گمرک ایران اعلام کرد

تراز تجاری در دو ماهه امسال مثبت 401 میلیون دلار شد

تا پایان اردیبهشت‌ماه ارزش تجارت خارجی به ۱۶ میلیارد و ۶۳۱ میلیون دلار رسید که سهم صادرات کالاهای غیرنفتی با رشد ۳۷ درصدی به ۸ میلیارد و ۵۱۶ میلیون دلار رسید و تراز تجارت خارجی کشور ۴۰۱ میلیون دلار مثبت شد.
تاریخ: 11 خرداد 1401
شناسه: 42666

مطابق جدول آماری گمرک در دوماهه نخست سال ۱۴۰۱، میزان صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی کشور (به‌استثنای نفت خام، نفت کوره، نفت سفید و همچنین بدون صادرات از محل تجارت چمدانی)، بالغ‌بر ۱۷ هزار و ۱۴ تن کالا به ارزش هشت میلیارد و ۵۱۶ میلیون دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۰، افزایش ۱.۶ درصدی در وزن و ۳۷ درصدی در ارزش داشته است.

 میزان واردات کشور در دو ماهه نخست سال با کاهش ۳.۳۷ درصدی در وزن و افزایش ۲۴ درصدی در ارزش در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۰، به رقم 5 هزار و ۱۸۲ تن به ارزش هشت میلیارد و ۱۱۵ میلیون دلار رسیده است.

کشورهای عمده صادراتی کدامند؟

طی دو ماه نخست سال ۱۴۰۱، بیشترین میزان صادرات کشور به مقصد کشور چین با رقم 2 میلیارد و 720 هزار دلار و سهم 32 درصدی از کل ارزش صادرات، امارات متحده عربی با یک میلیارد و 502 هزار دلار و سهم ۱۷.۶۳ درصدی، عراق با یک میلیارد و ۳۱۲ میلیون دلار و سهم ۱۵.۴۱ درصدی، ترکیه با ۷۶۶ میلیون دلار و سهم ۹ درصدی و هند با ۲۹۰ میلیون دلار و سهم ۳.۴۱ درصدی از کل ارزش، صورت گرفته است.

کشورهای عمده وارداتی کدامند؟

طی دو ماه نخست سال ۱۴۰۱،‌ کشور امارات با اختصاص 2 میلیارد و 247میلیون دلار و سهمی در حدود 27.69 درصد از کل ارزش واردات، در جایگاه نخست طرف معامله قرار گرفته است.

همچنین کشورهای چین با دو میلیارد و 117 میلیون دلار و سهم 26 درصدی، ترکیه با 875 میلیون دلار و سهم 10.78 درصدی، هند با 2 میلیارد و 117 میلیون دلار و سهم 26 درصدی، فدراسیون روسیه با 319 میلیون دلار و سهم 3.39 درصدی از کل ارزش واردات در جایگاه دوم تا پنجم قرار گرفتند.

با توجه به صادرات 8 میلیارد و 516 میلیون دلاری و واردات هشت میلیارد و 115 میلیون دلار در دو ماه نخست امسال، صادرات از واردات پیشی گرفت و تراز تجارت خارکی کشور بیش از 401 میلیون دلار مثبت شد.

در همین رابطه