نشست کمیسیون حاکمیت شرکتی و مسئولیت اجتماعی بنگاه ها- عکاس: محمد علی مهدی
نشست «بازاریابی چالش محور با رویکرد مسئولیت اجتماعی» به همت کمیسیون حاکمیت شرکتی و مسئولیت اجتماعی بنگاه های اتاق ایران برگزار شد.
فاطمه دانشور، رئیس کمیسیون حاکمیت شرکتی مسئولیت اجتماعی و بنگاهها، با تأکید بر مفهوم مسئولیت اجتماعی شرکتها گفت: در حال حاضر و با تغییرات سریع بازار و شرایط جهانی، اگر به مفهوم مسئولیت اجتماعی توجه نکنیم در نهایت از بازار عقب خواهیم ماند.
دانشور که در جمع کثیری از اعضای جامعه صنعت کفش ایران سخن میگفت، افزود:«ما باید در بنگاههای خود کمیته و بخشی برای مسئولیت اجتماعی ایجاد کنیم و با شناخت خوب بنگاه و همچنین چالشهای محیط پیرامون بنگاه، موضوع و ارزش مشترک بین دو محیط را شناسایی کرده و پس از بررسی، مشخص کنیم کدام موضوع در حوزه مسئولیت اجتماعی حایز اهمیت است و باید در اولویت قرار گیرد.»
ایجاد و استمرار ارزش برای مشتری؛ هدف مسئولیت اجتماعی بنگاه ها
محمد بلوریان تهرانی، مشاور بازاریابی، فروش و تبلیغات، پیرامون مسئولیت اجتماعی شرکتها به ارائه مطالبی پرداخت.
بلوریان تهرانی بازاریابی را فلسفه و علت وجودی هر شرکت و بنگاه تولیدی است و گفت: بازاریابی تنها به فروش محصولات اطلاق نمی شود و این امرکه از وظایف مدیرعامل است جمع چهار عامل تولید،توزیع، قیمت و تبلیغ و تناسب و همزمانی این عوامل دانست.
وی به تشریح مراحل بازاریابی پرداخت و بازارگرمی، بازارسازی، بازاریابی، بازارشناسی، بازارگرایی، بازارگردانی، بازارداری، بازارسنجی و بازارگردی را از مراحل بازاریابی عنوان کرد.
این مشاور بازاریابی مسئولیت اجتماعی شرکت ها را جزء حوزه روابط عمومی و نه تبلیغات دانست و گفت: هدف بنگاههای اقتصادی از توجه به مفهوم مسئولیت اجتماعی، ساختن یک ذهنیت خوب از بنگاه در ذهن مردم است.
این مدرس بازاریابی در ادامه به بیان سه نسل بازاریابی تحت عناوین محصول محوری، مشتری محوری و انسان محوری پرداخت.
وی گفت: هدف نسل محصول محوری تنها فروش محصولات است در حالیکه در نسل مشتری محوری و در قرن بیستم هدف رفع نیاز است و مفهوم اصلی بازاریابی ایجاد تمایز و جلب مشتری است اما در نسل انسان محوری هدف دستیابی به رفاه و تعالی و تساوی است و خودشکوفایی و اهداف بشردوستانه مهم هستند که همه در هزاره سوم مطرح شدهاند و مفهوم اصلی بازاریابی در این عصر، ایجاد و استمرار ارزش برای مشتری است.
بلوریان تهرانی با بیان اینکه مسئولیت اجتماعی شرکتها، فقط محدود به مسایل زیست محیطی و آلودگی و آب نیست گفت: همه تصمیمات در حوزه مسئولیت اجتماعی باید متضمن منافع مشتری، سرمایهگذار، جامعه و دولت باشند. همچنین مسئولیت اجتماعی سازمان ها وقتی محقق میشود که مدیران جنبههای اخلاقی را مهم بشمارند.
این مشاور بازاریابی ریشه کردن فقر، دستیابی به آموزش همگانی، ترویج برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان، کاهش مرگ و میر کودکان، بهبود بهداشت مادران و موارد اینچنینی را از مواردی دانست که شرکتها میتوانند با توجه به محیط پیرامون خود به آنها توجه کنند و بسیاری شرکتها برای ساختن ذهنیت خوب از بنگاه اقتصادی خود اینها را دنبال میکند.
وی افزود: عملکرد بنگاه اجتماعی روی پنج گروه صاحبان بنگاه، مصرف کنندگان، کارکنان، جامعه و سایر ذی نفعان اثر میگذارد و باید برای همه اینها یک تصویر ذهنی مثبت ایجاد کرد به طوری که مردم فقط از محصول راضی نباشند و از شرکت و سازمان راضی باشند.
بلوریان تهرانی گفت: مسئولیت اجتماعی با حوزه های اقتصادی، اخلاقی و قانونی هم پوشانی دارد و اگر بنگاهی در این سه حوزه به هدف خود برسد میتواند به مسئولیت اجتماعی شرکت و بنگاه خود هم فکر کند.
این مشاور بازاریابی به بیان 10 فرمان عصر انسان محوری در بازاریابی پرداخت. وی گفت: باید مشتریان خود را دوست داشته باشیم و به آنها احترام بگذاریم، نسبت به تغییرات بازار آماده تغییر و حساس باشیم، از نام و نشان تجاری خود حفاظت کرده و در مورد ماهیت خود واضح و روشن باشیم.
بلوریان تهرانی افزود: مشتریان متنوع هستند و باید ابتدا مشتریانی را هدف قرار دهید که بیشترین منافع را از شما دریافت می کنند، همواره بسته محصولات را با قیمت مناسب ارایه دهید، همواره در دسترس باشید و اخبار خوب را پخش کنید، مشتریان خود را جذب کرده و سپس با اقدانات خود شرایط رشد آنها را فراهم کنید، بدانید هر کسب و کاری که در آن فعالیت دارید خدماتی است، همواره فرایندهای کسب و کار خود را از نظر کیفیت هزینه و شرایط تحویل پالایش کنید و اطلاعات مناسب را گردآوری کنید اما در تصمیم گیری نهایی از خرد خود بهره برداری کنید.