رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

گزارش «اتاق ایران آنلاین» از لازمه‌های حوزه کشاورزی

اصلاح الگوی کشت و نظارت بر واردات سموم جدی گرفته شود

دولت اصلاح الگوی کشت و نظارت بر واردات سموم استاندارد به کشور برای تولید محصولات باکیفیت و گسترش سطح صادرات را جدی بگیرد.

سارا ترابی

خبرنگار
20 مهر 1401
کد خبر : 44094
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

طرح «اصلاح الگوی کشت» یکی از مصوبات دومین جلسه شورای‌عالی آب بود که به تازگی با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد. اصلاح الگوی کشت همواره یکی از مطالبات جدی بخش خصوصی بوده چراکه این مهم به ارتقای سطح بهره‌وری و افزایش میزان تولید انواع محصولات کشاورزی کمک و از هدررفت منابع آبی، زیست‌محیطی و مالی جلوگیری می‌کند.

بر این اساس توجه به موضوع الگوی کشت و اصلاح آن به برنامه‌ریزی و مطالعات دقیق کارشناسی نیاز دارد که بر اساس اظهارات نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران، امکانات پژوهشی و مراکز تحقیقاتی مجهزی برای این منظور در اختیار وزارت کشاورزی قرار دارد.

آنچه در این بین اهمیت دارد، اطلاعات، مشوق‌ها و برنامه‌های حمایتی است که باید از طرف دولت تامین شوند و در اختیار کشاورزان قرار گیرند. در واقع تدوین استراتژی و برنامه مدون در این حوزه بسیار مهم است.   

امیر یوسفی، نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران در گفت‌وگوی خود با «اتاق ایران آنلاین» ضمن اشاره به ضرورت نگاه جامع دولت به موضوع کشاورزی، درباره الگوی کشت و اهمیت اصلاح آن طبق ظرفیت‌های منطقه‌ای و استفاده بهینه از امکانات هر استان به منظور تقویت و بهبود شرایط تولید محصولات کشاورزی به لزوم برنامه‌ریزی برای استفاده از انواع بذرها و سموم استاندارد در کشور اشاره کرد.

به اعتقاد این فعال اقتصادی، چنانچه الگوی کشت طبق اصول، اصلاح شود باید ابزار اجرای آن فراهم نیز در دسترس باشد.

او تاکید دارد که برای مقابله با آفات باید پیش‌بینی‌های لازم صورت گیرد. یعنی پیش از اینکه محصولات کشاورزی با انواع آفات روبه‌‎رو شوند و بعد به فکر دفع آنها باشیم، باید در برنامه‌های کشاورزی کشور بر اساس شرایط آب‌وهوایی و زیست‌محیطی در هر منطقه، امکان آفت‌زدگی محصولات را پیش‌بینی و سموم موردنیاز را تهیه کنیم.

یوسفی همچنین توجه به کیفیت و میزان سمومی که باید برای هر محصول کشاورزی مورد استفاده باشد تا در زمان استفاده و صادرات آن دچار مشکل نشویم را لازم دانست و ادامه داد: هر کشوری برای استفاده از محصولات کشاورزی، استانداردهای مشخصی را تعریف کرده که برای حضور تولیدات ایرانی در آن بازارها باید این استانداردها، رعایت شود. در واقع دریافت اطلاعات به‌روز از قوانین بازارهای صادراتی و انتشار آن در کشور برای تولید محصولات کشاورزی صادراتی از وظایف دولت است که باید انجام شود.

او نظارت دقیق بر واردات سموم استاندارد را نیز مورد توجه قرار داد.    

در همین رابطه