عضو هیات رئیسه اتاق ایران با تأکید بر لزوم استفاده از ظرفیت حمل بار راهآهن کرمانشاه گفت: زحمات زیادی برای رسیدن راهآهن به کرمانشاه انجام شده و باید برای آمادهسازی این شبکه برای جذب بار و همچنین زمینهسازی برای انتقال بار از جاده به ریل برنامهریزی شود.
کیوان کاشفی، در پنجاه و چهارمین جلسه شورای گفتوگو دولت و بخش خصوصی کرمانشاه با بیان اینکه خط ریلی این استان ظرفیت احداث ایستگاه باری در سهنقطه را دارد، افزود: منطقه پل چهر به دلیل استقرار صنایع پتروشیمی استان از مهمترین این نقاط است. ضمن اینکه در منطقه شهرک صنعتی فرامان نیز امکان احداث یک ایستگاه وجود دارد که نیاز سه شهرک صنعتی فرامان، بیستون و زاگرس را پوشش دهد.
او ادامه داد: در منطقه ماهیدشت نیز به دلیل وجود کارخانههای سیمان سامان و کشت و صنعت ماهیدشت ظرفیت ایجاد ایستگاه باری وجود دارد اما راه آن مقداری از خط اصلی دور است.
کاشفی همچنین خواستار برقراری خطوط آنتنی راهآهن برای واحدهای تولیدی استان شد و اضافه کرد: صاحبان صنایع نیز راضی هستند در این زمینه سرمایهگذاری کنند.
رئیس اتاق کرمانشاه در ادامه از مشکلاتی که درخواستهای متعدد کارگران برای سخت و زیانآور محسوب شدن مشاغل ایجاد کرد هم یاد کرد که به معضلی برای کارآفرینان تبدیل شده است.
او اظهار کرد: متأسفانه بیش از ۸۰ درصد از کارگرانی که در این زمینه درخواست میدهند حکم میگیرند و این امر هزینه زیادی را به کارفرمایان تحمیل میکند.
کاشفی خواستار توجه به نظرات کارفرمایان در این زمینه شد و اضافه کرد: در جلسات قبلی مصوباتی در این زمینه داشتیم که اجرایی نشده است.
او معتقد است مشکلات سخت و زیانآور محسوب شدن مشاغل، فضای کسبوکار استان را تحت تأثیر قرار داده است.
اشتغالزایی؛ اولویت اول کرمانشاه
در ادامه هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه نیز با بیان اینکه در قطعه ملایر تا کرمانشاه راهآهن غرب کشور حدود ۱۱۰۰ میلیارد تومان سرمایهگذاری انجام شده، افزود: متأسفانه از این سرمایهگذاری آنطور که باید استفاده نکردیم.
او اظهار کرد: قرار نبود راهآهن صرفاً مشکل حملونقل مسافر را حل کند بلکه باید از این پتانسیل برای انتقال حملونقل زمینی به حملونقل ریلی بهره ببریم.
استاندار کرمانشاه از سرعت پایین راهآهن برای جابجایی بار هم گلایه کرد و یادآور شد: گاهی سرعت حمل بار با کامیون چند برابر سرعت استفاده از قطار است که این امر برای فعالان اقتصادی که حتی یک ساعت هم برای آنها مهم است، پذیرفتنی نیست.
بازوند خواستار احداث خطوط آنتنی از راهآهن کرمانشاه تا نزدیکی واحدهای تولیدی شد و اضافه کرد: قطار بدون خط ریلی کارایی برای واحدهای تولیدی ندارد و وزارت راه و شهرسازی باید این گره را حل کند.
او با بیان اینکه هماکنون بخش خصوصی کرمانشاه آمادگی دارد تا حدودی در زمینه تکمیل زیرسازی خطوط آنتنی همکاری کند، تأکید کرد: البته اعتباری که بخش خصوصی برای این کار باید بگذارد ممکن است صرفه اقتصادی برای آنها نداشته باشد.
استاندار کرمانشاه در ادامه بر لزوم همکاری مدیران برای رفع مشکل بیکاری استان نیز تأکید کرد و گفت: اکنون ۹۰ درصد موضوعات ملاقات مردمی بحث اشتغال است.
بازوند خاطرنشان کرد: به تمام مدیرانی که قرار است کار خود را در کرمانشاه آغاز کنند نیز اعلام کردم که اولویت اول استان اشتغال است و مدیری که اعتقادی به بخش خصوصی ندارد نباید به کرمانشاه بیاید.
استاندار کرمانشاه با بیان اینکه این مهم در حوزه اداره کار استان بیشتر مورد تأکید است، عنوان کرد: نمیپذیریم که در خود اداره کار پیش روی فعالیت بخش تولید مانعتراشی شود.
بازوند معتقد است اگر به دنبال رونق تولید و بهبود فضای کسبوکار که خروجی آن اشتغال است هستیم، دستگاهها باید به سمت تسهیلگری برای بخش خصوصی بروند.
او یادآور شد: در شرایط کنونی که بخش خصوصی بهسختی خود را سر پا نگه داشته، نباید دستگاهها نیز با مانعتراشی به بخش خصوصی ضربه بزنند.
استاندار کرمانشاه با اشاره به اینکه این موضوع باید در بدنه کارشناسی دستگاهها حل شود، افزود: گاهی تصمیم یک کارشناس میتواند یکشبه صد شغل را از بین ببرد.
او اضافه کرد: اگر نیاز باشد برای کارشناسان دستگاهها جلسات توجیهی میگذاریم تا شرایط اشتغال استان را بهتر درک کنند.
بازوند همچنین خواستار اعتماد بیشتر به کارفرمایان شد و با اشاره به اینکه نباید تصور کنیم کارفرما به کارگر ظلم میکند، عنوان کرد: هیچکس از کارفرمایی که تمام سرمایه خود را به دست کارگر داده برایش دلسوزتر نیست و ما نیز نباید بدون حضور کارفرما هر تصمیمی که میخواهیم برایش بگیریم.