مشاور عالی رئیس اتاق ایران خبر داد

موافقت دولت با برگشت به سه‌جانبه گرایی در شورای عالی تأمین اجتماعی

احمد پورفلاح، مشاور عالی رئیس اتاق ایران که ریاست کمیته واکاوی پروتکل‌های کسب‌وکار را نیز به عهده دارد در نشست این کمیته ضمن اشاره به حمایت‌هایی که سازمان امور مالیاتی در دوران شیوع کرونا از بنگاه‌های اقتصادی داشته از بی‌توجهی سازمان تأمین اجتماعی به این مسئله انتقاد کرد.
تاریخ: 03 تیر 1399
شناسه: 33621

مشاور عالی رئیس اتاق ایران در نشست کمیته واکاوی پروتکل‌های کسب‌وکار در دوران شیوع کرونا با انتقاد از برنداشتن هیچ‌گونه قدم حمایتی از سوی سازمان تأمین اجتماعی برای مقابله با مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا که گریبان گیر بنگاه‌های اقتصادی شده است، خواستار تغییر سیاست‌های این سازمان در وضعیت کنونی شد.

احمد پورفلاح، در ادامه با اعلام این خبر که توجه به اساس‌نامه سازمان تأمین اجتماعی و برگشت به اصل سه‌جانبه گرایی در شورای عالی تأمین اجتماعی در دستورکار دولت قرار گرفته است، گفت: قرار است طبق اساس‌نامه، اصل سه‌جانبه گرایی در شورای عالی تأمین اجتماعی رعایت شود و تعداد نمایندگان کارگران و کارفرمایان با نماینده دولت به هماهنگی برسد.

به گفته او، موافقت دولت با برگشت به اصل سه‌جانبه‌گرایی در شورای عالی تامین اجتماعی در جلسه‌ای با معاون اول رئیس جمهور مطرح شده است.

مشاور عالی رئیس اتاق ایران در بخش دیگری از سخنان خود، افزایش آمار مبتلایان به کوئید 19 و فوتی‌ها را ناشی از سهل‌انگاری عمومی دانست و از دولت خواست تا همچنان نسبت به رعایت پروتکل‌ها در سطح جامعه حساس باشد.

به عقیده پورفلاح، دولت باید این آگاهی را به مردم منتقل کند که همچنان اوضاع نگران‌کننده بوده و لازم است از رفت‌وآمدهای غیرضروری پرهیز کنند.

در ادامه جمال رازقی، رئیس اتاق شیراز و عضو شورای عالی کار با بیان این مطلب که سهم بیمه بیکاری افرادی که در این مدت بیکار شده‌اند، بین ماهانه 500 تا 800 هزار تومان بوده است، گفت: طبق قانون، تأمین اجتماعی باید ماهانه 70 درصد از حداقل دستمزد فردی که ناخواسته بیکار شده است را بپردازد، این در حالی است که به این افراد 500 تا 800 هزار تومان به عنوان بیمه بیکاری پرداخت کرده است.

این فعال اقتصادی افزود: از سوی دیگر این مبلغ از وجهی بوده که دولت به عنوان کمک به افراد آسیب‌دیده از شیوع کرونا در اختیار تأمین اجتماعی قرار داد، یعنی تأمین اجتماعی از منابع خود پرداختی نداشته است.

در این نشست محمد جهانگیری، نماینده وزارت بهداشت در این کمیته گزارشی از وضعیت کنونی بیمارستان‌ها، تجهیزات و رویکرد وزارتخانه در مقابله با این ویروس ارائه داد.

بر اساس گفته‌های او حوزه سلامت با توجه به تولید گسترده انواع تجهیزات موردنیاز مانند ماسک، دستکش و انواع ضدعفونی‌کننده، قادر است در حوزه اقتصادی نیز ورود کرده و به رشد صادرات با ارسال این تولیدات به ویژه به کشورهایی مانند عراق و افغانستان که خواهان محصولات بهداشتی هستند، کمک کند.

در نهایت حسین نقره کارشیرازی، مشاور رئیس‌کل بانک مرکزی با اشاره به وجود انواع مشکلات در کشور، اولویت‌بندی و ارائه راهکارهای مناسب برای حل چالش‌های موجود را پیشنهاد داد.

در همین رابطه