سعید پور آبادی در نشست اعضای هیات نمایندگان اتاق بجنورد

صنایع مستقر در استان، کارت بازرگانی خود را از استان دریافت کنند

رئیس اتاق بجنورد می‌گوید: صنایع و تولیدکنندگان صادرات محور، باید در هر استانی که مستقر هستند، کارت بازرگانی خود را از اتاق بازرگانی همان استان دریافت کنند تا عواید حاصل از صادرات آنها به استان برگردد.
تاریخ: 26 مرداد 1401
شناسه: 43500

رئیس اتاق بجنورد با تأکید بر لزوم زمینه‌سازی برای توسعه منطقه‌ای، گفت: واحدهای صنعتی و تولیدی صادرات محور که در این استان مستقر هستند باید کارت بازرگانی خود را از این استان دریافت کنند.

سعید پور آبادی در پنجمین جلسه اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی بجنورد اظهار کرد: ازآنجایی‌که مدیریت واحدهای مذکور در مرکز مستقر هستند کارت‌های بازرگانی خود را نیز ازآنجا دریافت کرده‌اند.

پور آبادی بیان کرد: درحالی‌که برخی از صنایع بزرگ استان کارت بازرگانی خود را ارز مرکز می‌گیرند که این امر نیز سبب می‌شود تا درآمدهای تجاری به همان اتاق‌ها واریز شود.

وی اضافه کرد: این در حالی است که فقط ۲۰ درصد از درآمد واریز شده به اتاق بجنورد واریز می‌شود.

وی اظهار کرد: هم‌اکنون واحدهای تولیدی شرکت سیمان بجنورد، مجتمع تولیدی فولاد اسفراین ازجمله واحدهای تولیدی هستند که کارت بازرگانی خود را از تهران گرفته‌اند و درآمد تجاری آن‌ها نیز در همان محل‌ها پرداخت می‌شود.

وی متذکر شد: واحدهای تولیدی باید مسئولیت‌های اجتماعی خود در قبال مردم استان انجام دهند.

رئیس اتاق بجنورد گفت: متأسفانه جذب سرمایه‌گذاران در این استان بسیار ضعیف است و در طی سال‌های گذشته تعداد زیادی مراجعه‌کننده در این خصوص داشته‌ایم اما توجهی به آنان نشده است.

پور آبادی افزود: یک سرمایه‌گذار برای صنایع پارچه‌بافی در این استان اقدام کرد که در این راستا باید زمینی برای کشت پنبه و تأمین نیروی انسانی در اختیار می‌گذاشتیم اما متأسفانه در این خصوص هیچ اقدامی انجام نشد درحالی‌که راه‌اندازی این صنعت اشتغال زیادی را به دنبال داشت.

وی در بخش دیگری از سخنانش بر عملکرد بانک‌ها انتقاد کرد و افزود: متأسفانه سخت‌گیری بانک‌ها و نرخ بالای سود بیشتر برای تولیدکنندگان مشکلاتی را به دنبال داشته و بیشتر به صنایع آسیب وارد کرده است.

 عملیاتی کردن الگوی کشت اقتصادی در بخش کشاورزی

سرپرست معاونت امور اقتصادی استانداری خراسان شمالی نیز گفت: الگوی کشت اقتصادی باید در بخش کشاورزی عملیاتی شود و تولیدکنندگان در پهنه اراضی طبق سنت‌های گذشته هر محصولی را کشت کنند.

ناصر فخر موحدی اظهار کرد: بخش کشاورزی در این سال‌ها با کاهش بارندگی مواجه است و خشک‌سالی اراضی را تهدید می‌کند باید به دنبال یک الگوی اقتصادی باشیم تا اقتصاد معیشتی به ارزش‌افزوده و بالا رفتن درآمد در این بخش منجر شود.

وی بر تحول در بخش کشاورزی این استان تأکید کرد و افزود: نباید تولیدکننده‌ها بعد از صرف هزینه‌های هنگفت با مشکل معیشت مواجه شوند، باید تدابیر لازم در این مورد اندیشیده شود.

فخر موحدی گفت: کشت گیاهان کم آب طلب و انواع گیاهان دارویی باید مدنظر کارشناسان و بهره‌برداران باشد چراکه دیگر کشت محصول پر آب طلب هیچ سودی نخواهد داشت.

ایجاد نهضت احیای واحدهای راکد

فخر موحدی در ادامه افزود: نهضت احیای واحدهای راکد خراسان شمالی در استانداری ایجاد خواهیم کرد و در این راستا واحدهای مشکل‌دار دعوت می‌شوند و برای رفع مشکلات آنان از ظرفیت تمامی دستگاه‌ها، سازمان‌ها و بانک‌ها استفاده خواهیم کرد.

سرپرست معاونت امور اقتصادی استانداری خراسان شمالی با بیان اینکه نباید هیچ کارخانه‌ای به دلیل مشکلات تعطیل باشد افزود: از اتاق بازرگانی استان می‌خواهیم که مشکلات واقعی تولیدکنندگان را در بخش‌های مختلف ازجمله قانونی و استانی را احصا کنند و در اختیار این معاونت قرار دهند چراکه نباید هیچ واحدی در استان راکد بماند و سرمایه‌های زیادی بدون استفاده باقی بمانند.

وی با بیان اینکه بخش خصوصی باید در تمامی مسائل پیشگام باشد اظهار داشت: اینک باید تشکل‌های مختلف و اتاق‌های بازرگانی، اصناف و تعاون کنار هم قرار گیرند و برای رفع مشکلات همسو و هماهنگ تلاش کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش افزود: در حال حاضر پشت میز نشستن هنر نیست بلکه باید حرف زدن‌ها را کنار گذاشت و به سمتی برویم که عملاً وارد کار شویم و برای رفع مشکلات تلاش کنیم.

موضوعات :
در همین رابطه