در دومین نشست کمیته راهبری پروژه مشترک با ITC انجام شد

جلب حمایت ITC برای معرفی ظرفیت‌های ایران و جذب سرمایه‌گذار خارجی

در دومین نشست کمیته راهبری پروژه مشترک با مرکز تجارت بین‌الملل (ITC) جلب مشارکت این نهاد در راستای توانمندسازی و تشریح ظرفیت‌های کشور برای جلب سرمایه‌گذار خارجی تاکید شد.
تاریخ: 24 آذر 1400
شناسه: 40780

دومین نشست کمیته راهبری پروژه مشترک با مرکز تجارت بین‌الملل (ITC) با حضور نمایندگان اتحادیه اروپا و مرکز بین‌المللی تجارت، نمایندگان دستگاه‌های دولتی و معاونت امور بین‌الملل اتاق ایران در سازمان توسعه تجارت ایران برگزار شد.

در این نشست اقدامات انجام شده در قالب پروژه مشترک بررسی و برنامه‌های آتی از جمله تمرکز بر آموزش شرکت‌های ایرانی مستعد با هدایت شرکت‌های بین‌المللی حرفه‌‎ای و کمک به بنگاه‌ها برای نفوذ به بازارهای صادراتی به تصویب رسید.

 یکی از کلیدی‌ترین فعالیت‌های پروژه، تدوین استراتژی ملی صادرات با حضور و مشورت جدی بخش خصوصی و دستگاه‌های دولتی ذی‌ربط بوده است. بر همین اساس در سال ۱۳۹۸ فرایند «تدوین استراتژی ملی صادرات» آغاز شد و در اواخر سال ۱۳۹۹ تدوین آن به پایان رسید و مجلدات ۷ گانه آن نهایی شد.

استراتژی ملی صادرات با مشارکت بخش دولتی و خصوصی و با بهره‌مندی از توان تخصصی مرکز تجارت بین‌المللی ITC تدوین شده است.

از جمله ارکان پروژه می‌توان به "خدمت‌رسانی موثر به بنگاه‌های کوچک و متوسط"، "ارتقای ظرفیت‌های تجاری بنگاه‌های کوچک و متوسط"، "کمک به موسسات و سازمان‌های ارائه‌کننده خدمات به کسب‌وکارها"، "توسعه زنجیره‌های ارزش" و همچنین "تسهیل تجارت و حمایت از کارآفرینی جوانان" اشاره کرد. 

در نشست اخیر کمیته راهبری پروژه مشترک با مرکز تجارت بین‌الملل، نماینده اتاق ایران پیشنهادها و درخواست‌هایی را به شرح زیر مطرح کرد.

  • آمادگی اتاق ایران برای همکاری با ITC برای ارائه آمارها و اطلاعات اقتصادی مورد نیاز 

  • درخواست از ITC به منظور تعریف و شناساندن پتانسیل‌های اقتصادی ایران برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی

  • دریافت حمایت‌های تخصصی ITCدر راستای توسعه بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط (SME) در ایران 

  • این نهاد می‌تواند برای ورود بانک‌های خصوصی به بازارهای بین‌المللی و همچنین تقویت و بهبود عملکرد این بانک‌ها، حمایت‌های مشورتی لازم را ارائه دهد. اتاق ایران درخواست حمایت این نهاد برای برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی و توانمندسازی کمیسیون بانکی اتاق ایران، تقویت همکاری‌های بانکی منطقه‌ای و همچنین ظرفیت‌سازی بانک‌های خصوصی به منظور حضور در فزآیندهای رتبه‌بندی بین‌المللی را  دارد.

  • مشارکت فعال اتاق ایران در برنامه‌های ظرفیت‌سازی و کمک به شرکت‌های صادراتی ایران در کشورهای مختلف توسط اتاق‌های بازرگانی مشترک (همانند نمونه ورود به بازار آلمان که اتاق ایران موفق به معرفی حدود 25 شرکت فعال به ITC شد)

  • توسعه بیشتر اقتصاد ایران مستلزم انتقال دانش فنی، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی و تامین منابع مالی از طریق خطوط اعتباری فاینانس و ریفاینانس بانک‌های خارجی و اعطای وام توسط بانک‌های توسعه‌ای بین‌المللی است و از ITC انتظار داریم بخش خصوصی ایران را در این زمینه حمایت کند 

  • درخواست از ITC برای تشویق موسسات خصوصی خارجی به سرمایه‌گذاری در ایران  

  • دریافت حمایت‌های ITC به منظور توسعه سرمایه‌گذاری در بخش"Brown Field"- صنایعی که در کشور وجود دارند اما به دلیل عدم امکان تامین مالی مناسب از کارایی به سزایی برخوردار نیستند. به دلیل وجود زیرساخت‌های لازم، نیروی کار ماهر و مجوزهای مورد نیاز، سرمایه‌گذاری در این صنایع ( صنایع برشکسته) برای سرمایه‌گذاران خارجی بسیار مقرون به صرفه و پرسود خواهد بود

  • درخواست حمایت برای عملیاتی شدن موفق پروسه خصوصی‌سازی در ایران و اشاره به مشکلاتی نظیر کمبود تکنولوژی و امکانات و اعتبارات مالی لازم به منظور آماده‌سازی بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در صنایعی همچون گاز، پتروشیمی، بانک، بیمه، راه آهن، صنعت هواپیمایی و بنادر که در اختیار دولت هستند 
      
  • در سال‌های پیشین اقداماتی از سوی اتاق ایران برای الحاق به شبکه کسب‌وکار اروپا که بزرگ‌ترین شبکه مرکب از شرکت‌های کوچک و متوسط اروپایی با طرف‌های خود در 62 کشور جهان است، به انجام رسید تا از این طریق شرکت‌های کوچک و متوسط ایرانی در تعاملات اقتصادی مستمر با شرکت‌های اروپایی و همچنین غیراروپایی عضو این شبکه قرار گیرند. همچنین مراحل مختلف فرآیند اداری الحاق انجام و طی مصوبه کمیته راهبردی اتاق ایران، مقرر شد که دبیرخانه ایرانی EEN که در واقع مرکز همکاری‌های تجاری BCC خواهد بود، در اتاق تشکیل شود. در این راستا اتاق ایران از ITC دعوت می‌کند تا در این راستا مشارکت کند.

  • اشاره به نقش اتاق ایران در توسعه اقتصادی کشور با دارا بودن بیش از 50 هزار عضو فعال و تشکل‌ها و انجمن‌های تخصصی  
در همین رابطه