گزارش پایگاه خبری اتاق ایران از وضعیت مالیاتی در جهان

بیشترین و کم‌ترین نرخ مالیات بر درآمد شرکت‌ها چقدر است؟

امریکا با 35 درصد مالیات بر درآمد شرکت‌ها، بالاترین نرخ مالیاتی این منطقه را دارد. فرانسه نیز با 34.4 درصد مالیات، در جایگاه دوم قرار دارد. مالیات بر درآمد شرکت‌ها در ترکیه نیز 20 درصد است.
تاریخ: 07 شهریور 1395
شناسه: 3577

مالیات شرکت‌ها بر اساس سطح درآمد آن‌ها جمع‌آوری می‌شود اما نرخ آن در کشورهای مختلف بسیار متفاوت است.

ایرلند یکی از پایین‌ترین نرخ‌های مالیاتی جهان را با 12.5 درصد دارد.

در کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه بین‌المللی(منطقه OECD) که بزرگترین شرکت‌های تکنولوژی مانند فیس‌بوک و گوگل در آنجا فعالیت می‌کند، نرخ مالیات شرکت‌ها در کشورها بسیار متفاوت است.

امریکا با 35 درصد  مالیات بر درآمد شرکت‌ها، بالاترین نرخ مالیاتی این منطقه را دارد. فرانسه نیز با 34.4 درصد مالیات، در جایگاه دوم قرار دارد. مالیات بر درآمد شرکت‌ها در ترکیه نیز در همسایگی ایران، 20 درصد است.

بر اساس ماده 105 قانون مالیات مستقیم، در ایران جمع درآمد شرکت ها و درآمد ناشی از فعالیت های انتفاعی سایر اشخاص حقوقی که از منابع مختلف در ایران یا خارج از ایران تحصیل می‌شود، پس از وضع زیان‌های حاصل از منابع غیر معاف و کسر معافیت های مقرر به استثنای مواردی که طبق مقررات این قانون دارای نرخ جداگانه‌ای است، مشمول نرخ مالیت 25% است.

شواهد نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌دهند که اگر مالیات بر سود شرکت‌‌‌‌‌‌‌‌ها به‌درستی طراحی نشود و به اجرا درنیاید، می‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به‌عنوان یکی از موانع اصلی کسب‌وکار در اقتصاد عمل کند. براساس یکی از نظرسنجی‌های بانک جهانی که از 30 هزار بنگاه اقتصادی در 53 کشور در حال توسعه به‌منظور تعیین اصلی‌ترین موانع کسب‌وکار به عمل آمد، 75 درصد پرسش‌‌‌‌‌‌‌‌شوندگان، نظام مالیاتی را به‌عنوان سومین مانع کسب‌وکار (بعد از عدم اطمینان نسبت به سیاست‌‌‌‌‌‌‌‌ها و بی‌‌‌‌‌‌‌‌ثباتی اقتصاد کلان) معرفی کرده‌‌‌‌‌‌‌‌اند.