از سوی وزارت جهاد کشاورزی

عوارض صادراتی 1402 برخی محصولات جالیزی اعلام شد

عوارض صادراتی محصولات جالیزی پیاز، سیب‌زمینی، گوجه‌فرنگی، هندوانه، خربزه، ملون و طالبی در سال ۱۴۰۲ از سوی وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ شد.
تاریخ: 02 بهمن 1401
شناسه: 55373

معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در نامه‌ای به سازمان توسعه تجارت ایران، عوارض صادراتی برای محصولات جالیزی پیاز، سیب‌زمینی، گوجه‌فرنگی، هندوانه، خربزه، ملون و طالبی در سال ۱۴۰۲ را ابلاغ کرد.

بنابر این گزارش طبق به بند (۶) سیاست‌های کلی برنامه هفتم و تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر کشت و تولید کالاهای اساسی متناسب با ابلاغ الگوی کشت با توجه به منابع آبی کشور و مطابق بند (ث) ماده (۱) و ماده (۵) آئین‌نامه اجرایی قانون تمرکز وظایف و اختیارات مربوط به بخش کشاورزی، صادرات تعدادی از محصولات جالیزی که شامل پیاز، سیب‌زمینی، گوجه‌فرنگی، هندوانه، خربزه، ملون و طالبی می‌شود از اول فروردین ماه ۱۴۰۲ با دریافت عوارض از کلیه مبادی مجاز کشور و مشروط به کنترل و تاییدیه سیستمی توسط وزارت جهاد کشاورزی در سامانه جامع گمرکی (EPL) مجاز است.

ارزش پایه صادراتی این محصولات به صورت فصلی مورد بررسی و پایش و در صورت لزوم از طرق قانونی مورد بازنگری و اصلاح قرار خواهد گرفت.

بنابراین میزان عوارض برای پیاز، هندوانه، خربزه، ملون و طالبی در سال آینده 100 درصد ارزش پایه صادراتی و برای سیب‌زمینی و گوجه‌فرنگی 70 درصد ارزش پایه صادراتی درنظر گرفته شده است.

در همین رابطه