تشکیل کمیسیون اقتصادی مشترک در دستور کار

ایران و ترکیه سند راهبردی همکاری مشترک امضا کردند

سند همکاری‌های سیاسی وزارتخانه‌های امور خارجه ایران و ترکیه روز جمعه در اصفهان میان محمدجواد ظریف و مولود چاووش اوغلو به امضا رسید.
تاریخ: 01 تیر 1398
شناسه: 29168

 سند همکاری‌های سیاسی وزارتخانه‌های امور خارجه ایران و ترکیه روز جمعه در اصفهان میان محمدجواد ظریف و مولود چاووش اوغلو به امضا رسید.

بر اساس سند امضا شده، دو کشور پس از این هر 6 ماه یک بار برای مشورت با یکدیگر نشست دو جانبه برگزار خواهند کرد.

محمدجواد ظریف با اشاره به اینکه روابط دو جانبه میان ایران و ترکیه در مسیر صحیح و رو به توسعه است گفت: این سفر برای طراحی روابط استراتژیک دو کشور و امضای سند مشورت‌های سیاسی میان وزارتخانه امور خارجه ایران و ترکیه بسیار حائز اهمیت است.

 چاووش اوغلو نیز روز پیش از ترک اصفهان در گفت وگو با خبرنگاران گفت: روسای جمهور دو کشور در حاشیه پنجمین کنفرانس تعامل و اعتمادسازی در آسیا (سیکا) در شهر دوشنبه تاجیکستان، دیدار و گفت‌وگو داشته‌اند. پیگیری توافقات دو طرف در تاجیکستان، موضوع مذاکرات در اصفهان بوده است.

 وزیر امور خارجه ترکیه اضافه کرد: در دیدار با محمد جواد ظریف مسائل مختلفی از جمله تجارت با پول ملی، افزایش حجم تجارت دو جانبه، مسائل مربوط به کنسولگری و حمل و نقل مورد بررسی قرار گرفت.

 وی با بیان اینکه در آینده‌ای نزدیک کمیسیون اقتصادی مشترک (KEK) بین ترکیه و ایران برگزار خواهد شد، گفت: به همین منظور در هفته‌های آینده محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور ایران و رضا اردکانی وزیر نیرو به ترکیه سفر خواهند کرد.

 اوغلو با اشاره به اینکه تنش در منطقه رو به افزایش است، گفت: در زمانی که تحولاتی از قبیل حمله به دو نفتکش مربوط به ژاپن و سرنگونی پهپاد آمریکا در خلیج فارس، تحریم‌های واشنگتن علیه تهران افزایش یافته است به ایران سفر کردم و در این سفر تحولات اخیر را با همتای ایرانی خود مورد بحث و تبادل نظر قرار دادم.

 وزیر امور خارجه ترکیه با اشاره به اینکه برای توسعه همکاری‌ها امکان مکانیسم‌های سه جانبه نیز وجود دارد، یادآور شد: عراق می‌تواند در کنار ایران و ترکیه وارد این مکانیزم شود و در آینده نشست‌های سه جانبه وزرای خارجه ایران، ترکیه و عراق نیز برگزار شود.

 مذاکرات میان ظریف و چاووش اوغلو در هتل عباسی اصفهان و در چارچوب «کمیسیون مشترک برنامه ریزی استراتژیک ایران و ترکیه» انجام شد. این مذاکرات محرمانه و پشت درهای بسته برگزار شد.

 افتتاح دفتر ترکیش‌ایر در اصفهان

همزمان با سفر ویر امور خارجه ترکیه به اصفهان، دفتر شرکت هواپیمایی ترکیه (ترکیش ایر) در این شهر افتتاح شد. در مراسم گشایش این دفتر هواپیمایی در اصفهان، دریا اورس سفیر ترکیه در تهران نیز حضور داشت.

 پس از مراسم افتتاح، اوغلو با حضور در دفتر هواپیمایی ترکیش ایر ابراز امیدواری کرد که گشایش این دفتر به گسترش مناسبات فرهنگی بویژه گردشگری بین اصفهان و شهرهای ترکیه کمک کند.

 وزیر امور خارجه ترکیه شامگاه پنجشنبه از بناهای تاریخی اصفهان از جمله سی و سه پل، باغ موزه چهلستون، کاخ اشرف و میدان امام این شهر دیدن کرد سپس همراه با همتای ایرانی خود در ضیافت شامی که در باغ موزه چهلستون ترتیب یافته بود، حضور یافت.

چشم‌انداز تجارت 30 میلیارد دلاری

طبق آمار گمرک، ترکیه با حدود 2.4 میلیارد دلار، ششمین مقصد کالاهای صادراتی ایران در سال 1397 بوده است. طی همین زمان، ایران نیز حدود 2.6 میلیارد دلار واردات از ترکیه داشته تا این کشور در میان شرکای تجاری ایران در زمینه واردات، در ردیف سوم قرار گیرد.

 ایران و ترکیه در مجمع حدود 11 میلیارد دلار تجارت سالانه دارند که روسای جمهور دو کشور طی سفر سال گذشته حسن روحانی به آنکارا، چشم انداز آن‌را تا 30 میلیارد دلار ترسیم کرده‌اند.

راهکار پیشنهادی بخش خصوصی برای رسیدن به این حجم از تجارت، استفاده از پول‌های ملی دو طرف و همچنین تهاتر کالا از طریق ایجاد صندوق کالا بوده که از سوی غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران مطرح شده است.

تجارت ایران و ترکیه از زبان ریفات حیصارچیکلی اوغلو، رئیس اتحادیه‌ اتاق‌های بازرگانی و بورس کالای ترکیه

موضوعات :
در همین رابطه