گزارش پایگاه خبری اتاق ایران از وضعیت شکاف آموزشی در جهان

شکاف آموزشی برای دختران کاهش یافته است

رتبه ایران در سال 1972، 36 بوده است که حالا در سال 2014 این رقم به 102 رسیده است. همچنین میزان اتمام دوره ابتدایی برای دختران در ایران بالای 90 درصد بوده است.
تاریخ: 30 مرداد 1395
شناسه: 3359

انجمن بین‌المللی توسعه(IDA) یکی از انجمن‌های مربوط به بانک جهانی است که برای توسعه کشورهای در حال توسعه اقداماتی انجام می‌دهد.

از سال 1990، نرخ اتمام دوره تحصیلی دبستان در کشورهای عضو این انجمن، 50 درصد افزایش یافته است. هنوز شکاف بین دختران و پسران برجاست. اما این شکاف از سال 1990 تا کنون، 70 درصد کاهش یافته و کم‌تر از هر زمانی شده است. حالا حدود 4 درصد شکاف جنسیتی در بحث آموزش باقی مانده است.

بر اساس اطلاعات بانک جهانی، در سال 1972، میزان اتمام دوره تحصیلی دبستان به صورت میانگین در جهان، 70 درصد بود و در سال 2013، به 91 درصد رسید.

در منطقه یورو، در سال 1972، 95 درصد از جمعیت دوره تحصیلی دبستان را به پایان می‌رساندند و در سال 2013، به 98 درصد رسید.

منطقه خاورمیانه طی دو دهه پیشرفت چشم‌گیری داشته است. در سال 1972، میزان پایان دوره تحصیلی در خاورمیانه 36 درصد بوده و در سال 2013، به 93 درصد رسیده است.

در سال 1972، این میزان در ایران 36 بوده است که  در سال 2013 به 102 رسیده است. همچنین میزان اتمام دوره ابتدایی برای دختران در ایران بالای 90 درصد بوده است.

بدترین وضعیت را در بین تمام کشورهای عضو انجمن بین‌المللی توسعه، چاد و اریترا دارند. کم‌تر از 35 درصد از جمعیت این کشورها دوره تحصیلی دبستان‌شان را به پایان می‌رسانند. بهترین وضعیت نیز مربوط به کشور کره است.

موضوعات :