دیوار بزرگ چین- چین، برترین مقصد گردشگری جهان در میان کشورهای در حال توسعه و اقتصادهای نوظهور است.
بانک جهانی گزارشی را در خصوص وضعیت سفر و گردشگری منتشر کرده است. بر اساس این گزارش، بیشتر از یک میلیارد توریست، سالانه به سفر میروند. توریسم یک ابراز قدرتمند برای کاهش فقر، افزایش رشد اقتصادی، ساخت برنامههای اجتماعی و اطمینان از صلح است. طی 20 سال گذشته، مقاصد برتر گردشگری جهان، ثابت و محبوب باقی ماندهاند. اما سهم درآمدهای مربوط به توریسم در کشورهایی با درامد پایین و متوسط، افزایش یافته است.
وندی وندیهونگ، تحلیلگر اطلاعات در بانک جهانی مینویسد:«زمانی که شما اسم برترین مقاصد گردشگری را میشنوید، سواحل شنهی و پارکهای ملی به ذهنتان میرسد؟یا مکانهایی با آثار باستانی مانند اهرام ثلاثه مصر؟ اما زمانی که ما اطلاعات مربوط به گردشگری جهان را بررسی میکنیم، متوجه میشویم که بعضی از برترین مقاصد گردشگران، در کشورهایی با درآمد پایین و متوسط قرار دارند، به خصوص در شرق آسیا و منطقه اقیانوسیه.»
چین همچنان در صدر جدول برترین کشورهای توریستپذیر در میان کشورهایی با درآمد پایین و متوسط باقی مانده است. این کشور در سال 1996 مکزیم را پشت سر گذاشت و هنوز جایگاهش را از دست نداده است.
بررسی ده کشور برتر توریستپذیر با سطح درآمدی متوسط و پایین نشان میدهد، چین، مالزی، تایلند و تمام کشورهای ناحیه آسیا و اقیانوسیه، در میان کشورهایی با بیشترین میزان توریست و بازدیدکننده قرار دارند. اروپا و آسیای مرکزی به خاطر کشور ترکیه دومین منطقه پرطرفدار هستند.
سازمان ملل متحد نیز هر سال گزارشی از وضعیت گردشگری در جهان منتشر میکند. بر اساس گزارش سال 2016، ترکیه مانند دو سال گذشته هنوز در جایگاه ششم جهان از نظر توریستپذیری باقی مانده است. از نظر درآمد گردشگری نیز این کشور در جایگاه دوازدهم جهان قرار دارد و در سال 2015، 26 میلیارد و 616 میلیون دلار از این صنعت درآمد داشته است. البته درآمد ترکیه از سال 2015 نسبت به قبل به خاطر چالش سیاسی با روسیه و حملههای تروریستی، رو به کاهش گذاشت. در سال 2014، ترکیه 29 میلیارد و 552 میلیون دلار درآمد از صنعت گردشگری داشته که در سال بعد از آن، 2 میلیارد و 936 میلیون دلار کمتر شده است.
گردشگری جهان طی سال گذشته البته با چالشهای جدی مواجه بوده است. شورای سفر و گردشگری جهان(WTTC) سال گذشته نتایج مطالعهای را منتشر کرد، بر اساس این مطالعه کشورهایی که صنعت گردشگری آنها به خاطر مسائل تروریستی آسیب دیده است، به طور میانگین ۱۳ ماه طول میکشد تا بتوانند آن را بازسازی کنند.