علیاکبر عبدالملکی رئیس کمیسیون گردشگری و کسبوکارهای وابسته اتاق ایران، تلاش در راستای کمک به فراهم کردن موجبات رشد صنعت گردشگری، عملیاتی کردن استراتژی، اهداف و برنامههای هیات رئیسه اتاق ایران در حوزه گردشگری، ارائه مشاوره به اعضای هیات رئیسه اتاق ایران جهت انعکاس به مسئولین ذیربط، ایجاد بستری مناسب برای تعامل و همکاری با فراکسیون گردشگری مجلس، وزارت گردشگری و سایر تشکلهای فعال در حوزه گردشگری، همافزایی با کمیسیونهای گردشگری فعال در اتاقهای استانها، حضور در مجامع بینالمللی در راستای دیپلماسی گردشگری و توجه به حوزه گردشگری سلامت را ازجمله مهمترین اهداف فعالیت کمیسیون گردشگری و کسبوکارهای وابسته اتاق ایران در دوره نهم اعلام کرد.
او با تأکید بر اهمیت اقتصاد گردشگری در دوران تحریم و با اشاره به نامگذاری سال جاری، تقویت تولید کسبوکارهای وابسته به صنعت گردشگری را از دیگر مهمترین محورهای این کمیسیون دانست.
عبدالملکی تدوین سند آمایش توسعه صنعت گردشگری ایران با همکاری دولت و بخش خصوصی را از برنامههای اصلی کمیسیون گردشگری و کسبوکارهای وابسته اتاق ایران در این دوره از فعالیت اعضای کمیسیون دانست و در همین زمینه از برنامهریزی بهمنظور همکاری با دانشگاهها یا انجمنهای علمی مرتبط خبر داد.
فرهنگسازی عمومی و آموزش منابع انسانی از دیگر محورهایی است که به اعتقاد رئیس کمیسیون گردشگری و کسبوکارهای وابسته اتاق ایران در این دوره قرار است با جدیت پیگیری شود. او در همین زمینه تصریح کرد: فرهنگسازی لازمه توسعه پایدار صنعت گردشگری است. به میزانی که برای حضور گردشگران در منطقهای تلاش میشود به همان نسبت هم باید مردم آن منطقه را برای میزبانی گردشگران خارجی آماده کرد و این امر محقق نمیشود جز بافرهنگسازی عمومی.
عبدالملکی، ایجاد مرکز مشاوره تخصصی صنعت گردشگری به منظور ارایه مشاورههای تخصصی در حوزه توسعه گردشگری را از جمله سرمایهگذاری در این صنعت، از دیگر دستورکارهای کمیسیون گردشگری و کسب و کارهای وابسته اتاق ایران در دوره نهم اعلام کرد.