به بهانه سفر بروت پاخور به ایران؛

اقتصاد اسلوونی را بشناسید

اسلوونی اقتصادی توسعه یافته دارد و از نظر درآمد سرانه در بین کشورهای اسلاویک در دسته ثروتمندترین کشورها جای می‌گیرد.صنعت‌های اصلی این کشور وسایل نقلیه موتوری، تجهیزات الکترونیکی، ماشین‌آلات، مواد دارویی و سوخت است و یکی از اصلی‌ترین مشکلات اقتصاد این کشور نیز، روند رو به رشد پیری در این کشور است.
تاریخ: 01 آذر 1395
شناسه: 5492

نمایی از پایتخت کشور اسلوونی.

بروت پاخور، رئیس جمهور اسلوونی، روز سه‌شنبه دوم آذرماه، به همراه هیئتی 50 نفره به اتاق ایران می‌آید. به همین بهانه، پایگاه خبری اتاق ایران نگاهی کوتاه به اقتصاد این کشور داشته است.

بر اساس گزارش‌های بین‌المللی، اسلوونی اقتصادی توسعه یافته دارد و از نظر درآمد سرانه در بین کشورهای اسلاویک در دسته ثروتمندترین کشورها جای می‌گیرد.

این کشور در سال 2007، یورو را به عنوان ارز رسمی خود به جای تلار معرفی کرد و از سال 2010، به عضویت سازمان همکاری و توسعه اقتصادی بین‌المللی درآمد. البته در این کشور، تفاوت دارایی زیادی بین مناطق مختلف آن وجود دار.د.

اسلوونی حدود 2 میلیون و 65 هزار نفر جمعیت دارد و تولید ناخالص داخلی آن به 66 میلیارد دلار می‌رسد. درآمد سرانه نیز در این کشور 32 هزار دلار است. از نظر شاخص توسعه انسانی نیز وضعیت بسیار خوبی دارد و در رتبه 25 بین تمام کشورهای جهان قرار گرفته است.

حدود دو سوم از مردم اسلوونی، در بخش خدمات کار می‌کنند و یک سوم دیگر در حوزه صنعت و ساختمان فعال هستند. اسلوونی از چند چیز بهره فراوانی می‌برد: نیروی کار با تحصیلات بالا، زیرساخت‌های بسیار توسعه یافته و تجارت فرامرزی گسترده.

البته میزان سرمایه‌گذاری خارجی در اسلوونی، یکی از پایین‌ترین ارقام در اتحادیه اروپاست. هم‌چنین تولید نیروی کار و رقابت‌پذیری اسلوونی نیز از میانگین اتحادیه اروپا پایین‌تر است.

صنعت‌های اصلی این کشور وسایل نقلیه موتوری، تجهیزات الکترونیکی، ماشین‌آلات، مواد دارویی و سوخت است و یکی از اصلی‌ترین مشکلات اقتصاد این کشور نیز، روند رو به رشد پیری در این کشور است.

مقامات ایران و اسلونی پیش از این نیز در ابتدای سال 95 با یکدیگر دیدار داشتند. ازدراکو پوچیوالشک  وزیر توسعه اقتصادی و فناوری اسلوونی، همان زمان در دیدار با وزیر جهاد کشاورزی ایران گفته بود:«مبادلات تجاری ایران و اسلوونی در سال های گذشته خوب نبوده و خواستار توسعه روابط تجاری و سرمایه گذاری دو کشور در بخش کشاورزی هستیم.»

ارزش واردات از اسلوونی به ایران در سال 94، 11 میلیون و 418 دلار بوده و در مقابل، ارزش صادرات به این کشور 753 هزار دلار بوده است. در سال 95 نیز این کشور در دسته کشورهای عمده طرف معامله ایران قرار نداشته و به همین دلیل آمار گمرکی از حجم مبادلات ایران و اسلوونی در نیمه اول سال، موجود نیست.  

در همین رابطه