25 نکته صحبت های مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی در نشست خبری

تاکنون12هزار میلیارد تومان به بنگاه های کوچک و متوسط پرداخت شده است

به گفته سیدعلی میرمحمدصادقی، مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی، تاکنون بیش از 120 هزار میلیارد ریال تسهیلات به 17 هزار و 700 بنگاه کوچک و متوسط پرداخت شده است.
تاریخ: 17 آذر 1395
شناسه: 5782

سیدعلی میرمحمدصادقی، مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی امروز (چهارشنبه) نشست خبری برگزار کرده است که 25 نکته از صحبت های او دراین نشست خبری به شرح زیر است:

 1. از ابتدای امسال تاکنونپنج هزار و 400 میلیارد تومان وام ازدواج به 590 هزار نفر پرداخت شده است که این رقم نسبت به مدت مشابه پارسال بیش از سه برابر رشد نشان می دهد.

2. مجموع تسهیلات پرداختی وام ازدواج ثبت شده در سامانه از اواخر سال 1387 تا کنون 25 هزار و 800 میلیارد تومان بوده است.

3. از ابتدای پارسال تا ۱۶ آذر پارسال، ۵۸۰ هزار فقره تسهیلات ازدواج با رقمی بیش از یک هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان پرداخت شده بود.

4. سال گذشته در مجموع ۸۰۵ هزار نفر تسهیلات ازدواج دریافت کردند که رقم آن 2 هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان است.

5. تا پیش از مردادماه امسال برخی بانکها وام 10 میلیون ریالی ازدواج پرداخت می کردند. از ابتدای مردادماه همه پرداختها به رقم مصوب بودجه ۹۵ تبدیل شد و تاکنون (۱۶ آذر) ۴۷۰ هزار نفر از تسهیلات 10 میلیون ریالی استفاده کردند؛ ضمن ‌آنکه به ۱۷ هزار نفر بدلیل سهمیه ایثارگری تسهیلات ۲۰‌ میلیونی ازدواج پرداخت شده است.

6. ۶۴۲ هزار نفر هنوز در صف دریافت این وام قرار دارند که ۳۴۴ هزار نفر از آنان در مرحله تکمیل پرونده و انعقاد قراردادند.

7. تا سال ۹۳ در مجموع ۱۳ بانک در سامانه‌ وام ازدواج حضور داشتند که اکنون تعداد آنها به ‌۳۱ بانک و موسسه اعتباری رسیده است.

8. درباره مسدود شدن دسترسی به برخی بانکها در سامانه ازدواج در برخی استان ها باید گفت که این کار بدلیل امور مدیریتی از سوی بانک مرکزی انجام‌ می شود زیرا گاهی در برخی استان ها متقاضی دریافت وام از یک بانک افزایش می یابد که برای جلوگیری از مشکلات بعدی برای پرداخت ها، به طور موقت دسترسی ها را مسدود می کنیم.

9. امیدوارم تا پایان امسال بتوان به یک میلیون تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر متقاضی وام ازدواج پرداخت کرد که در این صورت 12 هزار میلیارد ریال منابع بانکی قرض الحسنه صرف آن خواهد شد.

10. اولویت منابع قرض الحسنه با وام ازدواج است.با افزایش بیش از سه برابری وام ازدواج از 30 به 100 میلیون ریال در سال جاری، به یک باره حتی بسیاری از کسانی که نسبت به دریافت این وام اقدام نکرده بودند، در سامانه ثبت نام کردند و به همین دلیل پس از تصویب آن در مجلس، شاهد رشد 25 تا 30 درصدی متقاضیان بودیم.

11. بانک مرکزی براساس اطلاعات منابع و مصارف بانک ها، سهمیه هر بانک را تعیین می کند و آنها مکلفند بر اساس آن تسهیلات پرداخت کنند.

پرداخت 12هزار میلیارد تومان به بنگاه های کوچک و متوسط

12. تاکنون بیش از 120 هزار میلیارد ریال تسهیلات به 17 هزار و 700 بنگاه کوچک و متوسط پرداخت شده است.

13. این مبلغ، 55 هزار میلیارد ریال (پنج هزار و 500 میلیارد تومان) به شکل پرداختی مستقیم بانک ها و 65 هزار میلیارد ریال (6 هزار و 500 میلیارد تومان) از طریق معرفی کارگروه های استانی رفع موانع تولید، بوده است.

14. پرداخت این تسهیلات از سوی شبکه بانکی برای خروج از رکود ادامه دارد. 160 هزار میلیارد ریال سقف اولیه این تسهیلات است اما اگر نیاز باشد منابع بیشتری در نظر خواهیم گرفت.

15. کل تسهیلات پرداختی شبکه بانکی کشور در هفت ماهه امسال 278 هزار میلیارد تومان بود که نسبت به مدت مشابه پارسال 92 هزار میلیارد تومان افزایش نشان می دهد.

16. بانک مرکزی بسیاری از موانع همچون بدهی غیرجاری یا چک برگشتی متقاضیان را برطرف کرده است اما باید پذیرفت که بانک بین یک مشتری خوش حساب و یک مشتری که چک برگشتی یا بدهی به نظام بانکی دارد، در اعتبارسنجی تفاوت قائل شود.

17. بهتر است وزیر صنعت اجازه دهد بانک ها مشتری را ارزیابی کنند؛ ممکن است بانک از یک مشتری فقط سفته دریافت اما از یک مشتری دیگر وثیقه های دیگری طلب کند و با گرفتن وثایق سهل البیع بین مشتریان تمایز قائل شود.

صدور 102 هزار کارت خرید کالاهای ایرانی و 350 هزار کارت اعتباری مرابحه

18. بیش از 102 هزار کارت خرید کالای ایرانی با نرخ سود 10 درصدی برای مردم و 12 درصدی برای بانک ها صادر شده است.

19. بانک مرکزی از منابع خود 42 هزار میلیارد ریال (چهار هزار و و 200 میلیارد تومان) اعتبار برای این کارت ها در نظر گرفته بود که در اختیار اقشار خاص یعنی کارکنان آموزش و پرورش و بازنشستگان تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی قرار گیرد.

20. این کارت ها تا پایان امسال تمدید شده است و بانک ها ملزم به صدور کارت ها به مشتریان هستند.

21. درباره کارت های اعتباری مرابحه (کام) که از ابتدای مهرماه امسال در شبکه بانکی کشور اجرایی شده است باید گفت که 12 بانک شامل رفاه، ملی، تجارت، ملت، سپه، پست بانک، پاسارگاد، پارسیان، شهر، انصار، آینده و خاورمیانه تاکنون این کارت ها را صادر و در اختیار متقاضیان قرار داده اند.

22. صدور کارت های اعتباری به منابع بانک ها بستگی دارد و از این رو بانک ها با توجه به منابع و مصارف خود می توانند نسبت به صدور آن برای متقاضیان و پس از اعتبارسنجی مشتریان اقدام کنند.

 میانگین نرخ سود بین بانکی 18.9 درصد است

23. با اقدام ها و مدیریت بانک مرکزی میانگین نرخ بازار از 29 درصد، پارسال به کمتر از 17 درصد رسید. اکنون نرخ میانگین بازار بین بانکی به حدود 18.9 درصد رسیده است.

 24. امسال تکالیف بانک مرکزی و شبکه بانکی برای کمک به صنایع کوچک و متوسط و نیز اقدام هایی همچون فروش اوراق خزانه اسلامی بابت تامین مالی خرید گندم و بیمه سلامت، سبب شد تا به منابع بانک ها فشار وارد شود و این نرخ بالا برود.

25. نرخ های متعددی در بازار بین بانکی وجود دارد؛ این نرخ ها با توجه به ریسک بانک ها طبقه بندی می شود.
به گفته میرمحمدصادقی، حتی زمانی که نرخ سود بین بانکی به 17 درصد رسیده بود، بانک هایی که ریسک بالا داشتند، با نرخ هایی بالاتر نیاز خود را تامین می کردند.

در همین رابطه