متن کامل سخنرانی رئیس اتاق ایران در نشست تجاری ایران-اسلوونی

رئیس اتاق ایران نسبت به افزایش روابط تجاری با اسلوونی تا 100 میلیون دلار ابراز امیدواری کرد

غلامحسین شافعی، در نشست فعالان اقتصادی ایران و اسلوونی که با حضور رئیس جمهور این کشور در اتاق ایران برگزار شد، نسبت به افزایش روابط تجاری دو کشور تا 100 میلیون دلار طی 4 سال ابراز امیدواری کرد.
تاریخ: 02 آذر 1395
شناسه: 5522

عکس: بهاره تقی آبادی

غلامحسین شافعی، در نشست فعالان اقتصادی ایران و اسلوونی که با حضور رئیس جمهور این کشور در اتاق ایران برگزار شد، نسبت به افزایش حجم مبادلات تجاری دو کشور تا 100 میلیون دلار طی 4 سال ابراز امیدواری کردۀو از رسیدن به حجم صدمیلیون دلاری در چهار سال آینده ابراز امیدواری کرد.

متن کامل سخنرانی رئیس اتاق ایران در نشست تجاری ایران-اسلوونی به شرح زیر است:

 

جناب آقای رییس جمهور

وزرای محترم

حضار گرامی

بیش از یک سال است که از توافقات هسته ای ایران و کشورهای 1+5 می گذرد. توافقاتی که امیدهای بسیاری را برانگیخت و جهان را متاثر از نفوذ و قدرت منطقه ای ایران ساخت. از سال گذشته تاکنون، جمهوری اسلامی ایران پذیرای مقامات ارشد و بلندپایه بسیاری از کشورهای اروپایی، آسیایی و آفریقایی بوده است . هر یک از این مقامات که در راس هیات های تجاری بزرگ و با اهداف بلند مدت اقتصادی پا به سرزمین ایران گذاشتند، مهم ترین رویکرد توسعه ی روابط خود با ایران را پیوندهای متقابل اقتصادی می دانند. از همین رو، اتاق بازرگانی ایران مقدم مقام محترم ریاست جمهور و هیات همراه را گرامی داشته و حضور همه ی عزیران حاضر را خوشامد می گوید.

 خانم ها و آقایان

همانطور که می دانید مشارکت سازنده در سطح منطقه و فرامنطقه ای به منظور ایجاد و تقویت روابط اقتصادی ایران و دیگر کشورها، به ویژه در فرآیند جهانی شدن ، رویکرد اصلی ما است. گفتگوهای سازنده و توفیق در مذاکرات هسته ای ، نمایانگر عزم راسخ ایران در ثبات امنیت و ایجاد نظم در کشور و منطقه است و امروز شاهد هستیم که چگونه ایران به عنوان یک فرصت اقتصادی طلایی ، نگاه جهان را به سوی خود متمرکز نموده است. فرصتهای مهم و بزرگ سرمایه گذاریهای خرد و کلان که عرصه ی تازه ای از تحولات اقتصادی را تجربه می نمایند.

امروز ، اتاق ایران مفتخر است در خدمت یکی دیگر از روسای جمهور کشورهای حوزه ی اروپا باشد. کشور اسلونی که به شاهراه مهم ترانزیتی اتحادیه اروپا شهرت دارد، در طول سالهای بغرنج رکود اقتصادی و در طول سالهای تحریم ایران، حضوری فعال در جمهوری اسلامی ایران داشته است. با وجود آنکه ، سفارت این کشور تنها برای مدت سه سال از سالهای2010تا2013 در تهران فعال شد، اما در همان مدت کوتاه توانست به رشد روابط تجاری قابل توجهی با ایران دست یابد. به طوریکه تنها در همان سالها 6% به حجم روابط تجاری دو کشور افزوده شد. امیدوار هستیم با توجه به پتانسیل های موجود در دو کشور حداقل در چهار سال آینده این حجم روابط  تا صد میلیون دلار افزایش یابد. در فضای اقتصاد آزاد و شرایط رقابتی بین المللی ، اسلونی به خوبی می داند که چگونه باید به احیای روابطی بپردازد که حساسیت های اقتصادی را به کمترین میزان خود تنزل دهد. با وجود برخورداری از ظرفیت بالای نیروی تحصیل کرده و زیرساختهای توسعه یافته ، اتخاذ استرتژی مناسب برای استفاده از مزیتهای موجود و بهره گیری از همکاریهای فرامنطقه ای با کشورهایی چون ایران ، از ضرورتهای مهم سیاست گذاریهای کشور اسلونی است.   قطعاً، حضور امروز رییس جمهور محترم در اتاق بازرگانی و هیات اقتصادی و تجاری همراه، اعلام همین نکته است که اقتصاد نه یک مسیر فرعی ، که راه اصلی برای رسیدن به اهداف کلان سیاسی در توسعه ی کشورهاست.

جناب آقای رییس جمهور

همانطور که می دانید فضای سیاست های خارجی امروزه دستخوش دگرگونی های شگرف و شگفتی شده است. انتخابات اخیر آمریکا، گویای همین امر است.

به ثمر رسیدن برجام و توافق ایران و کشورهای اروپا، از چنان ظرفیت بالایی برخوردار است که گویی به اولویت راهبردهای قدرتهای جهانی تبدیل شده است. این امر حاکی از توان بالای ایران در مشارکت های سازنده و قدرت تعامل با جهان است.

با این حال، باید توجه داشت که دستیابی به اهداف عالی ، در گرو همدلی ها و همکاریهای فیمابین است. بدیهی است ایران و اسلونی به عنوان دو کشور دوست و همکار راه همواری برای تقویت روابط خود دارند. ایران کشوری است با مزیتهای اقتصادی فراوان در منطقه و اسلونی شاهراه ترانزیتی اتحادیه اروپا. همین دو مزیت برای طرفین کافی است تا بتوانند بهترین نقشه راه همکارهای آتی و چشم اندازهای اقتصادی را تهیه نمایند.

تسهیل روابط بانکی، سهولت در ایجاد روابط تجاری ، برگزیدن زمینه های مناسب همکاری از جمله گردشگری، حمل و نقل، صنایع غذایی و کشاورزی، صنعت خودرو و خدمات فنی و مهندسی از جمله مولفه های مهم همکاریها هستند.

امروز بر خود واجب می دانم تا بازگشایی مجدد سفارت اسلونی در تهران را نیز تبریک بگویم. قطعاً سفارت های دو کشور می توانند راهگشای ورود فعالان اقتصادی به عرصه ی همکاریهای مشترک باشند.

من نیز، به عنوان رییس اتاق بازرگانی در همینجا نوید تشکیل کمیته ی مشترک همکاریهای ایران و اسلونی را در بخش بین الملل اتاق می دهم تا بدینوسیله مراتب استقبال بخش خصوصی را از توجه و تصمیم جدی دولتها برای توسعه ی روابط اقتصادی ابراز نمایم.

موفق و پیروز باشید

در همین رابطه