معاون کمیسیونها، مجامع و شوراهای اتاق ایران به دنبال برگزاری نخستین اجلاس تجارت محصولات کشاورزی و غذا، سرمایهگذاری در این حوزه را ضروری خواند و تاکید کرد: برای ارتقای بهرهوری و چابک شدن فرآیند تولید و تجارت باید به سمت کشاورزی هوشمند حرکت کنیم.
علی چاغروند، معاون کمیسیونها، مجامع و شوراهای اتاق ایران با اشاره به کشاورزی هوشمند، درگیر شدن بنگاههای بزرگ با موضوع کشاورزی، نکتهای است که نسبت به آن غافل هستیم. در حال حاضر واحدهای تنها کوچک و متوسط کشور به این حوزه میپردازند. در ایران به دلیل تنوع کم محصولات صادراتی غیرنفتی و از سویی مزیتهای نسبی که در بخش کشاورزی وجود دارد، باید زمینه برای سرمایهگذاری در کشاورزی با تدابیر ویژهتری مهیا شود.
بر اساس اظهارات چاغروند سرمایهگذاری در بخش کشاورزی بهمنظور تنوع بخشیدن به سبد صادراتی غیرنفتی کشور بسیار ضروری است و درعینحال بالا بردن میزان ارزشافزوده در این حوزه باید مورد تأکید باشد.
او بهرهگیری از فناوریهای جدید در بخش کشاورزی و ایجاد کسبوکارهای دانشبنیان در این حوزه و حرکت به سمت کشاورزی هوشمند را مهم دانست و ادامه داد: در دنیا به این سمت حرکت کردند و در ایران نیز هوشمندسازی کشاورزی باید ملاک عمل قرار گیرد. شرکتهای مختلف در دنیا استفاده از هوش مصنوعی در کشاورزی را در دستور کار قرار دادند و نباید اجازه دهیم در این بخشها بین ایران و سایر کشورها شکاف ایجاد شود.
چاغروند اصلیترین وجه تمایز کشاورزی دیجیتال از کشاورزی عصر صنعتی را هوشمندسازی دانست و افزود: به کمک کشاورزی دیجیتال، فرآیند تولید تا تجارت به صورت چابکتر و بهرهورتر دنبال میشود. هرچند پیش از ورود به این حوزه باید از زیرساختهای فناوری قوی و امکان دسترسی یکسان و همگانی به این فناوریها برخوردار شویم.
معاون کمیسیونها، مجامع و شوراهای اتاق ایران یکی از نهادهای مهم در بخش کشاورزی را دانش عنوان کرد و گفت: شرکتهای دانشبنیان میتوانند دانش فنی لازم را در تامین نهادههای کشاورزی، فرآوری محصولات کشاورزی، تامین زیرساختهای لجستیک، توزیع و تجارت کشاورزی فراهم کنند. البته توجه به این موضوع نیز اهمیت دارد که یادگیری و مدیریت دانش باید در تمام زنجیره ارزش کشاورزی استراتژی مدون داشته باشد.
به اعتقاد او مهم است که رویکرد غالب در صادرات محصولات کشاورزی از تولید مبتنی بر عرضه مازاد محصولات داخلی به تولیدی که پاسخگوی تقاضای بازارهای صادراتی باشد، تغییر کند. بنابراین لازم است رویکردهای دادهمحور، استفاده از فناوریهای مانیتورینگ، به کارگیری شبکه هوشمند در تجاریسازی و بازاریابی محصولات کشاورزی، در راس استراتژی رشد و توسعه کشاورزی قرار گیرد.