هشدار موسسه مالی بین‌المللی

بدهی جهانی به ۳۱۵ هزار میلیارد دلار رسید

براساس گزارش جدید موسسه مالی بین‌المللی، جهان درگیر بدهی ۳۱۵ هزار میلیارد دلاری است.
تاریخ: 11 خرداد 1403
شناسه: 70038

موسسه مالی بین‌المللی اعلام کرد: جهان با بدهی عظیمی دست‌به‌گریبان است، سریع‌ترین و گسترده‌ترین افزایش بدهی از زمان جنگ جهانی دوم است که از زمان همه‌گیری کرونا آغازشده است.

موسسه مالی بین‌المللی در گزارش فصلی نظارت بر بدهی جهانی ماه می خود گفت که این افزایش دومین افزایش متوالی سه‌ماهه را نشان می‌دهد و نیروی محرکه آن عمدتاً بازارهای نوظهور بوده‌اند؛ جایی که بدهی‌ها به بالاترین حد بی‌سابقه، یعنی بیش از ۱۰۵ هزار میلیارد دلار رسیده است؛ بیش از ۵۵ هزار میلیارد دلار بیش از یک دهه پیش.

حدود دوسوم از ۳۱۵ هزار میلیارد دلار بدهی از اقتصادهای برتر جهان سرچشمه می‌گیرد که ژاپن و آمریکا بیشترین سهم را در این انبوه بدهی دارند. بااین‌حال، نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی برای اقتصادهای پیشرفته، که به‌عنوان یک شاخص عالی از توانایی یک کشور در مدیریت بدهی‌هایش دیده می‌شود، به‌طورکلی در حال کاهش است.

از سوی دیگر، بازارهای نوظهور دارای ۱۰۵ هزار میلیارد دلار بدهی هستند، اما نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی آن‌ها به بالاترین حد خود یعنی ۲۵۷ درصد رسیده‌ است که این نسبت کلی را برای اولین بار در سه سال گذشته افزایش داد.

این گزارش خاطرنشان کرده است که چین، هند و مکزیک بزرگ‌ترین مشارکت‌کنندگان در افزایش بدهی جهانی بوده‌اند. موسسه مالی بین‌المللی تورم سرسختانه، افزایش اصطکاک تجاری و تنش‌های ژئوپلیتیکی را به‌عنوان عواملی شناسایی کرد که می‌توانند ریسک قابل‌توجهی برای پویایی بدهی ایجاد کنند و فشار صعودی را بر هزینه‌های تأمین مالی جهانی وارد آورند. این موسسه می‌گوید که کسری بودجه دولت‌ها همچنان بالاتر از سطوح قبل از همه‌گیری است.

از ۳۱۵ هزار میلیارد دلار بدهی، بدهی خانوارها که شامل وام مسکن، کارت‌های اعتباری و بدهی دانشجویی می‌شود، بالغ‌بر ۵۹٫۱ هزار میلیارد دلار است. بدهی‌های تجاری، که شرکت‌ها از آن برای تأمین مالی عملیات و رشد خود استفاده می‌کنند، ۱۶۴٫۵ هزار میلیارد دلار بوده است که بخش مالی به‌تنهایی ۷۰٫۴ هزار میلیارد دلار از این مقدار را تشکیل می‌دهد. بدهی عمومی با ۹۱٫۴ هزار میلیارد دلار مابقی بدهی را تشکیل می‌دهد.

موضوعات :
در همین رابطه