عبداله مهاجر دارابی در نشست با هیات تجاری استان منگستائو قزاقستان

زمان توسعه تجارت استان مازندران با منگستائو قزاقستان فرارسیده است

رئیس اتاق ساری با اشاره به سفرهای انجام شده میان استان‌های مازندران و منگستائو قزاقستان و شناخت دو طرف از ظرفیت‌های یکدیگر، گفت: اکنون زمان عملیاتی شدن توسعه تجارت بین دو طرف فرارسیده است.
تاریخ: 10 اسفند 1401
شناسه: 55732

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ساری ضمن اعلام آمادگی استان مازندران برای گسترش مناسبات تجاری با استان منگستائو قزاقستان، گفت: در سال 1390 و همچنین در اواسط دهه 90، استانداران مازندران و منگستائو سفرهایی برای شناخت ظرفیت‌ها و توانمندی‌های دو طرف انجام دادند.

عبداله مهاجر دارابی در نشست مشترک با هیات تجاری استان منگستائو قزاقستان در استانداری مازندران، افزود: ایران و کشور دوست و همسایه قزاقستان، روابط دیرینه‌ای دارند، دو طرف به شناخت کافی از ظرفیت‌های یکدیگر رسیده‌اند و اکنون زمان ورود عملیاتی در راستای توسعه تجارت است.

مهاجر دارابی ادامه داد: بندر آکتائو و از سوی دیگر بندر امیرآباد، ظرفیت مهمی برای تجارت از مسیر دریا هستند به‌طوری‌که ازنظر شاخص زمانی نیز، 48 ساعته کالا به مقصد می‌رسد.

وی خواستار ایجاد ارتباط قوی‌تر و بیشتری بین دو استان با پیگیری دو استاندار مازندران و منگستائو شد.

رئیس اتاق ساری با اعلام صادرات 120 میلیون دلاری ایران به قزاقستان در سال جاری که 15 میلیون دلار آن از مازندران بوده است، این اندازه از سطح تجاری را اندک ولی قابل توسعه دانست.

وی با بیان اینکه استان منگستائو برای مازندران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، خواستار ایجاد یک پایگاه اقتصادی (سرای تجاری) در این استان شد.

مهاجر دارابی با اشاره به حل مشکل روادید بین دو کشور با توافق رؤسای جمهور دو طرف، اعمال تعرفه صفر را نیز یکی از درخواست‌ها اعلام کرد که با تحقق آن، روان‌سازی در تبادلات تجاری اتفاق خواهد افتاد و این مهم، با پیگیری طرفین، قابل‌حل است.

وی همچنین تلاش برای عملیاتی شدن مفاد توافق‌نامه‌های قبلی بین دو استان و پیگیری آنها با تعیین یک گروه کاری از سوی دو استان را خواستار شد.

راه‌اندازی خط پروازی هفتگی بین مازندران و منگستائو، گسترش همکاری در گردشگری سلامت، کشت فراسرزمینی، شیلات و دیگر شاخه‌های کشاورزی و دانش فنی به‌ویژه معماری و ساخت‌وساز، ازجمله مواردی بود که رئیس اتاق مازندران خواستار همکاری‌های بیشتر در این زمینه‌ها شد.

کولژانوف کانات ژانبیر اولی، معاون اول استاندار منگستائو قزاقستان با توجه به اعلام ظرفیت‌های کشاورزی به‌ویژه شیلات و آبزی‌پروری، دام‌پروری و همچنین حوزه انبوه‌سازی و معماری در مازندران، خواستار گسترش مناسبات بین تجار و کارآفرینان دو طرف شد.

وی با اعلام نظر مثبت خود نسبت به ظرفیت‌های عنوان شده و بازدید شده در مازندران که مورد پسند او واقع شده است، اعلام کرد که پیشنهاد‌ها و درخواست‌های دو طرف به‌صورت کتبی در اختیار یکدیگر قرار بگیرد تا به استحضار فعالان اقتصادی منگستائو برسد.

موضوعات :
در همین رابطه