استاندار چهارمحال و بختیاری در شورای گفت‌وگوی استان

کمیته راهبردی رفع مشکلات واحدهای تولیدی چهارمحال و بختیاری تشکیل می‌شود

تازه‌ترین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان چهارمحال و بختیاری با حضور استاندار و جمعی از از فعالان اقتصادی این استان و رئیس اتاق شهرکرد برگزار شد.
تاریخ: 29 آذر 1395
شناسه: 6001

تازه‌ترین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان چهارمحال و بختیاری با حضور استاندار و جمعی از فعالان اقتصادی این استان و رئیس اتاق شهرکرد برگزار شد.

قاسم سلیمانی دشتکی در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی چهارمحال و بختیاری تأکید کرد: هیچ‌کدام از شرکت‌های خدمات رسان شامل گاز، توزیع نیروی برق و آب اجازه ندارند خدمات خود به واحدهای تولیدی را بدون اطلاع قبلی قطع کنند، زیرا قطع حامل‌های انرژی کارخانه‌ها ممکن است خسارات جبران‌ناپذیری را به کارخانه وارد کند.

استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: اگر نیاز به قطع خدمات آب، برق یا گاز وجود داشته باشد مراتب باید 24 ساعت قبل به اطلاع مدیران واحدهای تولیدی برسد. سلیمانی تاکید کرد: از همه مسئولان مربوطه می‌خواهم تا شرایط استمهال یا قسط‌بندی بدهی واحدهای تولیدی این استان به شرکت‌های خدماتی چون آب، برق، گاز و... را بررسی کرده و در صورت امکان نسبت به اجرایی شدن آن اقدام کنند تا کمی از دغدغه این واحدها در این خصوص کاسته شود.

سلیمانی گفت: در مورد استمهال باید به کارخانه‌ها در مناطق توسعه‌نیافته به دلیل آسیب‌پذیری بیشتر کمک شود. وی تاکید کرد: در چند سال گذشته رونقی در فعالیت‌های عمرانی استان ایجادشده که موجب افزایش 10 درصدی نرخ مشارکت شده است.

وی افزود: برای شناسایی، بررسی و رفع مشکلات مختلف مربوط به واحدهای تولیدی چهارمحال و بختیاری کمیته راهبردی تشکیل و فعال می‌شود.

استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به ایجاد 38 هزار شغل در 3 سال گذشته گفت: با توجه به ایجاد 38 هزار فرصت شغلی در استان اما بازهم نرخ بیکاری بالا است که امیدواریم با اعلام نتایج سرشماری نفوس و مسکن نرخ دقیق بیکاری در استان مشخص شود.

سلیمانی دشتکی کاهش نرخ بیکاری، افزایش فرصت‌های شغلی و رونق اقتصادی را نتیجه حمایت از واحدهای تولیدی عنوان کرد و گفت: موارد ذکرشده اگر به‌درستی اجرایی شوند و بتوانیم به اهداف آن‌ها دست پیدا کنیم فقر در جامعه کاهش پیداکرده و توان اقتصادی دهک پایین جامعه نیز رشد خواهد کرد.

استاندار چهارمحال و بختیاری با انتقاد از تعدیل نیروی کارخانه برفاب گفت: مدیر کارخانه باید قبل از تعدیل نیرو نظر مدیران ارشد استان را هم جویا می‌شد. نباید تصمیم‌گیری‌ها یک‌باره باشد چراکه این‌یک اشکال است و با این تصمیم‌گیری 100 تا 200 نفر بیکار شدند، باید به جنبه‌های اجتماعی و امنیتی این موضوع نگاه ویژه شود؛ تعدیل نیرو برای تراز شدن درآمد و هزینه کارخانه راه درستی نیست.

استاندار چهارمحال و بختیاری بابیان اینکه در این زمینه باید کمیته راهبردی تشکیل شود، تصریح کرد: با مشارکت دیگر دستگاه‌های مرتبط باید اقدامات لازم صورت گیرد.

وی افزود: دستگاه‌های اجرایی موظف‌اند هرکجا کارخانه‌ای مشکل پیدا کرد با تمام توان برای رفع مشکلات آن تلاش کنند چراکه تولید نیاز به حمایت دارد و برای رسیدگی به امور بانکی و بدهی‌ها باید کمیته راهبردی با در نظر گرفتن تمام جوانب کار کارشناسی انجام دهد.

حسین ایزدی مدیرعامل کارخانه برفاب شهرکرد با اشاره به مشکلات پیش آمده در زمینه تعدیل نیروهای این کارخانه گفت: افرادی که از این واحد تولیدی تعدیل شدند به بیمه معرفی می‌شوند و با اجرای یکسری طرح توسعه‌ای برخی از نیروها مجدداً به کار برمی‌گردند.

گاز هیچ واحد تولیدی قطع نشده است

مدیرعامل شرکت گاز چهارمحال و بختیاری در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی ضمن تأکید بر این نکته که همیشه 48 ساعت قبل از وقوع افت فشار یا قطعی گاز مراتب اطلاع‌رسانی به واحدهای تولیدی صورت می‌گیرد، ادامه داد: ذکر این نکته ضروری است که خوشبختانه از ابتدای سال 95 تاکنون گاز هیچ واحد تولیدی در چهارمحال و بختیاری قطع نشده و این واحدها به کار خود ادامه داده‌اند.

سیامک حیدری، اظهار کرد: شرکت گاز چهارمحال و بختیاری مبلغ یک هزار و 60 میلیارد ریال طلب انباشته از مشتریان دارد و همزمان نیز 240 میلیارد ریال به 80 پیمانکار بدهی دارد.

مدیرعامل شرکت گاز چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه طلب‌های این شرکت از مشترکان گاز مربوط به ابتدای تأسیس این شرکت تاکنون است، خاطرنشان کرد: با این‌وجود این شرکت، مبلغ 800 میلیارد ریال اعتبار برای پروژه‌های توسعه گازرسانی خود پیش‌بینی کرده است.

وی با اشاره به سرد شدن هم‌زمان 21 استان و ایجاد شرایط بحرانی مصرف گاز در کشور در چند هفته گذشته بیان کرد: در این شرایط تنها مصرف را روی حداقل قراردادیم و قطعی گاز در استان نداشتیم.

مدیرعامل شرکت گاز چهارمحال و بختیاری بابیان اینکه افت احتمالی یا ناگهانی فشار گاز به هر دلیل ممکن است در کشور ایجاد شود و بر اساس دستورالعمل‌های ملی باید جهت مدیریت مصرف گاز، صرفه‌جویی و کاهش مصرف خصوصاً در واحدها و صنایع بزرگ تمهیداتی اندیشیده و اقدامات لازم انجام شود، افزود: واحدهای تولیدی برای جلوگیری از تعطیلی واحد خود در زمان‌های بحرانی باید به تهیه و جایگزین کردن سوخت‌های فسیلی به‌جای گاز توجه داشته باشند.

حیدری دوگانه‌سوز بودن وسایل گازسوز کارخانه‌ها را راهکاری مناسب برای شرایط بحرانی دانست و تصریح کرد: واحدهای تولیدی و صنعتی باید پس از عقد قرارداد با شرکت گاز نسبت به تهیه سوخت دوم و دوگانه‌سوز کردن وسایل گازسوز واحد خود اقدام کنند.

وی مصرف گاز استان در شرایط بحرانی را 0.7 مصرف کشور عنوان و خاطرنشان کرد: زمانی که بحرانی در کشور رخ می‌دهد باید کل کشور را دید و ما نیز به‌عنوان کارگزاران دولت همراه دولت و صنعت هستیم.

حیدری به شرایط صدور قبض گاز برای مشترکان مختلف مصرف‌کننده اشاره و گفت: این قبض برای مشترکان خانگی در دوره زمانی 45 روزه، برای جایگاه‌های CNG پنج‌روزه و برای واحدهای تولیدی بالای پنج هزار مترمکعب 15 روزه صادر می‌شود.

وی در پاسخ به اعتراض یکی از واحدهای صنعتی استان در خصوص صدور 15 روزه قبض گاز بیان کرد: صدور 15 روزه قبض گاز برای واحدهای صنعتی با ظرفیت کنتور گاز بیش از 5 هزار مترمکعب دستورالعمل کشوری است و استان دخالتی در آن ندارد.

شورای گفت‌وگو محل تعامل است

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان در این جلسه ضمن بررسی اهمیت جلسات گفتگوی دولت و بخش خصوصی آن را  نشست تعامل و همفکری بخش‌های مختلف جهت رفع مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی دانست.

سید محمدرضا سید نبوی با انتقاد از اجرائی نشدن برخی مصوبات قانون هدفمندی یارانه‌ها در خصوص پرداخت یارانه از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی به واحدهای تولیدی و صنعتی گفت: تولید فدای تحریم‌ها و بی‌ تدبیری ها شده است.

 

موضوعات :
در همین رابطه