رادیو مجازی اتاق ایران - 31 اردیبهشت 1403

حسن انتظار در نشست فعالان اقتصادی ارومیه با وزیر صنعت مطرح کرد

تولیدکنندگان درگیر تامین سرمایه در گردش و تامین مواد اولیه

حسن انتظار رییس اتاق ارومیه تاکید کرد: نوسانات قیمت یکی از معضلات اصلی امروز تولیدکنندگان و صادرکنندگان است. صادرات نبض اقتصادی کشور است که با شرایط کنونی دچار اخلال شده است.

02 تیر 1398
کد خبر : 29184
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه و تعدادی از فعالان اقتصادی ارومیه در نشست مشترکی با رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت و محمدمهدی شهریاری، استاندار آذربایجان غربی به بررسی راهکارهای روانسازی صادرات و رونق تولید پرداختند. در این نشست ضمن بررسی مسائل و مشکلات تولیدکنندگان و صادرکنندگان، راهکارهای رونق تولید و صادرات به بحث و تبادل نظر گذاشته شد.

در ابتدا حسن انتظار رییس اتاق ارومیه با اشاره به نوسانات بازار ارز و مشکلات آن برای تولیدکنندگان گفت: نوسانات قیمت یکی از معضلات اصلی امروز تولیدکنندگان و صادرکنندگان است. صادرات نبض اقتصادی کشور است که با شرایط کنونی دچار اخلال شده است.

انتظار افزود: وجود ۹۶۷ کیلومتر از مرزهای ایران با سه کشور ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان در محدوده آذربایجان غربی، این استان را در موقعیت ممتازی برای گسترش روابط تجاری با کشورهای همسایه قرار داده و این ظرفیت منحصر به فرد باید مورد توجه قرار گیرد.

حسن انتظار گفت: تامین سرمایه در گردش و تامین مواد اولیه از جمله مشکلاتی است که واحدهای تولیدی با آنها درگیر هستند.
در این نشست همچنین محمد مهدی شهریاری استاندار آذربایجان غربی با اشاره به مشکلات صادرات سیب، گفت: ممنوعیت صادرات سیب باعث شد که این محصول در سردخانه آسیب ببیند و فعالان این بخش مجبور شوند تا سیب را به صورت محصول صنعتی صادر کنند. مسوولان باید به این نکته توجه داشته باشند که از حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن سیب تولیدی آذربایجان غربی باید حدود ۸۰۰ هزار تن صادر شود.
وی پیمان‌سپاری و مسئله بازگشت ارز را از دیگر مشکلات حوزه صادرات دانست و افزود: رسیدگی به این موضوع و حل آن نیازمند توجه جدی مسؤولان کشوری است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این جلسه با اشاره به وضعیت صادرات محصولاتی مانند سیب گفت: باید در ابتدا میزان تولید و میزان مصرف داخلی مشخص و سپس اقدام به صادرات محصول مازاد شود. تأمین نیاز بازار باید در اولویت باشد و در نهایت بعد از این امر می‌توان اقدام به صادرات کرد.

رضا رحمانی گفت: افزایش نرخ ارز می‌تواند واردات و قاچاق را حذف و صادرات را توجیه‌پذیرتر کند.
وی تاکید کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت حافظ منافع حدود ۸۵ هزار واحد تولیدی، ۱۰ هزار معدن و سه میلیون واحد صنفی است که از حقوق این بخش‌ها حمایت می‌کند.
در ادامه، نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: خودتحریمی در شرایط کنونی بدترین مسئله است و باید مسؤولان نسبت به ترخیص کالاهایی که در برخی گمرکات مانده اقدام کنند تا چرخه اشتغال و اقتصاد کشور متوقف نشود.

در این نشست همچنین مدیران چند واحد تولیدی مسائل و مشکلات خود را مطرح کردند.

موضوعات :
در همین رابطه