یک کارشناس صنعت خودرو میگوید: به دلیل فقدان یک رویکرد جامعنگر در تدوین طرح ساماندهی خودرو، تصویب این طرح نهتنها مشکلات فعلی صنعت خودرو را حل نمیکند؛ بلکه چالشهای جدیدی ازجمله در زمینه تأمین برق مصرفی خودروهای برقی وارداتی ایجاد خواهد کرد.
فرید زاوه در گفتوگو با پایگاه خبری اتاق ایران با اشاره به طرح ساماندهی خودرو که این روزها در دستور کار مجلس قرار گرفته و بر مبنای آن قرار است واردات خودروهای هیبریدی و برقی در ازای صادرات کالا و خدمات مرتبط با نیروی محرکه یا در صورت واردات بدون انتقال ارز آزاد شود، میگوید: بهطورکلی واردات میتواند به رقابتی شدن صنایع بینجامد و برخلاف برخی منتقدین این طرح، هیچ وارداتی صنعت داخلی را از بین نخواهد برد.
او ادامه میدهد: کسانی که معتقدند با واردات قرار است صنعت داخلی زمینگیر شود درواقع خیلی صریح میگویند تولیدکننده داخلی با دلار 30 هزار تومانی جز با اجحاف در حق شهروندان ایرانی زنده نخواهد ماند.
زاوه ادامه میدهد: این صنایع عمر یکی دو روزه ندارند که کارنامه آنها برای ما مشخص نباشد. صنعت خودرو در ایران 70 سال عمر دارد. اگر قرار بود در همه این سالها به نتیجهای برسد شک نکنید تا الان باید رسیده بود. ادامه این مسیر جز اجحاف و زورگویی در حق مردم نیست. این عین همان جفایی است که در صنعت لوازمخانگی هم در حال انجام است.
زاوه اظهار کرد: برخی تولیدکنندگان داخلی میگویند ما توانمند هستیم اما محصولات خارجی اجازه پا گرفتن به ما نمیدهند. درحالیکه اگر اجناس آنها واقعاً باکیفیت و خوب است باید در یک رقابت آزاد قابلیت فروش داشته باشند. این موضوع در صنعت خودرو هم صادق است.
این کارشناس صنعت خودرو تأکید میکند: این عبارت که «واردات، صنعت داخلی را از بین میبرد» حرف نادرستی است. درواقع واردات صنعتگر فاسد را از بین میبرد. این موضوع منجر به از بین رفتن افراد فاسدی میشود که به اسم تولید داخل از مردم سوءاستفاده میکنند.
زاوه در پاسخ به این سؤال که طرح مجلس میتواند منجر به بهبود وضعیت تورم در بازار خودرو شود میگوید: خیر. اگرچه با توجه به بالا بودن تعرفه واردات خودرو، آزادسازی واردات میتواند به افزایش درآمدهای دولت منجر شود اما منجر به کاهش تورم نخواهد شد. چون تورم ایران ناشی از کمبود کالا نیست بلکه ناشی سیاستهای پولی نادرست است و تورم ناشی از سیاست پولی را نمیتوان با عرضه کالا کنترل کرد. لذا واردات منجر به کنترل قیمت در هیچ سطحی و در هیچ حوزهای نمیشود.
او با اشاره به برخی ایرادات در این طرح میافزاید: طرح پیشنهادی برای واردات خودرو سقف محدودی در نظر گرفته و تعیین میزان آن را هم بر عهده شورای رقابت گذاشته است. این موضوع هم ذرهای در کاهش تورمِ بخشی مؤثر نخواهد بود. چرا که این محدودیت موجب گرانی بیشتر همان تعداد محدود خودروهای وارداتی خواهد شد و بر کاهش قیمتهای خودروهای موجود اثری نخواهد داشت.
زاوه ادامه میدهد: مثلاً اگر در شرایط عادی 20 هزار سانتافه وارد کشور شود این باعث میشود، قیمت سانتافه دو و نیم میلیاردی درون بازار به یک و نیم میلیارد کاهش یابد. اما اگر این تعداد را به 10 هزار محدود کنند، قیمت سانتافه دو و نیم میلیاردی 5 میلیارد خواهد شد.
او بر این اساس تأکید میکند: اگر نمایندگان با این طرح به دنبال کاهش قیمتهای داخلی هستند باید محدودیت واردات را بردارند. بازار باید تصمیم بگیرد که میخواهد خودرو را وارد کند یا نه؛ اگر خودروهای وارداتی بیشتر از نیاز باشند فروخته نمیشود و تاجر میداند و سرمایهاش. معلوم نیست چرا نماینده مجلس نگران ضرر تاجر است؟! درحالیکه باید نگران مردم باشد.
زاوه با اشاره به اینکه مجلس تنها واردات خودروهای برقی و هیبریدی را در این طرح آزاد کرده است میگوید: وقتی قانونگذار جامعنگر نیست فقط برای کشور زحمت درست میکند. مگر ما برای خودروهای برقی ایستگاه شارژ داریم که خودروی برقی وارد کنیم؟. مگر قیمت برق حملونقل معلوم است؟ خودروی برقی تسلا 85 کیلووات باتری دارد و اگر فرد با برق خانگی بخواهد آن را شارژ کند بیشتر از 5 میلیون تومان باید پول برق بپردازد.