گزارش پایگاه خبری اتاق ایران از رواج کسب‌وکار در شبکه‌‌های اجتماعی

اینستاگرام چطور برای کاربرانش پول می‌سازد؟

تعداد کاربران اینستاگرام پس از 5 سال و چندی فعالیت، از مرز 500میلیون نفر گذشته است و هریک از کاربران آن انگیزه های متفاوتی از پیوستن به این شبکه اجتماعی دارند.
تاریخ: 06 تیر 1395
شناسه: 2086

شبکه اجتماعی اینستاگرام که از سال 2010 وارد بازار شد، خلاقیت‌ها و ایده های جوانان بسیاری را درجهت افزایش درآمد به نمایش گذاشته است و هرکس هنری دارد، توانسته با اشتراک گذاری عکس‌ها و فیلم‌های آن در این شبکه اجتماعی به فروش نسبتا خوبی دست پیدا کند.

کسب درآمد در اینستاگرام نیاز به مهارت بالایی ندارد و افراد هنرهای خود از قبیل آشپزی، خیاطی، نقاشی و ... را در آن به فروش گذاشته‌اند . برای مثال یک خانم خانه دار تهرانی به پایگاه خبری اتاق ایران می گوید که تنها از طریق آشپزی توانسته ماهیانه دو میلیون تومان درآمد کسب کند. او در این باره توضیح می دهد: «من کار خاصی نکردم. فقط از غذاهایی که برای خانواده ام درست می کردم عکس انداختم و عکس را در اینستاگرام به اشتراک گذاشتم. وقتی تعاریف کاربران از غذاها و تقاضای آنان را دیدم، ترغیب شدم که غذاهای دارای متقاضی را بیشتر درست کنم و با پیک برای متقاضیان آن بفرستم.»

همچنین مغازه‌هایی که شاید قبل‌ها رونق چندانی نداشته‌اند، با تبلیغ در اینستاگرام مشتری‌های خود را افزایش داده و بیش از پیش به چشم آمده‌اند.

شرق نیز در گزارشی نوشته است که میانگین درآمدی هفت تا ١٠ میلیون تومان در هفته برای یک صفحه با تعداد دنبال‌کننده ٨٠٠ هزار نفری و خرید و فروش برخی صفحه‌های اینستاگرام به مبلغ ٥٠ میلیون تومان (البته برای برخی چهره‌های شناخته‌شده) قابل‌توجه است.

این دلایل باعث شده روزانه حجم عظیمی از کاربران جدید به این شبکه اجتماعی بپیوندند و طبق گزارش بلومبرگ، امروزه تعداد کاربران اینستاگرام از مرز 500 میلیون کاربر عبور کرده است.

حتی نوعی اعتماد بین کاربران شکل گرفته است به طوری که برخی مشتریان کالاها حاضر هستند قبل از دریافت کالای خود از صفحه مورد نظر، مبلغ را به صورت آنلاین پرداخت کنند. اعتماد داشتن ویژگی قابل ستایشی است اما از آن سو امکان کلاهبرداری از این طریق را تسهیل کرده است.

به گفته بلومبرگ، آخرین ۱۰۰ میلیون کاربری که در اینستاگرام عضو شدند، سریع‌تر از ۱۰۰ میلیون کاربر قبلی به این شبکه اجتماعی پیوستند که نشان می‌دهد این اپلیکیشن متعلق به فیس‌بوک به این زودی‌ها گرفتار کاهش رشدی که توئیتر گرفتار آن شده بود، نمی‌شود.

فیسبوک اینستاگرام را در سال 2012 به قیمتی حدود 750 میلیون دلار خرید. بعد از آن، این شبکه اجتماعی با توجه به آسان بودن اشتراک‌گذاری تصاویر به صورت نمایی رشد کرد. رسانه‌ای که می تواند از موانع زبانی عبور کند و میان افراد حتی بدون الزامات اجتماعی رسمی ارتباط برقرار نماید.

اینستاگرام اعلام کرده که کاربران روزانه‌اش به ۳۰۰ میلیون نفر رسیده است، که آماری دو برابر اسنپ‌چت و توئیتر دارد. همچنین کاربران اینستاگرام به طور متوسط روزانه ۹۵ میلیون عکس و ویدیو به اشتراک می‌گذارند و حدود ۸۰ درصد از آنها در خارج کشور آمریکا حضور دارند.

 باید دید این شبکه اجتماعی تا چه زمانی بلا رقیب به فعالیت خود ادامه می دهد و می تواند منبع کسب درآمد برای هنرهای مختلف باشد.

در همین رابطه