌های متعددی را برای کمک به تولید‌کنندگان آماده کرد؛ اگرچه هنوز تولیدکنندگان هنوز هم با مشکلات زیادی روبرو هستند.

تقوی می‌گوید: «تولیدکننده‌های ما هنوز از شوک سنگین اقتصادی رها نشده‌اند و دولت در این دوره باید برای وار کنندگان مواد اولیه دلار با سوبسید ارایه بدهد. تا حد ممکن بنگاه‌های اقتصادی را از مالیات‏ معاف کند و به تولیدکنندگان ارز سوبسیدی تخصیص بدهد. از طرف دیگر دولت باید برای پایین آوردن این رکود به تولیدکنندگان وام‏‌هایی را با سود کمتر اختصاص بدهد تا اینها بتوانند تا حدی به وضع تولید در کشور سروسامان بدهند.» اما کار دیگر دولت باید معطوف به‌بهره‌برداری از فضا و فرصت بعد از برجام باشد. دولت باید بتواند زمینه ، قوانین و مقررات حمایتی را برای سرمایه‌گذاران خارجی فراهم کند. به‌گفته تقوی، دولت یازدهم  اقتصادی با مشخصه رشد منفی را تحویل گرفت و رشد منفی در تعبیر علم اقتصاد یعنی بیکاری، تورم و رکود و پایین آمدن سطح زندگی مردم. حالا دولت این سال‌ها را پشت سر گذاشته و بار دیگر نیاز به برنامه دقیق دارد تا بتواند هم وضعیت را بهبود بخشد و هم آثار منفی اقتصادی بار دیگر ظاهر نشود. اما مهمتر از همه این است که تیم اقتصادی دولت با هماهنگی بیشتر از فضای موجود به نفع تولید، رشد اقتصادی و حل معظل بیکاری استفاده کنند.

در همین رابطه