اسدالله پاک‌سرشت در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

بذر مرغوب به تنهایی 80درصد مشکلات پنبه کشور را حل می‌کند

رئیس هیات مدیره صندوق پنبه ایران می‌گوید مهندس‌های کشاورزی باید به جای پشت‌میزنشینی به مرزعه‌ها بروند و روی افزایش راندمان و کاهش هزینه کار کنند.
تاریخ: 15 تیر 1395
شناسه: 2301

اسدالله پاک‌سرشت، رئیس هیات مدیره صندوق پنبه ایران

نام استان گلستان با طلایی سفید به نام «پنبه» گره خورده‌است. اما این روزها طلای سفید اوضاع خوبی ندارد. طبق گفته اسدالله پاک‌سرشت رئیس هیات مدیره صندوق پنبه ایران و مشاور کمیسیون کشاورزی اتاق ایران، ایران که زمانی سهم 2درصدی در صادرات پنبه دنیا داشته، این روزها به واردکننده پنبه تبدیل شده‌است. پاک‌سرشت در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران از بخش تحقیقات وزارت جهاد کشاورزی گلایه کرد و گفت این بخش هیچ زحمت کارآمدی نکشیده‌است. او توصیه کرد به جای اینکه مهندس‌های کشاورزی به عنوان کارمند پشت میز بنشینند به مرزعه‌ها بروند و روی افزایش راندمان و کاهش هزینه کار کنند تا به این طریق مشکلات کشور را حل کنند. او بر این باور است که با بذر به تنهایی می‌توان 80درصد از مشکلات عرصه پنبه را در کشور حل کرد.

اسدالله پاک‌سرشت در مورد حال و روز صنعت پنبه در ایران می‌گوید: «ما زمانی صادرکننده پنبه بودیم؛ 2درصد صادرات پنبه دنیا را در اختیار داشتیم. اکنون اما به واردکننده پنبه تبدیل شده‌ایم.» او می‌گوید مشکلات پنبه ایران مثنوی است که هفتاد من کاغذ می‌خواهد.

نخستین ایرادی که رئیس هیات مدیره صندوق پنبه ایران در مورد پنبه می‌گیرد به وزارت کشاورزی است. او می‌گوید: «اول ایراد به وزرات کشاورزی است. این وزارتخانه در زمینه ارتقا عملکرد و بالا بردن تولید در هکتار عمل نمی‌کند.»

به گفته مشاور کمیسیون کشاورزی اتاق ایران کارمندان در سطح شهرستان‌ها تنها پشت میز نشسته‌اند  اما با پشت میز نشستن مشکلی حل نمی‌شود. او می‌گوید: «در حال حاضر کشاورز به حال خود رها شده‌است. کشاورز ما نمی‌تواند از تکنولوژی‌های به روز در کشاورزی استفاده کند که مشکل آن نیز ضعف پولی است.»

گلایه دیگر پاک‌سرشت در مورد بخش تحقیقات وزارت کشاورزی است. او می‌گوید: «از نظر من بخش تحقیقات وزارت کشاورزی را باید تعطیل کنند چون هیچ کار خوبی در مورد افزایش بذرها، دانه‌های روغنی، غلات، پنبه یا سبزیجات به گونه‌ای که عملکرد بالایی بدهند، ارائه نمی‌دهد.»

او می‌گوید: «با بذر به تنهایی می‌توان 80درصد مشکلات را در عرصه پنبه حل کرد.» پاک‌سرشت در ادامه می‌گوید: «نمی‌خواهم قلم بطلان بر زحمت‌های بخش تحقیقات وزارت کشاورزی بکشم، زحمت کشیده‌اند اما هیچ‌کدام کارآمد نبوده‌است.»

رئیس هیات مدیره صندوق پنبه ایران می‌گوید: «وزارت کشاورزی باید کارمزدی کار کند؛ باید بگوید به شرط انجام این کار به شما پول می‌دهم. پشت‌میز نشینی باید کنار گذاشته شود.» او می‌گوید: «اگر بتوانیم مهندس‌های کشاورزی را وادار کنیم به مرزعه‌ها بروند و روی راندمان و کاهش هزینه کار کنند و به شرط انجام این کارها حقوق بگیرند مشکل ما در این زمینه حل خواهد شد.»

در همین رابطه