سیدمهدی طبیب زاده در ستاد عالی پسته کرمان

فعالان صنعت پسته خواستار تسهیل صادرات هستند

سیدمهدی طبیب زاده، رئیس اتاق کرمان در ستاد عالی پسته این استان گفت: با افزایش تولید محصول پسته و همچنین انباشت بخشی از محصول سال گذشته، شرایط خوبی برای صادرات این محصول مهیا شده اما مشکلات موجود در مسیر صادرات مانع تحقق این کار می‌شود.
تاریخ: 23 مرداد 1398
شناسه: 29890

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان گفت: اگرچه افزایش تولید محصول پسته استان کرمان در سال زراعی جاری و همچنین انباشت بخشی از محصول سال گذشته، زمینه مناسبی برای صادرات است اما عدم سهولت صادرات به دلیل وجود قوانین و بخشنامه‌های متعدد، دغدغه جدی در این زمینه ایجاد کرده است.

سیدمهدی طبیب زاده، در ستاد عالی پسته استان کرمان افزود: سال گذشته وضعیت نامطلوبی در تولید و تجارت پسته استان شاهد بودیم اما امسال تولید بسیار خوب است و امیدواریم بتوانیم مسائل مربوط به صادرات پسته را تا قبل از فصل برداشت این محصول حل کنیم.

او ادامه داد: مسائل مربوط به ارز و انتقال آن، عدم تمایل به صادرات به دلیل صدور بخشنامه‌های متعدد و عدم تأمین مالی برای صادرکنندگان ازجمله مشکلات فعلی تجارت پسته به شمار می‌روند.

در ادامه این نشست، جلیل کاربخش نایب‌رئیس اتاق کرمان گفت: بانک مرکزی از سال گذشته تاکنون بیش از 30 بخشنامه در حوزه ارز صادر کرده که همین مسئله دغدغه و نگرانی بسیاری را در بین صادرکنندگان ایجاد کرده است.

او ادامه داد: اتاق کرمان مسائل ارزی را حدود 16 ماه در سطح ملی و دو بار با طرح در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی کشور پیگیری و مطرح کرد اما تاکنون نتیجه‌ای حاصل نشده است.

همچنین آرش علوی، عضو هیات رئیسه اتاق کرمان نیز وضعیت نامشخص صادرات پسته و تعهدات ارزی را از نگرانی‌های فعالان حوزه پسته عنوان کرد و گفت: بخشنامه‌های متعدد بانک مرکزی دلهره و ترس در بین صادرکنندگان ایجاد می‌کند و متأسفانه این مسئله به کشاورزان نیز منتقل می‌شود.

او ادامه داد: در سال زراعی جاری بیش از 4 برابر سال گذشته تولید پسته داریم که باید برای صادرات این محصول و جبران خسارت‌های سال‌های گذشته کشاورزان، اقدام لازم و به‌موقع صورت گیرد.

در ادامه نماینده مردم کرمان و راور در مجلس با اشاره به اینکه صادرکنندگان در مورد برخورد بانک مرکزی برای تسویه تعهدات سال گذشته خود نگران هستند، گفت: بانک مرکزی 32 بخشنامه متناقض و پی‌درپی را صادر کرده و همین موضوع باعث سردرگمی صادرکنندگان شده است.

محمدرضا پورابراهیمی، افزود: با توجه به افزایش تولید پسته در سال جاری، اگر مشکل صادرات این محصول برطرف نشود کشاورزان بیشترین آسیب و ضرر را متوجه خواهند شد.

او پیشنهاد ستاد عالی پسته کشور و همچنین طرح این مسائل در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی کشور را راهکارهایی برای رفع این مشکلات عنوان و بیان کرد: مجمع نمایندگان استان و استانداری کرمان با هدف حمایت از بخش خصوصی و کشاورزان به‌طورجدی پیگیر برگزاری این نشست‌ها باشد.

پورابراهیمی، خاطرنشان کرد: همچنین می‌توان رینگ صادراتی بورس پسته را راه‌اندازی و مانند محصول زعفران، از ظرفیت بورس برای پسته نیز استفاده کرد.

موضوعات :
در همین رابطه