کمیسیون آب، محیط زیست و اقتصاد سبز اتاق ایران بررسی کرد

مصرف سالانه 2.1 میلیون تن مواد پلاستیکی در ایران

کمیسیون آب، محیط زیست و اقتصاد سبز اتاق ایران در تازه‌ترین گزارش تخصصی خود وضعیت مصرف پلاستیک در ایران و جهان را بررسی می‌کند.
تاریخ: 09 آذر 1395
شناسه: 5629

طی دهه‌های اخیر مصرف پلاستیک به دلیل ماندگاری بالای آن از سوی نهادهای فعال در حوزه حفظ محیط زیست موردتوجه قرار گرفته است. کمیسیون آب، محیط زیست و اقتصاد سبز اتاق ایران نیز نسبت به این مسئله حساس شده و مطالعه کارشناسی در مورد وضعیت مصرف پلاستیک هم در ایران و هم در سایر نقاط دنیا انجام داده است. بر اساس این گزارش میزان تولید پلاستیک در داخل برابر با 248 هزار تن در سال و میزان مصرف مواد پلاستیکی اعم از تولیدات داخلی و وارداتی بالغ بر 2.1 میلیون تن در سال برآورد شده است.

این میزان مصرف موجب بروز مشکلات اجتماعی، اقتصادی، بهداشتی و محیط زیستی ازجمله تغییر فرهنگ الگوی مصرف شهروندان، بروز بیماری‌های عفونی و انواع اختلالات گوارشی و ریوی علاوه بر سرطان و سایر بیماری‌های غیر واگیر، آلودگی‌های بصری و زیست محیطی و خسارتهای جبران‌ناپذیر بر آب، خاک، هوا و جانداران شده است. بدین ترتیب اتخاذ تدابیری برای مدیریت مصرف این مواد و مدیریت پسماندهای پلاستیکی امری ضروریست که گزارش مذکور در این مورد، چندین پیشنهاد مطرح می‌کند.

بر اساس مطالعات صورت گرفته پرهیز از پذیرفتن بسته‌بندی‌های غیرضروری، استفاده از لیوانها و فنجانهای بادوام و ثابت و عدم استفاده از ظروف یکبار مصرف، انتخاب محصولاتی با بسته‌بندی‌های قابل بازیافت، تفکیک زباله‌ها و در نهایت بازنگری در قوانین بالادستی حاکم بر اقتصاد سبز از جمله معافیت مالیاتی صنایع سبز، شفافیت مناسبات حاکم بر بازار بازیافت، استقرار نظام جامع مدیریت پسماندها با محوریت بخش خصوصی و عملیاتی شدن سازوکاری شفاف برای بازنگری و رسیدگی به جرائم و تخلفات زیست محیطی، می‌تواند در بهبود شرایط کشور و نظم‌دهی به استفاده از محصولات پلاستیکی مؤثر باشد.

در بخشهای دیگر گزارش کمیسیون آب، محیط زیست و اقتصاد سبز آثار اقتصادی، بهداشتی، اجتماعی و زیست محیطی استفاده از محصولات پلاستیکی به تفکیک بررسی شده است. به باور این گزارش لازم است در تمام کشورها قوانین منسجم و سختگیرانه‌ای در مورد استفاده از مواد پلاستیکی اعمال شود. البته در این مورد نقش آموزش عمومی نیز بسیار تأثیرگذار است و می‌تواند به بهبود شرایط کمک کند.

برای دسترسی به متن کامل گزارش اینجا را کلیک کنید.

در همین رابطه