رادیو مجازی اتاق ایران - 31 اردیبهشت 1403

نظرسنجی از ۳۱ کشور جهان نشان داد

نیمی از نیروی کار جهان در فکر ترک شغل هستند

نزدیک به ۵۰ درصد از نیروی کار به ترک مشاغل خود در سال ۲۰۲۴ فکر می‌کنند، یعنی رقمی بزرگ‌تر از زمان «استعفای بزرگ».

21 اردیبهشت 1403
کد خبر : 69850
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در سال ۲۰۲۲، یعنی در اوج دوران «استعفای بزرگ»، ۴٫۵ میلیون کارگر در هرماه مشاغل خود را ترک کردند. درحالی‌که برخی از اقتصاددانان گفته‌اند که این روند دوران همه‌گیری به پایان رسیده؛ اما تحقیقات جدید مایکروسافت و لینکدین پیش‌بینی می‌کنند که در سال ۲۰۲۴ حتی افراد بیشتری قصد دارند شغل خود را ترک کنند.

براساس تحقیقات جدید شرکت‌های مایکروسافت و لینکدین که بیش از ۳۰ هزار نفر در ۳۱ کشور بین ماه‌های فوریه تا مارس ۲۰۲۴ را موردبررسی قراردادند، تقریباً نیمی از این افراد (۴۶ درصد) اعلام کرده‌‎اند که در حال بررسی ترک کار در سال پیش رو هستند، یعنی بالاتر از ۴۰ درصدی که پیش از استعفای بزرگ در سال ۲۰۲۱ همین را گفتند.

شرکت لینکدین در آمریکا، براساس نظرسنجی از ۱۰۱۳ نیروی کار متخصص بین نوامبر و دسامبر ۲۰۲۳ دریافت که از پاییز گذشته درخواست‌های شغلی در هر بازگشایی شاهد افزایش ۱۴ درصدی بوده است، به‌طوری‌که ۸۵ درصد از کارگران گفته‌اند که قصد دارند در سال ۲۰۲۴ به دنبال یک شغل جدید باشند.

همچنین نظرسنجی ZipRecruiter در فوریه ۲۰۲۴ از بیش از ۲ هزار جویای کار نشان داد که اعتماد آمریکایی‌ها به چشم‌انداز کاریابی‌شان به بالاترین حد خود در دو سال گذشته رسیده است. جولیا پولاک، اقتصاددان ارشد ZipRecruiter می‌گوید که این حس خوش‌بینی مجدد از این واقعیت که اقتصاد آمریکا از پیش‌بینی رکود برای سال ۲۰۲۳ اجتناب کرده، پشتیبانی می‌کند.

علیرغم کاهش مشاغل پرمخاطب در چند شرکت بزرگ، نرخ اخراج، که به‌نوعی شبیه به بیکاری است، کمتر از قبل از همه‌گیری کرونا است و رشد مشاغل از آغاز سال ۲۰۲۴ قوی و پایدار بوده است. آمریکایی‌ها نسبت به آینده شغلی خود اطمینان بیشتری دارند اما نارضایتی از ادامه تورم بالا و مشاغل فعلی آن‌ها می‌تواند به همان اندازه آن‌ها را به جستجوی فرصت‌های جدید سوق دهد.

ارتباط مستقیم تورم و تمایل به مشاغل جدید

این فقط شرایط بهتر بازار کار نیست که کارگران آمریکایی بیشتری را به فکر تغییر شغل در سال ۲۰۲۴ سوق می‌دهد. تورم همچنان بودجه آمریکایی‌ها را تحت‌فشار قرار می‌دهد. نظرسنجی‌ها نشان داده‌اند که تقریباً نیمی (۴۵ درصد) از کارگرانی که قصد دارند امسال شغل خود را تغییر دهند، می‌گویند که به درآمد بالاتری نیاز دارند.

براساس داده‌های فدرال رزرو آتلانتا، تعویض‌کنندگان شغل با تغییر شغل خود در تلاش‌اند حقوق خود را سریع‌تر از افرادی که در محل کار خود باقی می‌مانند افزایش دهند، زیرا تغییر شغل با افزایش دستمزد همراه است. داده‌های جدید ADP ( یک شرکت تحلیل داده) نشان می‌دهد که میانگین افزایش دستمزد سال‌به‌سال برای تعویض‌کنندگان شغل در ماه مارس ۱۰ درصد بوده است که از ۲٫۹ درصد شش ماه قبل افزایش‌یافته است.

در همین رابطه