بابک آقایی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

مپنا فرایند گذار مالکیتی را طی می‌کند

مدیر مطالعات اقتصادی مپنا معتقد است بخش خصوصی و سایر دستگاه‌های ناظر باید تمرکز بیشتری روی قرارداد یونیت‌اینترنشنال ترکیه به عنوان طرح گره‌گشای مشکلات برق کشور داشته باشند.
تاریخ: 16 شهریور 1395
شناسه: 3797

عکس: زهرا رمضانی

اکثر کسانی که اخبار حوزه برق و انرژی را دنبال می‌کنند با نام «یونیت‌اینترنشنال» آشنا هستند. شرکت ترکیه‌ای که قرار است وزارت نیرو بزرگ‌ترین طرح سرمایه‌گذاری در حوزه برق را با آن به فرجام برساند. اما این طرح مدت‌هاست با گله و شکایت‌های بخش خصوصی، نمایندگان مجلس و سایر دستگاه‌های ناظر روبه‌رو شده‌است. بابک آقایی مدیر مطالعات اقتصادی مپنا یکی از همین فعالان اقتصادی است که به این طرح انتقاد دارد. او در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران تأکید می‌کند که قرار نیست طرحی که وزارت نیرو به دنبال آن است دچار خدشه شود. تنها دغدغه آقایی این است که این طرح مانند قراردادهای IPC نشود و در آن تجدیدنظر شود تا همسو با اهداف توسعه‌ای وزارت نیرو و کشور باشد. او همچنین در مورد مپنا اظهار می‌کند که این شرکت در حال حاضر فرایند گذار مالکیتی را طی می‌کند اما امیدوار است این فرایند گذار و تغییر سهام‌داران وقفه یا خللی در فعالیت‌های این شرکت ایجاد نکند.  

گذار مالکیتی مپنا

طبق گفته بابک آقایی مپنا در حال حاضر فرایند گذار مالکیتی را طی می‌کند. او می‌گوید‌: «تغییر و تحولاتی در سطح سهام‌داران اصلی مپنا اتفاق افتاده‌است. البته مپنا بسیاری از پروژه‌های بزرگ این کشور در حوزه‌های برق، نفت‌وگاز، حمل‌ونقل ریلی، سلامت و آی‌تی را در اختیار دارد و روی آن‌ها کار می‌کند. این تغییر و تحولات به هر جهت که باشد ما به آن گردن می‌گذاریم؛ ما در واقع مجری هستیم؛ تعیین‌کننده نیستیم.» او ادامه می‌دهد: «هر کسی که سهام‌دار مپنا باشد ما دستوراتش را اجرا می‌کنیم؛ در واقع باید دستورات مالکان را اجرا کرد. اما امیدواریم مسیر توسعه که هم در دستور کار سهام‌داران قبلی و هم در دستور کار سهام‌داران فعلی است دچار وقفه و خلل نشود. به این ترتیب امیدوار هستیم هر چه سریع‌تر تصمیمات مدیریتی بین سهام‌داران گرفته شود تا فعالیت‌های مپنا دچار وقفه ناشی از عدم تصمیم‌گیری در این حوزه نشود.»

آیا طرح یونیت‌اینترنشنال ترکیه گره‌گشای مشکلات برق کشور است؟

«قرار نیست طرحی که وزارت نیرو به دنبال آن است را دچار خدشه کنیم.» این جمله‌ای است که بابک آقای در ابتدای گفت‌وگوی خود با پایگاه خبری اتاق ایران در مورد طرح یونیت‌اینترنشنال ترکیه روی آن تأکید می‌کند. او می‌گوید: «طرح یونیت اینترنشنال ترکیه در حال حاضر بزرگ‌ترین طرح سرمایه‌گذاری در دوران پساتحریم است؛ لازم است که بخش خصوصی شرایط و ضوابط آن را دنبال کند و به لحاظ اهمیت آن را مورد بررسی قرار بدهد.» او ادامه می‌دهد: «این طرح قرار است گره‌گشای مسائل برق کشور باشد. بخش خصوصی باید آن را بررسی کند و ببیند آیا این طرح چنین ظرفیتی را دارد یا خیر. این طرح قرار است پیشانی وزارت نیرو در دوران پساتحریم باشد اما آیا واقعا می‌تواند؟ پس اگر مشکلاتی دارد که این طرح را به چیزی شبیه به IPC تبدیل می‌کند بهتر است دوباره در آن تجدیدنظر شود.» او تأکید می‌کند: «دغدغه ما فقط این است که نیت خیر وزارت‌خانه در این طرح نمود پیدا نمی‌کند.»

بخش خصوصی نگران است

بابک آقایی مدیر مطالعات اقتصادی مپنا می‌گوید: «مپنا در حال حاضر اعلام آمادگی کرده و در صورتی‌که وزارت‌خانه امکانات و ظرفیت لازم را مثل سایر شرکت‌ها در اختیار این شرکت بگذارد، همکاری آن انجام خواهد شد. اما در حال حاضر نگران هستیم که این طرح نتواند اهداف وزارت‌خانه را دنبال کند. این طرح حتی ممکن است به مانعی در مقابل وزارت نیرو تبدیل بشود.» او می‌گوید: «البته نگاهی به پوشش رسانه‌ای در مورد واکنش بخش خصوصی، نمایندگان مجلس و دستگاه‌های ناظر به این مسئله نشان می‌دهد که نگرانی ما بی‌دلیل نیست. وزارت نیرو باید بتواند ابزارهای مناسب برای تحقق اهداف خود پیدا کند چرا اهداف این وزارت‌خانه در حقیقت اهداف کشور است.»

در همین رابطه