گزارش اتاق ایران آنلاین از بازار ارز

اختلاف دلار نیما و آزاد به 11 هزار تومان رسید

امروز معاملات بازار آزاد، با دلار 39 هزار و 800 تومانی آغاز شد. نرخی که البته از نظر بانک مرکزی مردود است و به‌واسطه تخصیص ارز نیمایی با قیمت حدود 11 هزار تومان کمتر به واردات، نمی‌تواند مبنای محاسبات باشد.
تاریخ: 29 آذر 1401
شناسه: 55024

ناآرامی در بازار ارز همچنان ادامه دارد. در معاملات امروز بازار ارز، تا لحظه تنظیم این گزارش قیمت فروش دلار در بازار آزاد به 39 هزار و 800 تومان رسیده و در سامانه سنا نیز قیمت هر دلار 30 هزار و 351 تومان ثبت شده است. همچنین دلار در سامانه نیما 28 هزار و 839 تومان فروخته می‌شود و قیمت فروش دلار در بازار متشکل ارزی 36 هزار و 260 تومان ثبت شده که هم‌زمان صرافی‌ها این دلار را با نرخ توافقی به قیمت 36 هزار و 600 تومان می‌فروشند.

چند نرخی شدن بازار ارز در حالی است که دولت از سال‌ها پیش برای یکسان‌سازی نرخ ارز خیز برداشته بود و امسال نیز با حذف ارز ترجیحی، انتظار می‌رفت در مسیر کاهش فاصله نرخ‌ها و حذف ارز چند قیمتی گام برداشته شود؛ که البته نه‌تنها چنین اتفاقی رخ نداد بلکه یک نرخ دیگر با عنوان توافقی نیز به ادبیات بازار ارز کشور افزوده شد.

فاصله نرخ‌ها در بازار ارز باعث شده است باوجود حذف ارز ترجیحی بر مبنای دلار 4200 تومانی، همچنان احتمال توزیع رانت بالا باشد؛ چراکه در شرایط فعلی، تفاوت نرخ ارز نیما به‌عنوان مبنای ایفای تعهد ارزی صادرکنندگان و تأمین ارز واردات با نرخ بازار متشکل حدود 6500 تومان با نرخ بازار آزاد حدود 11 هزار تومان اختلاف دارد.

در 8 ماهه امسال، ارزش تجارت خارجی کشور ۱۰ درصد افزایش به رقم ۶۹ میلیارد و ۴۸۴ میلیون دلار رسیده که از این میزان 37 میلیارد و 116 میلیون دلار به واردات و 32 میلیارد و 368 میلیون دلار به صادرات اختصاص داشته است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در این بازه زمانی، ارزش واردات کشور 15.2 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش پیدا کرده درحالی‌که رشد ارزش صادرات غیرنفتی فقط 4.4 درصد بوده است و همین عدم تناسب در رشد صادرات و واردات که بخشی از آن می‌تواند ناشی از رانت موجود در نرخ ارز نیما باشد، تراز تجاری کشور به منفی 4 میلیارد و 748 میلیون دلار رسیده است.

در شرایط فعلی، قیمت دلار در بازار آزاد و غیررسمی به سمت 40 هزار تومان خیر برداشته است و گرچه متولی بازار ارز این نرخ را قبول ندارد اما متأسفانه نمی‌توان منکر آن بر قیمت‌گذاری کف بازار شد. باید دید دولت برای کنترل اوضاع، به سمت کاهش اختلاف قیمت‌های ارز گام برمی‌دارد یا همان مسیرهای آزموده دولت قبل را طی می‌کند.

شب گذشته، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس نیز در یک گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با انتقال از ارز چند نرخی، تأکید کرد: در حوزه ارز نباید به رفتارهای ناموفق گذشته اصرار کنیم.

قالیباف با بیان اینکه تثبیت قیمت اسمی ارز اشتباه است، اظهار کرد: ما گفتیم باید سامانه‌ای باشد که در آن قیمت ارز ۲ درصد زیر قیمت بازار باشد. اینکه ما بر یک قیمت اصرار کنیم اما در عمل ارز در بازار قیمت دیگری باشد، باعث رانت می‌شود.

در همین رابطه