کیوان کاشفی در شورای گفت‌وگوی کرمانشاه مطرح کرد

توسعه صادرات؛ راهکار تقویت بخش کشاورزی

کیوان کاشفی، رئیس اتاق کرمانشاه در چهل و پنجمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی کرمانشاه، به ظرفیت‌های این استان در حوزه کشاورزی اشاره کرد و راهکار تقویت فعالان این حوزه را توجه به تجارت و صادرات محصولات کشاورزی دانست.
تاریخ: 03 تیر 1398
شناسه: 29193

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمانشاه با اشاره به فعالیت حدود 300 تاجر توانمند در حوزه محصولات کشاورزی استان کرمانشاه، گفت: بسیاری از تولیدات کشاورزی کرمانشاه از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است و با استفاده از ظرفیت تجار توانمند این حوزه، می‌توان نسبت به تقویت صادرات این محصولات اقدام کرد.

چهل و پنجمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی کرمانشاه با حضور رئیس اتاق، کرمانشاه، استاندار، مدیرعامل بانک کشاورزی ایران و جمعی از مسئولان استانی برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمانشاه با اشاره به فعالیت حدود 300 تاجر توانمند در حوزه محصولات کشاورزی استان کرمانشاه، گفت: بسیاری از تولیدات کشاورزی کرمانشاه از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است و با استفاده از ظرفیت تجار توانمند این حوزه، می‌توان نسبت به تقویت صادرات این محصولات اقدام کرد.

کیوان کاشفی در چهل و پنجمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی کرمانشاه، حمایت از تجار حوزه کشاورزی و تأمین سرمایه در گردش برای آنها را ضروری دانست و افزود: بسیاری از تولیدکنندگان بخش کشاورزی به‌تنهایی نمی‌توانند به بازارهای صادراتی وارد شوند و این کار باید به کمک تجار صورت بگیرد.

استاندار کرمانشاه نیز در این جلسه کشاورزی را یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های پیشرفت و توسعه کرمانشاه عنوان کرد و گفت: کرمانشاه از دیرباز ظرفیت‌های زیادی در بخش کشاورزی داشته و اکنون نیز این بخش یکی از ظرفیت‌های بزرگ پیشرفت و توسعه کرمانشاه است.

هوشنگ بازوند تأکید کرد: توجه به حوزه کشاورزی می‌تواند اشتغال‌زایی بیشتری نسبت به سایر حوزه‌ها از جمله خدمات، صنعت و ... داشته باشد و در سال رونق تولید باید بیشتر به ظرفیت‌های این بخش توجه کرد.

او خواستار حمایت‌های بیشتر بانک کشاورزی برای پرداخت تسهیلات به فعالان این بخش شد و افزود: حمایت از کشاورزان می‌تواند تأثیر بسزایی در کاهش نرخ بیکاری استان داشته باشد.

بازوند در ادامه از خدمات بانک کشاورزی در جریان زلزله کرمانشاه قدردانی کرد و یادآور شد: بانک کشاورزی اقدامات خوبی هم در زمینه پرداخت تسهیلات و هم در زمینه کمک به بازسازی مناطق زلزله‌زده داشته که قابل‌تقدیر است.

در ادامه مدیرعامل بانک کشاورزی ایران از تزریق بیش از 400 هزار میلیارد تسهیلات طی دو سال اخیر به بخش کشاورزی خبر داد و گفت: آسان‌ترین شرایط در زمینه تضامین و وثایق برای پرداخت تسهیلات در دنیا را بانک کشاورزی ایران دارد.

روح‌الله خدارحمی با اشاره به اینکه بانک کشاورزی همواره حامی بخش کشاورزی و توسعه تولیدات این بخش بوده، اظهار کرد: طی دو سال اخیر حدود ۴۰۰ هزار میلیارد ریال منابع بانکی با سود پایین را به بخش کشاورزی تزریق کردیم.

او ادامه داد: فقط در یک سال اخیر حدود ۴۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات طرح توسعه اشتغال روستایی و عشایری پرداخت کردیم که طی تمام سال‌های اخیر بی‌سابقه بوده است.

خدارحمی از سهم قابل‌توجه تسهیلات مکانیزاسیون ماشین‌آلات کشاورزی نیز یاد و رقمی که اخیراً برای این منظور در نظر گرفته شده را حدود 13 هزار میلیارد ریال اعلام کرد.

او از تأمین تسهیلات با نرخ سود ۹ درصدی برای سرمایه‌گذاری‌های اولویت‌دار بخش کشاورزی هم خبر داد.

مدیرعامل بانک کشاورزی ایران با بیان اینکه این بانک تا جایی که امکان دارد تسهیلات با شرایط آسان را در اختیار فعالان بخش کشاورزی قرار می‌دهد، اضافه کرد: می‌توان گفت بانک کشاورزی از نظر وثایق و تضامین بانکی آسان‌ترین بانک در دنیا است.

خدارحمی از نرخ پایین بهره تسهیلات بانک کشاورزی هم یاد کرد و افزود: تا جایی که امکان بوده و در برخی موارد با تلفیق تسهیلات بانک کشاورزی با تسهیلات صندوق توسعه ملی، نرخ بهره را کاهش دادیم و دیگر بیش از این امکان کاهش نرخ بهره وجود ندارد.

او معتقد است، در کنار تسهیلات کم‌بهره‌ای که بانک کشاورزی در نظر می‌گیرد، بخش کشاورزی کشور نیز باید از بازده کم فاصله بگیرد و به سمت کشاورزی مولد و پربازده حرکت کند.

در همین رابطه