رئیس اتاق ارومیه در شورای گفتگوی آذربایجان غربی اعلام کرد

بخشنامه‌های خلق‌الساعه، بلای جان فضای کسب‌وکار

در جلسه اخیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان آذربایجان غربی بحث بهبود مستمر فضای کسب‌وکار موردبحث و بررسی قرار گرفت. رئیس اتاق ارومیه، جلوگیری از صدور بخشنامه‌های خلق‌الساعه را موجب مساعدتر شدن فضای کسب‌وکار دانست و استاندار آذربایجان غربی نیز بر تلاش برای بهبود فضای کسب‌وکار تأکید کرد.
تاریخ: 03 تیر 1398
شناسه: 29200

دومین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان آذربایجان غربی با حضور استاندار، معاون امور اقتصادی استاندار، نماینده ارومیه در مجلس، رئیس اتاق ارومیه و جمعی از فعالین اقتصادی استان آذربایجان غربی در سالن جلسات اتاق ارومیه برگزار شد.

در این جلسه، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه با اشاره به اجرای طرح پایش مستمر فضای کسب‌وکار در کشور، گفت: بررسی‌ها از بهبود محیط کسب‌وکار استان در فصل زمستان نسبت به پاییز ۹۷ حکایت دارد و اگر بخشنامه‌های خلق‌الساعه‌ای نباشد فضای کسب‌وکار مساعدتر هم می‌شود.

حسن انتظار با اشاره به‌ضرورت احیا واحدهای تولیدی استان، افزود: اطلاعات واحدهای راکد و تعطیل به اتاق بازرگانی داده شود تا مدل‌های احیای این واحدها توسط بخش خصوصی ترسیم شود.

او با اشاره به تعدد گمرکات در استان و وجود تنها یک ناظر گمرک در استان را یکی از مشکلات مهم بخش اقتصادی دانست و خاطرنشان کرد: با توجه به اینترنتی شدن روند ترخیص و گمرک یکی از مشکلات برای رسیدگی ارجاع پرونده به دیگر استان‌ها و زمان زیاد رسیدگی است که باید این مورد به استان خودمان واگذار شود. انتظار افزود: افزایش تورم، سرمایه و سرمایه در گردش واحدها و سرمایه‌گذاران را به حداقل رسانده و باید این شرایط بهبود یابد.

محمدمهدی شهریاری، استاندار آذربایجان غربی در ادامه جلسه با اشاره به برخی مشکلات در پیش‌ روی رونق تولید استان و فضای کسب‌وکار گفت: تمام مشکلات از سوی دولت رصد می‌شود و ما تمام تلاش را برای حل آن و بهبود فضای تولید و کسب‌وکار در استان را صورت می‌دهیم ضمن اینکه دستگاه‌های اجرایی نیز برای دریافت اعتبار خود از سهم ملی باید تلاش جدی‌تری داشته باشند.

او خاطرنشان کرد: در آخرین گزارش اعلامی مربوط به زمستان گذشته، استان آذربایجان غربی رتبه دوم فضای کسب‌وکار را در بین استان‌های مختلف داشته است گرچه ما تلاش خود را برای بهبود شاخص‌ها انجام می‌دهیم زیرا اعتقاد داریم باید فضا برای سرمایه‌گذاران و کسب‌وکار بهبود یابد.

استاندار آذربایجان غربی افزود: وزارتخانه‌های صمت و جهاد کشاورزی برای برگزاری میز سیب استان در اولین فرصت برنامه‌ریزی کنند، همچنین باید برای افزایش بهره‌وری برداشت سیب از بیست تن در هر هکتار به پنجاه تن در هر هکتار تا پنج سال آینده برنامه‌ریزی داشته باشیم.

رضا حسینی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار نیز گفت: برای حفظ رتبه دوم استان در فضای کسب‌وکار در بین استان‌های مختلف سراسر کشور، باید صدور مجوز در این فضا که یک اتفاق کلیدی و مهم است به بخشداری‌ها نیز آزادی عمل داد.

وی ادامه داد: برای بهبود فضای کسب‌وکار و سوق دادن فضای استان به سمت این فضا، ۳ راهکار تدوین نقشه راه سرمایه‌گذاری، توسعه پنجره واحد سرمایه‌گذاری تا حد بخشداری‌ها و فرهنگ‌سازی بخش خصوصی به استفاده از سامانه پنجره سرمایه‌گذاری مدنظر است.

حسینی تصریح کرد: سال گذشته تلاش زیادی برای جمع‌آوری اطلاعات واحدهای راکد و تعطیل انجام دادیم که به دلیل مشکلات موجود و عدم همکاری همه بخش‌ها و دستگاه‌ها، امسال جمع‌آوری اطلاعات به سرانجام رسید و بر طبق آمار به دست آمده مشخص شد، ۶۹ واحد توسط بانک‌ها توقیف شده و امسال بنا به مصوبه سران قوا که به تمام دستگاه‌های اجرایی و بانک‌ها ابلاغ شده، هیچ واحد تولیدی نباید بدون هماهنگی توقیف شود

ناصر حضرتی‌پر، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه آذربایجان غربی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه طبق روال سازمان برنامه‌وبودجه، امسال نیز سهم اعتباری دستگاه‌های اجرایی مشخص شده است گفت: متأسفانه دستگاه‌های اجرایی استان در سال گذشته نتوانستند سهم خود را به‌طور کامل وصول کنند بااین‌حال برنامه‌وبودجه تمام تلاشش را برای دریافت اعتبار و کمک‌های فنی اعتباری از سهم ملی انجام خواهد داد.

او افزود: دستگاه‌های دولتی ذی‌ربط چون صنعت، معدن و تجارت، میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و جهاد کشاورزی باید تلاش بیشتری در این خصوص صورت دهند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس نیز در این نشست گفت: نبود خودروهای یخچال دار از مشکلات عمده بخش حمل‌ونقل کشاورزی استان است که موجب متضرر شدن این بخش می‌شود

بهادری افزود: تأمین ارز برای رونق صادرات با مشکل مواجه است و این موضوع باید رفع شود؛ بارگیری مجدد محصولات صادراتی در عراق نیز موجب افت کیفیت محصولات صادراتی می‌شود و این موضوع سال‌هاست که حل نشده است.

موضوعات :
در همین رابطه