بر اساس اعلام مرکز آمار ایران

تورم سالانه خوراکی‌ها برای دهک اول به 70 درصد نزدیک شد

گزارش مرکز آمار ایران نشان میدهد در حالی که میانگین تورم آذرماه 45 درصد بوده است اما این میزان برای دهک اول 51.7 درصد بوده و تورم خوراکی ها نیز برای این دهک به 66.7 درصد رسیده است.
تاریخ: 08 دی 1401
شناسه: 55112

اگرچه نرخ تورم کل کشور در آذر ماه امسال به ٤٥ درصد رسید اما این شاخص در دهک‌های مختلف هزینه‌ای در بازه ٤٢.٥ درصد برای دهک­­ دهم تا ٥١.٧ درصد برای دهک­ اول نوسان دارد. این یعنی دهک اول که کم برخوردارترین دهک درآمدی است و غالب سبد مصرفی آن را کالاهای اساسی تشکیل می دهد، نزدیک به 7 درصد از میانگین کشوری تورم بیشتری را تجربه میکند.

نکته دیگر اینکه محدوده تغییرات تورم دوازده ماهه در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بین٦٢.١ درصد برای دهک هشتم تا ٦٦.٧ درصد برای دهک­ اول است. هم چنین این تغییرات در مورد گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» بین٣٣.٥ درصد برای دهک پنجم تا ٣٧.١ درصد برای دهک دهم است.

همچنین بر اساس اعداد مربوط به تورم در میان دهک‌های مختلف هزینه‌ای، فاصله تورمی دهک‌ها در این ماه به ٩.٢ واحد درصد رسید که نسبت به ماه قبل (٨.٥ واحد درصد) ٠.٧ واحد درصد افزایش داشته است. فاصله تورمی در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ٠.٤ واحد درصد افزایش داشته است و در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» نسبت به ماه قبل ٠.١ واحد درصد کاهش داشته است.

 

موضوعات :
در همین رابطه