جهان اقتصاد و کسب‌وکار به روایت آمار

اعداد و ارقام اقتصادی در هفته سوم آبان‌ماه 1400

نرخ بیکاری در کشورهای عضو OECD، رکوردشکنی نرخ تورم در آمریکا و نرخ رشد تولیدات صنعتی منطقه یورو جزو مهم‌ترین آمارهای اقتصادی-تجاری منتشر شده طی این هفته بوده‌اند.
تاریخ: 23 آبان 1400
شناسه: 40377

در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم، اعداد و ارقام متعددی در ارتباط با اقتصاد، تجارت و کسب‌وکار در اقصی نقاط جهان، از سوی رسانه‌ها، نهادهای اقتصادی ملی و بین‌المللی و مراکز تحقیقاتی منتشر شد که مهم‌ترین آنها را می‌توان در موارد ذیل خلاصه کرد:

14 درصد

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو): سالانه حدود 14 درصد از مواد غذایی تولید شده در جهان قبل از رسیدن به بازارهای عمده‌فروشی از بین می‌رود.

2.2 درصد در برابر 0.5 درصد

بانک جهانی: میانگین درآمد 4 دهک پایین درآمدی جهان از آغاز بحران کرونا تاکنون 2.2 درصد کاهش یافته است؛ این کاهش برای 4 دهک بالای درآمدی تنها 0.5 درصد بوده است.

45 میلیون نفر و 7 میلیارد دلار

بانک جهانی: تعداد افراد دچار گرسنگی شدید در اقصی نقاط جهان به حدود 45 میلیون نفر رسیده است و بر اساس برآوردهای برنامه جهانی غذایی، برای نجات این افراد از مرگ بر اثر گرسنگی به 7 میلیارد دلار بودجه نیاز است.

4.1 میلیارد نفر

سازمان بین‌المللی کار (ILO): حدود 4.1 میلیارد نفر در کشورهای مختلف جهان فاقد هرگونه حمایت اجتماعی هستند که میلیون‌ها نفر از این افراد را کارگران مهاجر و پناهجویان تشکیل می‌دهند.

5.8 درصد

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD): نرخ بیکاری در کشورهای عضو OECD طی ماه سپتامبر امسال 5.8 درصد برآورد شده است.

71.5 درصد

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD): علی‌رغم تلاش‌های صورت‌گرفته برای کاهش وابستگی به منابع انرژی تجدیدناپذیر، در سال 2020 حدود 71.5 درصد از برق تولیدشده در کشورهای عضو OECD به این منابع وابسته بوده است.

4.5 درصد

رویترز: بانک مرکزی مالزی در گزارشی اعلام کرد تولید ناخالص داخلی این کشور در سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی نسبت به دوره مشابه سال قبل 4.5 درصد کاهش یافته است. تشدید مقررات محدودکننده طی دوره سه‌ماهه سوم امسال در پی بروز موج تازه‌ای از شیوع ویروس کرونا، عامل اصلی کاهش تولید ناخالص داخلی مالزی در این دوره عنوان شده است.

7 میلیارد دلار

رویترز: شرکت تایوانی TSMC که از بزرگترین تولیدکنندگان قطعات نیمه‌هادی در جهان به شمار می‌رود، قصد دارد یک مجتمع تولید تراشه‌های الکترونیکی را با سرمایه‌گذاری 7 میلیارد دلار و با همکاری یکی از شرکت‌های زیرمجموعه سونی در ژاپن احداث کند.

6.2 درصد

سی‌ان‌بی‌سی (CNBC): اداره آمار وزارت کار آمریکا نرخ تورم این کشور در دوره 12ماهه منتهی به پایان ماه اکتبر را 6.2 درصد اعلام کرد که این رقم در 31 سال اخیر یک رکورد محسوب می‌شود.

2 تریلیون دلار

بلومبرگ: در معاملات روز دوشنبه 8 نوامبر (17 آبان) بورس نزدک نیویورک، ارزش بازار شرکت آلفابت (سهامدار عمده گوگل) برای اولین بار در تاریخ این شرکت به 2 تریلیون دلار رسید.

825 میلیارد ین

بلومبرگ: صورت‌های مالی شرکت هلدینگ خدمات مالی و بانکداری سافت‌بانک نشان می‌دهد که این شرکت ژاپنی طی سه‌ماهه سوم سال مالی 2021 متحمل 825 میلیارد ین (7.3 میلیارد دلار) زیان شده است.

5.2 درصد

یورو استات: شاخص تولید صنعتی منطقه یورو طی ماه سپتامبر امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل 5.2 درصد افزایش نشان می‌دهد.

در همین رابطه