شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) را تسلیت می‌گوییم

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

روایت مرکز آمار از نرخ تورم به تفکیک استان‌ها نشان می‌دهد

بیشترین بار تورمی بر دوش خانوارهای سیستان و بلوچستان

بر اساس اعلام مرکز آمار ایران استان سیستان و بلوچستان در آبان ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه با 3.7 درصد و بیشترین نرخ تورم نقطه‌ای با 60.4 درصد را در میان استان‌های کشور پشت سر گذاشته است.

08 آذر 1401
کد خبر : 44788
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

گزارش مرکز آمار ایران از شاخص قیمت مصرف‌کننده به تفکیک استان‌های کشور نشان می‌دهد بیشترین بار تورمی همچنان بر دوش کم برخوردارترین استان‌ها قرار دارد. بر اساس این گزارش در آبان ماه، سیستان و بلوچستان بیشترین نرخ تورم ماهانه و نقطه‌ای را در میان استان‌های کشور تجربه کرده است و این در حالی است که خانوارهای روستایی این استان وضعی به مراتب بدتر داشته‌اند.

در آبان اگرچه تورم ماهانه ۲.۱ درصد افزایش داشته اما این رقم در استان سیستان و بلوچستان ۳.۷ درصد بیشترین نرخ در کل کشور بوده است. همچنین کمترین نرخ تورم ماهانه نیز مربوط به استان خراسان جنوبی با ۱.۲ درصد است.

افزون بر این در حالی که تورم نقطه‌به‌نقطه برای خانوارهای کشور ۴۸.۱ درصد بوده اما باز هم استان سیستان و بلوچستان با ۶۰.۴ درصد بیشترین نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه و استان زنجان با 41 درصد کمترین نرخ را تجربه کرده‌اند.

آنطور که در نمودار زیر قابل مشاهده است، اگرچه تورم سالانه کشور در آبان، ۴۴ درصد بوده است اما این نرخ در استان لرستان با ۴۸.۹ درصد بیشترین نرخ تورم سالانه و کمترین در استان خوزستان با ۳۹.۳ درصد کمترین نرخ بوده است.  

در آبان ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای شهری نیز مربوط به استان سیستان و بلوچستان  با ۳ درصد و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان‌های بوشهر و خراسان جنوبی با ۱.۳ درصد بوده است. به طور مشابه بیشترین نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه خانوارهای شهری نیز مربوط به استان سیستان و بلوچستان با ۵۵.۴ درصد و کمترین آن مربوط به استان بوشهر با ۳۹.۴ درصد است. همچنین بیشترین نرخ تورم سالانه مربوط به استان ایلام با ۴۸.۳ درصد و کمترین آن مربوط به استان خوزستان با ۳۸.۹ درصد است.

اما وضع برای خانوارهای روستایی در سیستان و بلوچستان از این هم بدتر است. در حالی که برای کل کشور تورم ماهانه در آبان 2.1 درصد بوده است اما این خانوارها تورم ماهانه 5 درصدی را پشت سر گذاشته‌اند. کمترین نرخ تورم ماهانه نیز مربوط به استان قزوین با ۰.۴ درصد بوده است.

همچنین در میان خانوارهای روستایی بیشترین نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه باز هم مربوط به استان سیستان و بلوچستان با ۷۱.۴ درصد و کمترین آن مربوط به استان گیلان با ۴۴.۹ درصد است. بیشترین نرخ تورم سالانه خانوارهای رو. ستایی نیز مربوط به استان قزوین با ۵۲.۷ درصد و کمترین آن مربوط به استان خوزستان با ۴۱.۶ درصد است.

موضوعات :
در همین رابطه