رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق قم مطرح کرد

صنعت سنگ استان قم نیازمند شناسایی مسیر صادراتی است

رئیس اتاق قم، شناسایی یک مسیر صادراتی را رقابت تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت سنگ استان قم ضروری دانست که باید در قالب یک تشکل اقتصادی یا کنسرسیوم صادراتی انجام شود.

07 اسفند 1402
کد خبر : 5477
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قم گفت: برای رقابت تولیدکنندگان سنگ استان و تقویت صادرات، نیازمند شناسایی یک مسیر صادراتی در بازار هدف هستیم که در قالب یک تشکل اقتصادی یا کنسرسیوم صادراتی زیرمجموعه اتاق بازرگانی صورت گیرد.

محمد ایرانی در نشست کمیته عمران و صنایع وابسته کمیسیون جوانان اتاق قم، افزود: برای تقویت بازارهای هدف صادراتی سنگ نیازمند تشکیل یک تشکل یا کنسرسیوم صادرات سنگ هستیم که بتوانیم به‌صورت جمعی صادرات سنگ استان را که تأمین منابع اولیه آن از مبدأ معدن تا فراوری آن در اختیار تولیدکنندگان استان است و می‌تواند ارزش‌افزوده بسیار خوبی را ایجاد کند تقویت کنیم.

عضو هیأت نمایندگان اتاق ایران تصریح کرد: درخواست ما از سندیکای سنگ استان این است تا مشکلات سر راه تولیدکنندگان جامعه صنعت سنگ به‌صورت اولویت‌بندی شده در اختیار اتاق قم قرار گیرد تا بتوانیم به‌صورت دسته‌بندی شده در هر اولویت حداقل 10 موضوع را به‌صورت دقیق تا تحقق نتایج مثبت پیگیری کنیم.

وی با تأکید بر اینکه رسالت اتاق بازرگانی تقویت صادرات در حوزه محصولات صادراتی شرکت‌های عضو اتاق و تولیدکنندگان بزرگ‌مقیاس استان است، افزود: عمده محصولات صادراتی استان قم به کشورهای حوزه حاشیه خلیج‌فارس و همسایگان است؛ ازاین‌رو اگر دولت نیز حمایت‌های لازم صادراتی از جمله تأمین درصد لازم از شرکت در نمایشگاه‌ها و حمایت‌های آموزشی مناسب واقعی را ارائه دهد نه‌تنها در این محصول استراتژیک بلکه در عموم محصولات صادراتی کشور می‌توانیم رقابت جهانی را از ابتدا با کشورهایی که در برخی از محصولات گوی رقابت را از ما ربوده‌اند ایجاد کنیم.

رئیس اتاق قم با تأکید بر اینکه حمایت از تولید داخلی وظیفه قانونی همه است، گفت: در برخی موارد مثل واردات ماشین‌آلات و تجهیزات شرکت‌های تولید سنگ ریسک و هزینه بسیار زیادی را کشور متحمل شده است؛ ازاین‌رو اگر تدبیر لازم از سوی دولت برای رعایت تعادل در استفاده از امکانات تولیدی و تجهیزات در امور واردات خطوط تولید و ابزارهای خارجی با کیفیت عالی برای تولیدکنندگان سنگ صورت بگیرد می‌توانیم ضمن خرید از شرکت‌های تولیدکننده داخلی از محصولات با کیفیت عالی نیز برای بالا رفتن بهره‌وری شرکت‌ها استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: ضمن آنکه این مطلب باعث ایجاد رقابت در قیمت و خدمات در شرکت‌های داخلی نیز خواهد شد، اما امروزه برخی از صادرکنندگان ناچار هستند خط تولید خود را تعطیل و یا کیفیت محصول خود را به‌شدت کاهش دهند.

وی تقویت تشکل‌های اقتصادی استان را از اصلی‌ترین برنامه‌های اتاق قم برای پیگیری تخصصی موضوعات از بدنه اصلی دولت دانست و تأکید کرد: در پیگیری‌هایی که طی سال‌های اخیر اتحادیه‌ها و انجمن‌های وابسته به تشکل فرش داشتند موفق شدند که تعهد ارزی فرش دستباف را با دلایل موجه از 100 به 10 درصد کاهش دهند که این نشان از تأثیرگذار بودن خواسته به‌حق شما از حاکمیت است بنابراین امیدواریم سندیکای سنگ استان در موضوعات جامعه فعال در حوزه سنگ نیز طی یک سال آینده موفق به وصول مطالبات به‌حق خود از دولت باشد.

موضوعات :
در همین رابطه