در نشست دبیرخانه شورای گفت‌وگو با نمایندگان شوراهای استانی مطرح شد

شوراهای گفت‌وگوی استانی، گروه‌بندی منطقه‌ای می‌شوند

عملکرد شوراهای گفت‌وگوی استانی با حضور نمایندگان استان‌ها در نشست آنلاین دبیرخانه شورای گفت‌وگو بررسی و مقرر شد گروه‌بندی منطقه‌ای شوراها در دستورکار قرار گیرد.
خبرنگار
تاریخ: 21 دی 1400
شناسه: 41164

دبیرخانه شورای گفت‌وگو با نمایندگان شوراهای گفت‌وگوی استانیبه صورت انلاین نشستی را برگزار کرد. بررسی عملکرد شوراهای استانی، محور این نشست بود و در نهایت مقرر شد گروه‌بندی منطقه‌ای شوراها در دستورکار قرار بگیرد.

محسن عامری، مدیر اجرایی دبیرخانه شورا ضمن ابراز خرسندی از روند رو به رشد عملکرد شوراهای استانی طی سال‌های اخیر، گزارش آماری از وضعیت عملکرد این شوراها ارائه و تصریح کرد: علی‌رغم وجود محدویت‌های ناشی از شیوع کرونا در سال 1399، نتایج برگزاری جلسات نشان داد که در این سال 309 جلسه اصلی شورا در استان‌ها برگزار شده که بیشترین تعداد نشست در طول فعالیت ده ساله این نهاد بوده است و این نشان از اهمیت و توجه استان‌ها نسبت به برگزاری جلسات دارد.

بر اساس اظهارات او با توجه به برگزاری 156 نشست در نیمه اول سال 1400، انتظار می‌رود در نیمه دوم و پایان سال جاری شاهد برگزاری تعداد جلسات بیشتر و روند صعودی نشست‌های استانی شورا باشیم.

در بخش دیگری از این نشست رویه ارزیابی عملکرد شوراهای استانی مرور شد و نمایندگان دبیرخانه شوراهای استانی سؤالات، پیشنهادها و دغدغه‌هایی را در این باره مطرح کردند که یکی از عمده‌ترین موضوعات، عدم شناخت شورای گفت‌وگو توسط استانداران جدید و عدم توجه ایشان به برگزاری منظم جلسات بود.

در این ارتباط به نامه اخیر وزیر کشور خطاب به استانداران مبنی بر اهتمام جدی در برگزاری جلسات شورای استانی اشاره و ابراز امیدواری شد تا با ابلاغ این دستور، جایگاه شورای گفت‌وگو بیش از پیش تقویت شود و تعاملات سازنده‌تری از سوی استانداران در مقام رئیس شورای گفت‌وگو با اتاق‌های استانی صورت پذیرد.

موضوع تخصیص بودجه به شوراهای استانی نیز از دیگر موضوعاتی بود که در این نشست مطرح و مقرر شد تا استان‌ها نظرات خود را درباره نهایی شدن پیش‌نویس سند راهنمای بودجه در اسرع وقت ارسال کنند. در زمینه پیگیری و پاسخگویی سریع‌تر موضوعات ملی و فراگیر نیز از استان‌ها درخواست شد تا همراه موضوعات ملی و فراگیر ارسالی، گزارش‌های کارشناسی جامع و کامل تهیه کنند تا فرایند بررسی موضوعات در دبیرخانه شورای ملی در بازه زمانی کوتاه‌تری صورت پذیرد.

در ادامه عامری به ارزیابی عملکرد شوراهای استانی که در حال حاضر توسط وزارت کشور برای رئیس جمهور ارسال می‌شود، اشاره و تصریح کرد: در این ارزیابی تنها دبیرخانه شورای استان مدنظر نیست، بلکه بیشتر معطوف به عملکرد کل شورای گفت‌وگوی استان بوده که رئیس آن استاندار است؛ بنابراین موضوع به خوبی برای استانداری‌ها تشریح شود. دبیرخانه‌های شورا مستقر در اتاق‌های استانی نیز باید تلاش بیشتری در زمینه برقراری ارتباط و تعامل با حاکمیت و دستگاه‌های اجرایی استان داشته باشند تا بتوانیم از این ظرفیت و فرصتی که در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته به خوبی صیانت کنیم.

 او درباره دستاوردهای حاصل از مصوبات شوراهای استانی نیز تاکید کرد: محدودیتی برای دریافت دستاورد از جلسات کارگروه تخصصی یا جلسات اصلی شورای استان وجود ندارد و امتیاز لازم به آن تعلق می‌گیرد.

مدیر دبیرخانه شورای گفت‌وگو با تاکید بر ارسال پیشنهاد استان‌ها مبنی بر اصلاح و تغییر در برخی شاخص‌های ارزیابی به صورت مکتوب برای دبیرخانه شورای ملی، گفت: در ارتباط با موازنه بین عملکرد شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با شاخص‌های بهبود فضای کسب‌وکار استان‌ها لازم است مطالعه پژوهشی صورت پذیرد. ضمن آنکه شوراهای استانی می‌توانند از شبکه‌های اجتماعی موجود در اتاق استانی برای اطلاع‌رسانی جلسات و مصوبات شورای گفت‌وگوی استان استفاده کنند و نیازی به ایجاد وب‌سایت یا شبکه اجتماعی جدید و اختصاصی برای شورا نیست.

عامری به موضوع همکاری منطقه‌ای بین استان‌ها نیز اشاره کرد و افزود: در راستای تقویت و بهبود فعالیت شوراهای استانی که عملکرد ضعیف‌تری دارند، طرح گروه‌بندی منطقه‌ای در حال مطالعه و برنامه‌ریزی است، به گونه‌ای که شوراهای استانی با عملکرد قوی‌تر و رتبه بالاتر در کنار دیگر استان‌های همجوار در یک گروه قرار گیرند و به آنها کمک کنند تا وضعیت عملکردشان بهبود یابد.

به اعتقاد او این طرح اگر چه در مراحل مقدماتی و اولیه قرار دارد؛ اما به زودی نهایی شده و به اجرا می‌رسد؛ هدف از این طرح، توسعه متوازن بین شوراهای گفت‌وگوی استانی است.

در همین رابطه