داوود سوری در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

نظام تصمیم‌گیری باید از شکست قبلی خود درس بگیرد

سوری، اقتصاددان معتقد است: نظام تصمیم‌گیری ما از گذشته خود درس نمی‌گیرد. نظام تدبیر باید مسائل و مشکلات را طبقه‌بندی کند و از تجربه‌های گذشته در آینده مسیر خود استفاده کند، ولی چنین نمی‌کند. برای همین در دایره بسته سیاست‌های شکست‌خورده گیر کرده است. فساد همزاد چنین سیستمی است.
تاریخ: 19 مرداد 1398
شناسه: 29781

سیاست‌های شتاب‌زده دولت پس از افزایش نرخ ارز چه تاثیری در باز شدن راه تخلف‌ها و دور زدن قانون توسط عده‌ای داشته است؟ داوود سوری، عضو هیات علمی موسسه عالی بانکداری و دانشگاه شریف به پایگاه خبری اتاق ایران می‌گوید: وقتی تحریم‌ها شروع می‌شود، بحث دور زدن تحریم هم اجباری می‌شود. در این موقع خواهی‌نخواهی فعالیت‌هایی پشت پرده انجام خواهد شد که بخشی از آن با فساد همراه خواهد بود. اما در این میان سیاست‌های شتاب‌زده و سیاست‌های تجربه‌شده وضعیت را برای مردم و برای اقتصاد کشور بدتر خواهد کرد.

سوری می‌گوید: نظام تدبیر ما سیاست‌های تجربه‌شده و شکست‌خورده را برای حل خیلی از مشکلات در پیش می‌گیرد؛ سیاست‌هایی که قبلاً امتحان خود را پس داده است. این وضعیت در شرایط تحریم حجم فساد را بیشتر خواهد کرد، اما متأسفانه نظام تصمیم‌گیری ما از گذشته خود درس نمی‌گیرد.

او تصریح می‌کند: نظام تدبیر باید مسائل و مشکلات را طبقه‌بندی کند و از تجربه‌های گذشته در آینده مسیر خود استفاده کند، ولی چنین نمی‌کند. برای همین در دایره بسته سیاست‌های شکست‌خورده گیر کرده است. فساد همزاد چنین سیستمی است.

او به سیاست‌های یک سال گذشته دولت درزمینهٔ واردات و صادرات کالا اشاره می‌کند: واردات و صادرات خیلی از کالا در این سال مدام ممنوع و آزاد می‌شد؛ این عدم ثبات سیاست‌ها خود به نگرانی از آینده دامن می‌زند. نتیجه این رویه‌ها افزایش فساد است.

سیاست‌گذار چگونه باید چاره‌جویی کند تا کاتر او پاسخگوی نیاز درازمدت اقتصاد باشد؟ سوری در پاسخ به این پرسش می‌گوید: به‌هرحال گاهی شوک‌هایی به اقتصاد وارد می‌شود که ناگزیر باید برای آن‌ها در کوتاه‌مدت برنامه داشت ولی همین شوک‌ها هم قابل پیش‌بینی است. تحریم‌ها اگرچه قابل‌کنترل نیستند ولی می‌توانستیم آن را پیش‌بینی کنیم. ما در این شرایط نیازمند برنامه‌ریزی سازگار با شرایط هستیم.

سوری تأکید می‌کند: ما برنامه‌ریزی سازگار با شرایط در کشور نداریم و برای همین برنامه‌ریزی ما خلق‌الساعه است. حتی وضعیت بدتر از این اینکه ما نظام سیاست‌گذاری منسجم نداریم. برای همین در درون دولت با آمدن و رفتن یک وزیر و در سطح کلان تغییر رئیس‌جمهور همه برنامه‌ها تغییر می کند و فرد جدید برنامه جدیدی ارائه می‌دهد.

به گفته سوری نظام تصمیم‌گیری ما خلق‌الساعه، و قائم به فرد است و برای همین سیاست‌های پوپولیستی و شکست‌خورده در سیستم بااینکه تجربه‌شده ولی بازهم به کار گرفته می‌شود و همه تجارب تلخ گذشته دوباره تکرار می‌شود.

او درباره مشخصات نظام تدبیر موفق می‌گوید: نظام تدبیر باید مبتنی‌بر حقایق و تجربه تاریخی باشد. نظام تصمیم‌گیری باید از شکست قبلی خود درس بگیرد و مبتنی بر سلایق شخصی و فردی نباشد.

در همین رابطه