معاون وزارت میراث فرهنگی و گردشگری در دیدار با فعالان حوزه گردشگری

بخش خصوصی مطالبات خود را به‌صورت منسجم پیگیری کند

در دیدار اعضای کمیسیون گردشگری و کسب‌وکارهای وابسته اتاق ایران با ولی تیموری، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، مسائل و مباحث صنعت گردشگری موردبحث و تبادل و نظر قرار گرفت. در این دیدار درباره نحوه تعامل دوجانبه برای برگزاری هفته گردشگری نیز گفت‌وگو شد.
تاریخ: 30 شهریور 1398
شناسه: 30334

اعضای کمیسیون گردشگری و کسب‌وکارهای وابسته اتاق ایران با ولی تیموری، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دیدار و گفت‌وگو کردند.

در این دیدار نحوه تعامل کمیسیون گردشگری اتاق ایران با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در برگزاری هفته گردشگری موردبحث و تبادل‌نظر قرار گرفت.

علی‌اکبر عبدالملکی، رئیس کمیسیون گردشگری و کسب‌وکارهای وابسته اتاق ایران از آمادگی این کمیسیون برای گرامیداشت هفته گردشگری خبر داد و گفت: برگزاری برنامه‌های آموزشی و مهارتی کمیسیون‌های گردشگری سراسر کشور راه‌اندازی شبکه تلویزیونی گردشگری و تشکیل کنفدراسیون‌های گردشگری از مهم‌ترین اقداماتی است که با همکاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار می‌شود.

در ادامه، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: هفته گردشگری با محوریت سه استان کردستان، سیستان و بلوچستان و سمنان برگزار خواهد شد و کمیسیون‌های گردشگری اتاق‌های سنندج، زاهدان، سمنان می‌توانند در این رویدادها حضور فعال داشته باشند و متناسب با شعار سال سازمان جهانی جهانگردی در سال 2019 آموزش، مهارت و اشتغال گام بردارند.

ولی تیموری، عضویت اتاق ایران در شورای عالی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی را مهم تلقی کرد و از اتاق ایران و بخش خصوصی خواست با انسجام و وحدت رویه، امور مربوط به خود را پیگیری و مطالبه کرده و در یک قالب و نظام واحد متشکل عمل کنند.

 او با اشاره به اقدامات در دستور کار معاونت گردشگری اعم از سند راهبردی گردشگری کشور، برنامه ملی گردشگری، راه‌اندازی حساب‌های اقماری، برند ملی گردشگری و نظام جامع آموزشی، از کمیسیون گردشگری اتاق ایران خواست از تفرق و پراکندگی بخش خصوصی حوزه گردشگری جلوگیری کند و لااقل تشکل‌های وابسته به اتاق ایران با محوریت کمیسیون گردشگری پیگیر مطالبات و توسعه فعالیت‌ها باشند.

به عقیده او عدم وجود زیرساخت‌های مناسب در کشور تنها عامل محدودیت ورود گردشگر خارجی نیست بلکه تبلیغات و تحریک تقاضا در ایران باید به شکل جدی اتفاق بیافتد.

در ادامه غمخوار، فعال گردشگری خواستار شناسایی و توجه به سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری شد و افزود: باید همکاری با اتاق‌های مشترک بازرگانی و تبلیغات محیطی و همکاری رسانه ملی در رونق گردشگری مدنظر قرار گیرد.

شیرین کلام، دبیر کمیسیون گردشگری اتاق ایران نیز گفت: مأموریت‌ها و اولویت‌های کمیسیون گردشگری اتاق ایران در طول 2 الی 4 سال آتی بالغ‌بر 6 بند است و با عنایت به 2 تفاهم‌نامه منعقده فی‌مابین که نیاز به بازنگری دارد، می‌توان تعاملات دوجانبه را افزایش داد.

او افزود: تشکیل کارگروه مشوق‌های سرمایه‌گذاری خارجی، حضور مؤثر در نمایشگاه اکسپو 2020 دبی و اداره فضای 400 متری این نمایشگاه به مدت یک ماه توسط اتاق ایران و با همکاری کمیسیون‌های گردشگری اتاق‌های شهرستان‌ها، و حضور پیوسته نماینده معاونت گردشگری در کلیه جلسات کمیسیون از جمله راهکارهای افزایش همکاری‌ها بوده است.

انیسیان، نماینده انجمن بین‌المللی گردشگری خدمات سلامت، نیز در این دیدار گفت: روزانه 3 هزار گردشگر و از جمله گردشگران سلامت از مرز بیله سوار وارد اردبیل می‌شوند درصورتی‌که هیچ‌گونه خدمات قابل‌قبول و در خور توجه از جمله هتل و سرمایه‌گذاری در حوزه اسکان و پذیرایی و خدمات گردشگری نسبت به گردشگران ورودی به عمل نمی‌آید و این به صلاح گردشگری کشور نیست.

او همچنین از ایجاد تشکل‌های موازی گلایه کرد و خواستار سروسامان دادن به ثبت تشکل‌های موازی گردشگری در کشور شد.

نیما قاضی، فعال گردشگری نیز گفت: بخش خصوصی کشور از جمله در حوزه گردشگری و صنایع وابسته در سطح کلان و سیاست‌گذاری حضور فعال داشته باشد و بخش دولتی در این زمینه کوتاهی نکند.

او افزود: با دعوت از فعالان حوزه گردشگری به تسهیل در گردشگری کمک می‌شود و همچنین از عدم انسجام بخش خصوصی جلوگیری شده و صدای واحد در این حوزه از نماینده قانونی تشکل‌ها همچون اتاق ایران شنیده شود.

در همین رابطه